Górnicza Izba Przemysłowo Handlowa

Polish Mining Chamber of Industry and Commerce

Biuletyn Górniczy nr 1 - 3 (293-295) Styczeń - Marzec 2020 r.



Górnictwo nadal objęte reżimem zamówień publicznych?

Czytelnik Biuletynu Górniczego zwrócił się o wyjaśnienie, czy po wejściu w życie nowej ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: „nowe PZP”), czyli po 1 stycznia 2021 r., sektor wydobywczy nadal będzie zobowiązany do organizowania procedur zamówieniowych.

Zarówno ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: „PZP z 2004 r.”), obowiązująca co do zasady do postępowań wszczętych do dnia 31 grudnia 2020 r., jak i przepisy nowego PZP - określają cechy charakterystyczne podmiotów, które podlegają pod reżim procedur udzielania zamówień publicznych.

W chwili obecnej, w celu ustalenia czy dany podmiot kwalifikuje się jako zamawiający sektorowy z branży wydobywczej - należy zweryfikować dwa przepisy o zamówieniach publicznych, tj. art. 3 oraz 132 PZP z 2004 r. Natomiast, nowe PZP odsyła do jednego przepisu, tj. art. 5 nowego PZP. Ponadto, należy brać pod uwagę przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (dalej: „Prawo geologiczne i górnicze”).

Zamawiający sektorowi

Przepisy nowego PZP, podobnie jak PZP z 2004 r., stosuje się do zamawiających sektorowych, którymi są:

1. Zamawiający publiczni w zakresie, w jakim wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, której zakresy zostały wskazane w art. 5 ust. 4 nowego PZP;

2. Inne podmioty, niż określone w pkt 1 powyżej, które wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, oraz na których zamawiający publiczni, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot wywierają dominujący wpływ, w szczególności: posiadają ponad połowę udziałów albo akcji lub posiadają ponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, lub mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;

3. Inne podmioty, niż określone w pkt 1 i 2 powyżej, które wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie praw szczególnych lub wyłącznych.

Przepis art. 5 nowego PZP nie ma identycznego brzmienia, jak obecnie obowiązujący art. 3 ust. 1 pkt 4 PZP z 2004 r. - jednakże sens obu regulacji pozostaje ten sam – co zdecydowanie przyczyni się poprawnej weryfikacji czy na gruncie nowego PZP dotychczasowi zamawiający sektorowi nadal podlegają pod reżim zamówień publicznych. Przepisy art. 5 nowego PZP - poprzez wyodrębnienie punktów i podział treści przepisu - jest bardziej klarowny niż dotychczasowa regulacja.

Warto nadmienić, że krajowi zamawiający sektorowi odpowiadają podmiotom zamawiającym w rozumieniu art. 4 dyrektywy sektorowej.

Działalność sektorowa – wydobycie paliw

Zamawiający sektorowi, odmiennie niż zamawiający publiczni, są wyodrębnieni nie tylko ze względu na kryteria podmiotowe, ale również ze względu na kryterium przedmiotowe  – prowadzenie działalności w ściśle określonych w nowym PZP – sektorach gospodarczych.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu nowego PZP - zakres działalności sektorowej został określony w nowym PZP na wzór przepisów art. 7-14 dyrektywy sektorowej, łącznie z włączeniami dotyczącymi prowadzenia działalności sektorowej jako działalności ubocznej. Inaczej niż dotychczas wyłączenia te, w ślad za prawem europejskim, będą dotyczyły jedynie zamawiających sektorowych niebędących zamawiającymi publicznymi.

Zgodnie z nowym PZP z działalnością sektorową związane są następujące branże: gospodarki wodnej, energii elektrycznej, gazu i energii cieplnej, transportu publicznego, portów, przystani i portów lotniczych, usług pocztowych, wydobycia paliw.

Ostatnia ze wskazanych branż zdefiniowana jako branża „wydobycia paliw” to działalność polegająca na wydobyciu ropy naftowej lub gazu i ich naturalnych pochodnych oraz poszukiwaniu lub wydobyciu węgla brunatnego, węgla kamiennego lub innych paliw stałych (art. 5 ust. 4 pkt 7 nowego PZP).

Zgodnie z obecnie obowiązującą regulacją PZP z 2004 r., jedną z działalności sektorowej jest: wydobycie ropy naftowej lub gazu i ich naturalnych pochodnych oraz poszukiwania lub wydobycie węgla brunatnego, węgla kamiennego lub innych paliw stałych (art. 132 ust. 1 pkt 1 PZP z 2004 r.).

Porównanie obu przepisów wskazuje, że zakres działalności związany z poszukiwaniem i wydobyciem paliw - pozostaje bez zmian. Występująca różnica to jedynie nazwanie tej działalności sektorowej jako właśnie „wydobycie paliw”. Tym samym, na gruncie przepisów o zamówieniach publicznych, które wejdą w życie na początku stycznia 2021 r. – szeroko pojęty sektor wydobywczy – który dotychczas podlegał pod reżim zamówień publicznych – nadal będzie zobowiązany do stosowania procedur zamówieniowych.

Prawa szczególne lub wyłączne

Należy pamiętać, że możliwość poszukiwania i wydobywania paliw wymaga uzyskania odpowiedniej koncesji. Działalność tego sektora gospodarki prowadzona jest według zasad ściśle określonych w przepisach prawa, w szczególności w oparciu o Prawo geologiczne i górnicze. Oznacza to, że wykonywanie działalności związanej w wydobyciem paliw – jest objęte prawem szczególnym lub wyłącznym (według znaczenia przypisanego tym prawom na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych). W treści art. 5 ust. 2 nowego PZP zdefiniowane zostały prawa szczególne lub wyłączne. Podobnie jak zakres działalności sektora „wydobycia paliw” – również i definicja praw szczególnych lub wyłączanych nie uległa zmianie względem odpowiednika z art. 3 ust. 2 PZP z 2004 r. Potwierdza to również, że na gruncie nowego PZP szeroko pojęty sektor wydobywczy nadal będzie zobowiązany do stosowania procedur zamówieniowych.

Konieczna weryfikacja

Mimo generalnej reguły, iż po dniu 1 stycznia 2021 r. krąg dotychczasowych zamawiających nie ulegnie zmianie to - przed tą datą - każdy z podmiotów dotychczas zobowiązanych do stosowania prawa zamówień publicznych powinien zweryfikować, czy podlega pod rygor nowego PZP, w szczególności dotyczy to zamawiających prowadzących jedną z działalności sektorowej, co do której wprowadzono włączenia związane z działalnością uboczną.

Jeżeli zaistnieje taka potrzeba to również należy dokonać modyfikacji wewnętrznych dokumentów, w którzy przywoływano status zamawiającego w oparciu o przepisy PZP z 2004 r.

Agnieszka Zaborowska
Adwokat specjalizująca się w procesie udzielania

 i realizacji zamówień publicznych,
 założyciel Kancelarii Adwokackiej Zaborowska

Menu




Newsletter


Biuletyn górniczy

Bieżący numer

img12

Górniczy Sukces Roku

View more
img12

Szkoła Zamówień Publicznych

View more
img12

Biuletyn Górniczy

View more


Partnerzy