GÓRNICZA IZBA PRZEMYSŁOWO-HANDLOWA
 Nr 7-8 (109-110) Lipiec - Sierpień 2004 r. Biuletyn Górniczy 

Analizy

W Chinach
Ciągle za mało węgla


Jak twierdzą państwowe media w Chinach, kraj ten zamówił „awaryjne” dostawy węgla, który ma być dostarczany droga lądową i lądowymi szlakami wodnymi co ma pomóc w złagodzeniu poważnego niedoboru energii, najpoważniejszego od 20 lat.

Według reporterów Shanghai Daily i innych państwowych gazet, węgiel będzie transportowany ekspresowymi drogami z głównych obszarów górniczych na wybrzeże a następnie wysyłany statkami do wschodnich i południowych regionów Chin, najbardziej dotkniętych tym niedoborem.
Minister komunikacji, który nadzoruje transport zagraniczny, aby zwiększyć możliwości przewozowe zarekwirował statki transportowe pływające na liniach dostaw międzynarodowych. Główne porty Chin udostępniły zwiększone moce przeładunkowe aby sprostać temu popytowi- twierdzi oficjalna agencja prasowa Xinhua.
Chiny stoją przed najpoważniejszym od 1980 roku niedoborem energii elektrycznej w okresie letnim, prognozowanym na 30 mln KW. Główne miasta, takie jak Szanghaj, zmniejszyły swoje nocne oświetlenie, a władze nakazały fabrykom stosowanie przerw w produkcji.
Kierownicy hoteli, restauracji i biurowców zostali pouczeni by ograniczyć klimatyzowanie pomieszczeń podczas najgorętszych godzin dnia.
Przy wzroście produkcji przemysłowej i ponad 9 proc. wzroście gospodarczym podaż węgla nie nadążała za szybko rosnącymi potrzebami. Popyt na energię wzrósł o 16 proc. w okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku w porównaniu do roku poprzedniego.
Chociaż niedobór energii elektrycznej odczuwalny jest przez cały rok, to największe uciążliwości z nim związane pojawiają się w okresie gorącego lata (jak w tym roku) kiedy to klimatyzacja zużywa prawie połowę energii elektrycznej konsumowanej przez duże miasta.
W miastach leżących wzdłuż rzeki Yangtze, łącznie z Szanghajem, temperatury w tym roku osiągają od 30 do 39 stopni Celsjusza, czasami przez parę tygodni.Obecnie większość mieszkańców tych miast może sobie pozwolić na zainstalowanie klimatyzacji. Rząd zwrócił się również do producentów urządzeń klimatyzacyjnych aby ci produkowali energooszczędne urządzenia aby złagodzić popyt na energię.
Do roku 2020 Chiny planują podwoić produkcję energii elektrycznej, rząd chiński mający do czynienia z poważnymi problemami w zakresie emisji zanieczyszczeń poszukuje możliwości pewnego przestawienia się z elektrowni węglowych nas elektrownie jądrowe, elektrownie wykorzystujące wiatr i energię pływów morskich.
Na początku bieżącego tygodnia rząd oznajmił, że zatwierdził budowę nowej elektrowni jądrowej w Sanmwen we wschodniej prowincji Chin Zhejiang. Kiedy zakład ten zostanie uruchomiony w roku 2010, będzie miał moc zainstalowaną rzędu 12 mln KW. Chiny planują zbudować aż 32 reaktory atomowe o mocy 1.000 MW w okresie kolejnych 16 lat.
Z informacji Coal Trader International (Pllats) z 29 lipca br. wynika, że ceny węgla prawdopodobnie wzrosną, ponieważ eksport tego paliwa z Chin w tym roku może być na poziomie dużo niższym niż zakładano. Ze względu na duży popyt wewnętrzny wątpliwe jest by producenci uzyskali dalsze licencje na eksport węgla. Do tej pory Chiny wyeksportowały 58 mln ton. Producenci mają jeszcze przyznane licencje na 14 mln ton. Plan przewidywał eksport na poziomie 80 mln ton. Ale priorytetem rządu musi być zaspokojenie popytu krajowego, który najprawdopodobniej będzie bardzo duży. Tak więc, jak twierdzą przedstawiciele prasy zagranicznej w Chinach, udzielanie licencji eksportowych dla chińskich producentów węgla stoi pod znakiem zapytania. Należy tu jeszcze nadmienić, że ceny uzyskiwane przez producentów chińskich na rynku krajowym są znacznie niższe od uzyskiwanych w eksporcie.


Opracował: Z.Borkowski
na podst. "The Star" z 29.07.2004 r."

Pióro

CENY WĘGLA ENERGETYCZNEGO NA ŚWIECIE W GŁÓWNYCH PORTACH
WG INTERNATIONAL COAL REPORT /PLATTS/- z 19 lipca 2004 ROKU
/w PORTACH ARA na warunkach CIF-w innych na warunkach FOB/

Kraj/Region

Btu/lb

Kcal/kg

Siarka

Popiół

OBECNA CENA/19lipca 2004

Średnia / 2-gi

kw. 2004

Średnia / 1 -szy kw. 2004

Europa – Porty ARA ( netto w stanie roboczym)

10,800

6,000

1

16

76,00-78,50

67,96-70,25

64,25-68,17

Kolumbia

Bolivar

11,600

6,450

0,8

9

70,45-72,45

55,03-57,35

46,05 –48,65

Bolivar

11,300

6,300

0,8

9

70,00-72,00

54.48-56,40

43,84-46,52

Polska/ Bałtyk

11,300

6,300

0,8

15

65,00-68,00

56,96-59.58

47,83-50,60

Rosja/ Bałtyk

11,500

6,400

1

16

63,00-66,00

51,00-55,12

45,38-49,75

Południowa a Afryka

Richards Bay

11,200

6,200

1

16

68,00-68,00

54,43-56,79

41,00-43,75

Venezuela Maracaibo

12,600

7,000

0,8

7

47,00-53,00

47,00-53,00

44,50-48,70

Australia

Gladstone

11,700

6,500

0,6

12

57,25-61,25

55,13-59,45

41,60-46,40

Newcastle

11,340

6,300

0,8

13

60,00-63,00

54,88-58,82

40,45-44,83

Chiny/ Qinhuangdao

11,200

6,200

0,8

10

62,00-65,50

54,52-57,92

41,85-46,08

Indonezja

Kalimantan

11,300

6,300

1

10

50,00-52,00

50,69-54,11

31,60-35,21

Rosja/ Pacyfik

ll,300

6,300

0,4

15

60,00-62,00

53,00-57,31

46,00-50,00


NA POCZĄTEK POWRÓT STRONA GŁÓWNA