GÓRNICZA IZBA PRZEMYSŁOWO-HANDLOWA
 Nr 5-6 (71-72) Maj - Czerwiec 2001 Biuletyn Górniczy 

O górniczych problemach

Walne Zgromadzenie GIPH


18 czerwca, w Domu Kultury kopalni "Wujek" w Katowicach, odbyło się XIII Walne Zgromadzenie Górniczej Izby Przemysłowo- Handlowej. W obradach uczestniczyli licznie przybyli delegaci przedsiębiorstw.

Wśród gości Zgromadzenia był wiceminister gospodarki Tadeusz Donocik, który w swoim wystąpieniu stwierdził m.in., że górnictwo węgla kamiennego nie jest w stanie samo spłacić ogromnego zadłużenia z lat poprzednich, które obecnie wynosi około 22 mld złotych . Zagadnienie jaką wybrać drogę spłaty tych zobowiązań, stanowić będzie jeden z najważniejszych problemów ekonomicznych następnych ekip rządzących w naszym kraju, niezależnie od wyniku zbliżających się wyborów parlamentarnych.
Z tezą tą zgodził się inny dyskutant, senator Jerzy Markowski, który podkreślił m.in., że ciążące na górnictwie długi są w znacznej mierze niezawinione przez ten sektor gospodarki.
aktualnym stanie branży, która osiąga, mimo wszystkich trudności, spore sukcesy w reformowaniu się, oraz o konieczności dostosowania jej do przepisów prawa Unii Europejskiej, mówili także posłowie Józef Korpak i Jan Rzymełka. Michał Konwicki - dyrektor Biura Samorządowo- Statutowego Krajowej Izby Gospodarczej, przekazał informację o mających niedawno miejsce wyborach nowych władz KIG oraz planach działalności tej organizacji. Dyrektor Henryk Kopeć z Ministerstwa Gospodarki - informował o aktualnych uwarunkowaniach procesu oddłużeniowego sektora górnictwa, m.in. wobec gmin.
Na sali obecni byli także Jan Szczerbiński, wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego , dyr. Bogumiła Bartoszek z Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Henryk Brol, wiceprezes ZG SITG, Adam Nieborak dyrektor Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych.
Po stwierdzeniu prawomocności Zgromadzenia i przyjęciu porządku obrad, Czesław Koczorek, sekretarz ustępującej Rady GIPH przedstawił sprawozdanie z działalności Izby w latach 1999-2000. ( tekst publikujemy poniżej)
Następnie głos zabrał Mieczysław Brudniak, przewodniczący Komisji Rewizyjnej, który przedstawił zebranym ocenę finansowego aspektu działalności GIPH w latach 1999-2000.
Wysoko oceniając wysiłki izby w zakresie obniżania kosztów oraz zwiększania wpływów, w konkluzji M. Brudniak złożył wniosek o udzielenie absolutorium Prezesowi oraz Zarządowi GIPH za działalność w okresie kadencji 1999-2000.
W dalszej części obrad wystąpił prezes GIPH Janusz Olszowski, przedstawiając zebranym propozycje podstawowych kierunków działania Izby w latach 2001-2002. ( tekst publikujemy poniżej) W drodze głosowania, jednogłośnie, Walne Zgromadzenie uchwaliło zatwierdzenie sprawozdania z działalności organów Izby w latach 1999-2000 i udzieliło absolutorium Prezesowi oraz Zarządowi . Jednogłośnie też podjęto uchwałę w sprawie podstawowych kierunków działania GIPH w latach 2001-2002.
W tajnym głosowaniu delegaci wybrali nową Radę GIPH oraz Komisję Rewizyjną.

Rada Izby:
Bogusław Bobrowski, Lucjan Dukała, Henryk Dźwigoł, Stanisław Gajos, Jerzy Gruszczyk, Jan Horodecki, Leszek Jarno, Józef Knyć, Czesław Koczorek, Edward Markowski, Andrzej Meder, Edmund Plutecki, Krzysztof Pytel, Edward Rembierz, Józef Suchoń, Marian Turek, Lech Wizner.

Komisja Rewizyjna:
Mieczysław Brudniak, Jan Guzera, Aleksandra Mraczek- Krzak.

Podstawowe kierunki działania GIPH w latach 2001- 2002

I. Dalsze monitorowanie problemów związanych z sytuacją ekonomiczno - finansową członków GIPH i kierowanie odpowiednich wystąpień do naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, sejmu i senatu w szczególności w sprawach:
1) polityki podatkowej i cenotwórczej państwa,
2) zmian przepisów utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej,
3) reformy górnictwa węgla kamiennego,
4) polityki rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw,
5) komercjalizacji i prywatyzacji,
6) polityki energetycznej państwa,

II Kontynuowanie dotychczasowych działań lobbingowych, polegających na aktywnym udziale w procesach legislacyjnych związanych z tworzeniem i nowelizowaniem aktów prawnych, które będą dotyczyć działalności członków GIPH.

