Teren nieistniejącej już kopalni "Sosnowiec" objęty został międzynarodowym projektem badawczym pod nazwą "RESCUE" - Regeneracja europejskich terenów w miastach i otoczeniu przemysłowym, który realizowany jest przez gminę w ramach V Programu Ramowego Unii Europejskiej w kategorii "Miasto przyszłości i dziedzictwo kulturowe".
Partnerami projektu są obok Sosnowca jednostki badawcze z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji. Celem projektu jest opracowanie korzystnych ekonomicznych narzędzi - projektowych, planistycznych i zarządczych, oraz strategii służącej do rekultywacji terenów poprzemysłowych .
Iwona Balińska, inspektor w Biurze Promocji Miasta i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miejskiego w Sosnowcu podkreśla, że wstępne wyniki dotychczas realizowanego projektu RESCUE potwierdzają słuszność przyjętych przez miasto rozwiązań w zakresie planowanego zagospodarowania terenu KWK „Sosnowiec”, zgodnych ze zrównoważonym planowaniem i racjonalnym zarządzaniem zasobami, ogólnoeuropejskim wyzwaniem w zakresie poprawy życia w społecznościach miejskich i regionach, który analizowany jest punktu widzenia ekonomicznego, środowiskowego i kulturowego.
Gmina Sosnowiec posiada prawo wieczystego użytkowania terenem. Dzięki temu można podjąć działania mające na celu przywrócenie tych terenów do życia oraz przedstawienie potencjalnym inwestorom konkretnych propozycji tworzenia tam nowych firm, a tym samym nowych miejsc pracy. Jest to istotne posunięcie, jako że w Sosnowcu stopa bezrobocia wynosi aż 22,4 procent.
W wyniku prac nad projektem zagospodarowania tego terenu powstało szereg opracowań i ekspertyz identyfikujących zagrożenia naturalne i techniczne istniejące na tym terenie, koncepcje jego zagospodarowania pod kątem utworzenia Sosnowieckiego Parku Przemysłowo –Technologicznego, który zgodnie z planami zlokalizowany zostanie na ok. 12 hektarach. Opracowano m.in. analizy ekologiczno – techniczną i ekonomiczno – społeczną oraz geologiczno – inżynierską charakterystykę terenu. Przygotowano analizę dotyczącą wpływu zalewania nieczynnych wyrobisk KWK „Sosnowiec” na środowisko wód podziemnych ze szczególnym uwzględnieniem GZWP na terenie miasta. Przeprowadzono badania gruntu byłej kopalni określające stan zanieczyszczenia środowiska – badania i pomiary stężeń substancji występujących na tym terenie z uwagi na prowadzoną tam działalność.
W tworzeniu Sosnowieckiego Parku uczestniczyć będzie Agencja Rozwoju Lokalnego w Sosnowcu oraz Spółka Restrukturyzacji Kopalń, które podpisały z gminą stosowne porozumienie w tej sprawie. Projekt zagospodarowania terenu byłej kopalni podzielony jest na kilka etapów. Jednym z najważniejszych jest przebudowa infrastruktury dojazdowej , uwzględniająca główne ciągi komunikacyjne, czyli ulicę Narutowicza i Kombajnistów oraz uzbrojenie terenu , w tym budowa dróg wewnętrznych na terenie byłej KWK Sosnowiec. Gmina Sosnowiec posiada własną pracownię projektowo - urbanistyczną, która opracowała plan zagospodarowania 31,5 hektarów obszaru wraz z pozostałymi tam obiektami po zlikwidowanej kopalni "Sosnowiec". Ponadto rozporządzeniem Rady Ministrów część obszaru byłej kopalni (ok. 10ha) została włączona do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
W lipcu ub.r. ruszyły prace dotyczące przygotowania koncepcji Sosnowieckiego Parku Przemysłowo- Technologicznego, do których włączone zostały różne środowiska opiniotwórcze. Przeprowadzono także konsultacje społeczne. Następstwem tych działań jest wstępna koncepcja utworzenia SPPT na bazie opracowanych wcześniej analiz techniczno - ekologicznych oraz społeczno - ekonomicznych. Pozostałe po kopalni budynki administracyjne, warsztaty, łaźnie zostaną wyremontowane i zaadaptowane dla potrzeb przyszłych firm. Od kilku lat działa tam już z powodzeniem znana w branży elektronicznej firma HERAEUS z udziałem kapitału belgijskiego.
Niezależnie od powyższego, gmina czyni starania o pozyskanie funduszy strukturalnych UE na uzbrojenie terenu , przebudowę infrastruktury dojazdowej oraz na adaptację budynków na terenie byłej KWK "Sosnowiec", dla zachowania obiektów dziedzictwa kulturowego, zabytków techniki górniczej. I tak np. wieżę wyciągową wraz z przyległym budynkiem planuje przeznaczyć się na Centrum Sztuki Użytkowej i Rzemiosła, natomiast zabytkowy budynek urządzeń energetycznych na Muzeum Historii Górnictwa. Opracowana została także wstępna koncepcja rekultywacji terenów poprzemysłowych, utworzenia zieleni systemowej oraz budowy osiedla domków jednorodzinnych, w nawiązaniu do istniejącej w bezpośrednim sąsiedztwie tego terenu zabudowy mieszkaniowej – osiedle „Brzozowy Stok”.
W drugim półroczu bieżącego roku rusza kampania promocyjna dla grupy przedsięwzięć związanych z utworzeniem Sosnowieckiego Parku Przemysłowo - Technologicznego oraz Sosnowieckiego Parku Naukowo - Technologicznego, który usytuowany będzie na obszarze byłej kopalni "Niwka - Modrzejów". Parkiem naukowo – technologicznym interesuje się Śląska Akademia Medyczna oraz Politechnika Śląska, które aktywnie włączyły się w proces przygotowania przedsięwzięcia. Aktywna promocja i lobbing na rzecz pozyskania przedsiębiorców do realizacji tych inwestycji są konieczne już w fazie ich planowania, w trakcie realizacji oraz po ich uruchomieniu - wyjaśnia Iwona Balińska. Pozyskanie firm - inwestorów na odpowiednio wczesnym etapie będzie miało wpływ na uniknięcie niepotrzebnych kosztów przy adaptacji obiektów. Konsekwentna, przemyślana pod względem strategicznym kampania promocyjna skierowana będzie przede wszystkim do najpoważniejszych inwestorów wytypowanych na podstawie przeprowadzonych analiz rynku, obejmujących preferowane w obu parkach dziedziny przemysłu, technologie proinnowacyjnych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych związanych z tymi branżami, istniejących przedsiębiorstw i instytucji bazujących na wiedzy i zawansowanych technologiach, firm współpracujących z jednostkami krajowych i zagranicznych izb przemysłowo – handlowych i stowarzyszeń gospodarczych. Dla zapewnienia właściwego klimatu wokół tych przedsięwzięć oraz stworzenia właściwego ich wizerunku, w kampanię będą zaangażowani również mieszkańcy miasta, dziennikarze, politycy lokalni oraz inne organizacje gospodarcze, biura handlowe. Przeprowadzenie kampanii promocyjnej będzie przebiegać przy zastosowaniu następujących instrumentów: mailing, direct mail, reklama w prasie regionalnej i specjalistycznej, konferencje tematyczne i prasowe. Zaprojektowane zostanie graficzne logo parków. Oprócz ulotek informacyjnych i plakatów powstanie angielska i polska prezentacja multimedialna o parkach na płycie CD.
|