Górnicza Izba Przemysłowo Handlowa

Polish Mining Chamber of Industry and Commerce

Biuletyn Górniczy Nr 9 - 10 (195 - 196) Wrzesień - Październik 2011 r.



Biuletyn Górniczy Nr 9 - 10 (195 - 196) Wrzesień - Październik 2011 r.
  • Życie po śmieciach (BG 9-10 2011)

    Rozbrajanie „bomb” Województwo śląskie od dawien dawna należało do najbardziej uprzemysłowionych obszarów Polski, jak również Europy. Górnictwo węgla kamiennego, hutnictwo żelaza i stali oraz energetyka zawsze stanowiły filary rodzimej gospodarki.… więcej

  • Pakiet kłamstw zwany energetyczno-klimatycznym (BG 9-10 2011)

    A może pora na "oburzenie się"? Świat wreszcie zareagował na nieudolność polityków i bezkarność banków, których chora chciwość doprowadza do coraz większych zagrożeń dla finansów i gospodarki światowej. W Polsce… więcej

  • Jastrzębska Spółka Węglowa inwestuje (BG 9-10 2011)

    Miliard na zieloną energię Jastrzębska Spółka Węglowa przygotowuje wiele inwestycji w wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła. Duża część tych źródeł będzie wykorzystywała paliwa towarzyszące i odpadowe powstające w procesach wydobycia… więcej

  • Węgiel w świecie to podstawa (BG 9-10 2011)

    Nie ma alternatywy W polskich kopalniach wydobywa się coraz mniej węgla. Niezłe wyniki polskiego górnictwa to jedynie zasługa koniunktury na węgiel i jego wysokich cen. W 2010 roku wydobycie w… więcej




 

Komentarz




Samorząd gospodarczy potrafi być skuteczny

W ostatnich tygodniach korzystny finał znalazła niezwykle ważna sprawa, którą Izba  intensywnie zajmowała się przez lata. 13 września br. Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie w sprawie pytania prawnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 2009 r. dotyczącego zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Trybunał wydał tzw. orzeczenie interpretacyjne, którego najważniejsza teza brzmi- podziemne wyrobiska górnicze nie są budowlami i w konsekwencji nie mogą być opodatkowane podatkiem od nieruchomości, ani samodzielnie, ani wraz ze znajdującą się w nich infrastrukturą.

Ponad miesiąc później, 24 października 2011 r., w innej sprawie dotyczącej opodatkowania podziemnych wyrobisk górniczych, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, związany już wytycznymi Trybunału Konstytucyjnego, orzekł na korzyść Jastrzębskiej Spółki Węglowej, uznając iż niesłusznie organ podatkowy  opodatkował wyrobisko wraz ze znajdującą się w nim infrastrukturą.

Wyrok Trybunału zakończył okres rozbieżności w interpretacji przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem od nieruchomości podziemnych wyrobisk górniczych.

Warto przypomnieć jak wyglądała sytuacja do wydania orzeczenia przez Trybunał Konstytucyjny i jakie działania podejmowała w tej sprawie nasza Izba. Ostatnie lata przypominały pod tym względem sytuację z lat 1998-2002, kiedy to GIPH występowała przed różnymi instytucjami o uznanie za bezzasadne naliczania podatku od podziemnych wyrobisk górniczych. Działania te zakończyły się wówczas wielkim  sukcesem Izby, gdyż Sąd Najwyższy podzielił nasze stanowisko. Jednak spór rozgorzał od nowa po jednej z nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i przez ostatnie 6 lat  Izba  toczyła zażartą walkę o rozwiązanie  tej kwestii.

To GIPH szeroko nagłośniła problem w mediach, prowadząc cały czas, gdzie tylko się dało, kampanię informacyjną na ten temat.

Izba uzyskała wiele ekspertyz prawnych opracowanych przez uznane autorytety, z których wyraźnie wynikało, iż interpretacja organów podatkowych i niektórych sądów była niewłaściwa.

To Izba jako pierwsza ( bo nikomu nie przyszło to wcześniej do głowy) sięgnęła do stenogramów z posiedzeń Sejmu oraz do uzasadnienia projektu zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 2002 roku, z których wynikało, iż zmiana ustawy miała charakter porządkujący, a jej celem było jedynie usunięcie niezgodności oraz doprecyzowanie przepisów. Nie było  tam  mowy o objęciu podatkiem od nieruchomości podziemnych wyrobisk wraz z infrastrukturą, a w „Ocenie skutków regulacji”  nie przewidziano żadnych wpływów finansowych z tego tytułu.

O powyższym Izba poinformowała wszystkie współpracujące z nią w tej sprawie instytucje, w tym kancelarie prawnicze.  Przedstawiciele Izby uczestniczyli także w niezliczonych spotkaniach i konferencjach, w czasie których przedstawiali swoje stanowisko w tej sprawie.

W trakcie prac nad nową ustawą Prawo geologiczne i górnicze, Izba intensywnie współpracowała ze stroną rządową, dostarczała ekspertyzy, analizy obciążeń podatkowych górnictwa i propozycje przepisów regulujących również kwestie opodatkowania podziemnego majątku kopalń.

Od rozpoczęcia prac w sejmie w 2008 r. Izba brała udział w pracach nad tą ustawą w komisjach i podkomisjach sejmowych i senackich  przedkładając parlamentarzystom liczne opinie, analizy i propozycje rozwiązań prawnych. A jednak, pomimo wykonanej ogromnej pracy,  w sejmie ponieśliśmy porażkę, gdyż niezwykle silne lobby samorządowe nie pozwoliło na uporządkowanie stanu prawnego  w tej kwestii.

GIPH uczestniczyła też w postępowaniach  dotyczących sprawy Jastrzębskiej Spółki Węglowej przed Wojewódzkim i Naczelnym Sądem Administracyjnym na prawach strony. Przygotowała również obszerne pisma procesowe dla sądu.

W ślad za pytaniem prawnym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, GIPH skierowała obszerne stanowisko (dołączając do niego wiele posiadanych opinii prawnych) do Trybunału Konstytucyjnego w związku ze wspomnianą wyżej sprawą.

Wygląda na to, że  po wyroku Trybunału Konstytucyjnego i pierwszym, precedensowym orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego problem został wreszcie pozytywnie dla nas rozstrzygnięty.

A jednak nasza satysfakcja nie jest pełna, bowiem nieodpowiedzialne zachowania niektórych przedstawicieli samorządów i popierających ich posłów  spowodują negatywne konsekwencje finansowe dla gmin górniczych, które  będą musiały  zwracać podatki niesłusznie ściągnięte od spółek węglowych.

Ciekawe, czy prezydenci, burmistrzowie i wójtowie, do których nie docierały żadne argumenty, że błędnie interpretują  przepisy, poniosą jakiekolwiek  konsekwencje za narażenie swoich gmin na poważne problemy?

Sprawa ta pokazała dobitnie jeszcze jedną prawdę. Otóż skuteczność wspomnianych tutaj przedsięwzięć Izby udowadnia, że  wbrew temu, co niektórzy twierdzą, samorząd gospodarczy ma całkiem spore kompetencje i możliwości. Izby mogą wiele zrobić dla zrzeszonych w nich firm, trzeba tylko dużo uporu, konsekwencji i wysiłku.

 

Menu




Newsletter


Biuletyn górniczy

Bieżący numer

img12

Górniczy Sukces Roku

View more
img12

Szkoła Zamówień Publicznych

View more
img12

Biuletyn Górniczy

View more


Partnerzy