Górnicza Izba Przemysłowo Handlowa

Polish Mining Chamber of Industry and Commerce

Biuletyn Górniczy Nr 9 - 10 (243 - 244) Wrzesień - Październik 2015 r.



Biuletyn Górniczy Nr 9 - 10 (243 - 244) Wrzesień - Październik 2015 r.
  • Największe na przekór trudnościom

    Rozwiązania dla branży wydobywczej zaprezentowało 480 firm z przeszło 20 krajów. Ogromne kombajny, przenośniki, obudowy zmechanizowane, systemy łączności i wiele innych innowacyjnych rozwiązań – to wszystko oglądaliśmy na tegorocznych Międzynarodowych… więcej

  • Wytrącanie po nowemu

    Projekt CCS nie powiódł się do końca, jego następca CCU będzie musiał naprawić błędy. Dziesięć lat temu ruszył projekt budowy instalacji CCS (Carbon Captu re and Storage – CCS) w… więcej

  • Sieć Johnego - czyli jak uwolnić węgiel z klimatycznej matni

    Sekretarz Generalny Euracoal BRIAN RICKETTS o kulisach światowej polityki energetycznej Nie ma naprawdę żadnego sposobu, by przystopować Unię w antywęglowym pędzie? Jeśli nie zgodzimy się z podjętymi ustaleniami, to pozostaje… więcej




 

Komentarz




Nowy rząd, stare wyzwania

Wybory i po wyborach. A to oznacza, że Polska będzie miała nowy rząd. Dla Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej będzie to 15 rząd, z którym w prawie 25-letniej historii będziemy się starać współpracować . Jesteśmy bowiem apolityczną organizacją samorządową i zawsze współdziałaliśmy dla dobra naszych członków ze wszystkimi siłami politycznymi, mającymi reprezentację w parlamencie.

Współpraca z władzą  wykonawczą  i  ustawodawczą  układała się przez te lata różnie. Było tak, że nasz głos był słuchany i podnoszone postulaty były realizowane. Dodam, że z dobrym skutkiem dla branży i kraju.

Niestety, ostatnich kilka lat nie możemy zaliczyć do okresów udanych, gdyż ustępujący rząd praktycznie nie pochylił się nad ani jedną podnoszoną przez GIPH kwestią. Dlatego z tym spadkiem niespełnionych postulatów będziemy występować do nowego rządu. Wiążemy bowiem z nim nadzieję, że jego działalność przyczyni się do poprawy sytuacji polskiej gospodarki, w tym także szeroko rozumianego górniczego sektora.

Katalog spraw, którymi ustępująca ekipa nie zajęła się, zrobił się długi. Przypomnę tylko kilka z nich.

Wnioskowaliśmy o ustanowienie nowej, długofalowej polityki energetycznej kraju, w której  byłaby  jednoznacznie  określona  pozycja  rodzimego  węgla, a na bazie tego dokumentu o stworzenie strategii dla górnictwa węglowego.

Wielokrotnie GIPH podnosiła kwestię zmiany otoczenia prawnego górnictwa tak, aby ułatwić jego funkcjonowanie w czasach dekoniunktury i jednocześnie polepszyć konkurencyjność. Chodziło o nowelizację przepisów podatkowych, która pozwoliłyby zmniejszyć obciążenia fiskalne branży górniczej w czasach rekordowo niskich cen węgla, o zmianę  przepisów Prawa geologicznego i górniczego, które przekładałyby się na zmniejszenie kosztów wydobycia. Wielokrotnie też wnioskowaliśmy o uelastycznienie przepisów prawa pracy, by stworzyć możliwość ograniczenia kosztów stałych kopalń, gdy sytuacja na węglowym rynku jest tak trudna jak obecnie.

Wiele uwagi poświęciliśmy firmom działającym w otoczeniu górnictwa. Odczuwają one niezwykle dotkliwie sytuację zapaści państwowych spółek wydobywczych. GIPH wnioskowała o wprowadzenie dla przedsiębiorstw okołogórniczych konkretnych rozwiązań umożliwiających utrzymanie tysięcy istniejących miejsc pracy. Ukoronowaniem tego było przygotowanie specjalnego rozdziału w programie wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej, poświęconego rozwiązaniu problemów tych firm. Rozdział ten tuż przed ogłoszeniem programu Śląsk 2.0 został z niego usunięty.

Blisko półtora roku walczyliśmy też o ustanowienie dla branży górniczej wraz z producentami maszyn i firm usługowych programu sektorowego. Zostało opracowane, a następnie zmodyfikowane studium wykonalności takiego projektu. Niestety w ubiegłym miesiącu został on odrzucony głosami przedstawicieli trzech resortów: nauki i szkolnictwa wyższego, gospodarki oraz infrastruktury i rozwoju. Jako jeden z powodów zajęcia takiego stanowiska, została wskazana zła sytuacja finansowa głównych podmiotów branży. Logika jest więc taka – macie trudną sytuację, to nie ma sensu wam pomagać.

Sprawą fundamentalną jest zmiana przepisów funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego w Unii Europejskiej, wynikających z decyzji 787 Rady UE z grudnia 2010 r. W praktyce decyzja ta uniemożliwia dalszą restrukturyzację i  naprawę  większej  części  naszych  kopalń. GIPH wielokrotnie lobbowała w tej kwestii w Komisji Europejskiej, której przedstawiciele zrozumieli chyba wagę problemu, bo niedawno zwrócili się do nas nieoficjalnie z zapytaniem, dlaczego rząd polski nie wystąpił się jeszcze o zmianę kontrowersyjnych przepisów?

To tylko niektóre z listy problemów, które będą przedmiotem naszych najbliższych interwencji. Może tym razem zostaniemy wysłuchani…

Janusz Olszowski
Prezes Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej

Menu




Newsletter


Biuletyn górniczy

Bieżący numer

img12

Górniczy Sukces Roku

View more
img12

Szkoła Zamówień Publicznych

View more
img12

Biuletyn Górniczy

View more


Partnerzy