III. Stałe zbieranie a następnie przekazywanie uwag, opinii i propozycji reprezentowanego środowiska w trakcie prac przedstawicieli Izby powołanych do stałych zespołów, komisji, komitetów i rad, w szczególności przy:
1)ministerstwach,
2)Wyższym Urzędzie Górniczym,
3)Krajowej Izbie Gospodarczej
4)Sejmiku Gospodarczym Woj. Śląskiego.

IV. Wzmożenie działalności informacyjnej wśród członków oraz innych przedsiębiorców reprezentowanych przez Izbę branż, w celu jak najszerszego upowszechnienia wiedzy na temat aktualnych uprawnień organizacji samorządu gospodarczego i wynikających z tego faktu potencjalnych korzyściach z przynależności do GIPH.

V. Wszczynanie postępowań i uczestnictwo w sprawach związanych z interesami grupowymi członków GIPH, prowadzonych w szczególności przez:
1)Trybunał Konstytucyjny,
2)Naczelny Sąd Administracyjny,
3)Sąd Najwyższy.

VI. Organizowanie pomocy prawnej w sprawach indywidualnych członków GIPH w tym:
1) świadczenie stałego doradztwa w zakresie administracyjno - prawnym,
2) przygotowywanie odwołań i skarg na decyzje administracyjne,
3) interweniowanie w przypadkach odmowy lub biurokratycznego załatwiania wniesionych spraw,
4) opracowywanie ekspertyz i opinii prawnych jako dowodów zasadności roszczeń,
5) informowanie członków GIPH o istotnym dla nich precedensowym orzecznictwie sądów,
6) organizowanie szkoleń z zakresu prawa, ekonomii i finansów dla kadry kierowniczej przedsiębiorstw.

VII. Organizacja, współorganizacja i uczestnictwo przedstawicieli GIPH w konferencjach, sympozjach i seminariach o tematyce zgodnej z zakresem działania Izby, w tym w szczególności: przygotowywanie i wygłaszanie odpowiednich referatów, podejmowanie wystąpień polemicznych.

VIII. Prowadzenie działań promocyjnych na rzecz branż i indywidualnych członków GIPH w tym:
1) organizacja wspólnych stoisk na targach i wystawach,
2) organizacja spotkań z misjami gospodarczymi,
3) przygotowywanie wydawnictw GIPH i szerokie udostępnianie ich ośrodkom decyzyjnym i opiniotwórczym,
4) promowanie właściwego wizerunku branż przez odpowiednie publikacje prasowe, polemiki z niekorzystnymi artykułami i uczestnictwo w konferencjach prasowych,
5) rozszerzenie informacji na temat polskich firm na stronach internetowych portalu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Maszyn i Urządzeń Górniczych.
6) współorganizacja konkursu "Kopalnia Roku".

IX. Utrzymywanie dotychczasowej współpracy i nawiązywanie nowych kontaktów z krajowymi i zagranicznymi organizacjami oraz instytucjami takimi jak:
1) izby gospodarcze branżowe i regionalne,
2) stowarzyszenia i fundacje,
3) związki zawodowe i pracodawców,
4) ambasady, konsulaty i przedstawicielstwa zagraniczne,
5) jednostki naukowe i badawcze.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI GIPH W LATACH 1999 - 2000

Podstawowe zadanie izby gospodarczej to reprezentowanie na zewnątrz interesów gospodarczych przynależących do niej podmiotów, w szczególności wobec centralnych organów władzy ustawodawczej i wykonawczej, a także samorządu terytorialnego.
Realizując tak postawione zadanie, Rada oraz Zarząd działali w ramach podstawowych kierunków przyjętych przez Walne Zgromadzenie, przy czym szczególną uwagę zwracano na to, by inicjowane przedsięwzięcia były dostosowane do różnych rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej przez członków Izby. GIPH - oprócz producentów węgla, maszyn i urządzeń górniczych - zrzesza bowiem również przedsiębiorstwa, które w większym lub mniejszym stopniu zdywersyfikowały swą ofertę poza górnictwo, a także firmy zajmujące się wydobywaniem kopalin pospolitych.
Biorąc pod uwagę, że polityka gospodarcza oraz sposoby jej praktycznej realizacji wdrażane przez rząd, mają ogromny wpływ na powodzenie lub jego brak w działalności gospodarczej, Izba starała się uzyskiwać reprezentatywne opinie swoich członków w tych sprawach. Tak zebrane uwagi były podstawą do opracowywanych przez Zarząd stanowisk przekazywanych decydentom politycznym lub ewentualnych działań lobbingowych na rzecz wszystkich podmiotów gospodarczych, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności.
Wszelkie uwagi, opinie i propozycje zgłoszone przez środowiska, które Izba reprezentuje, na bieżąco były przekazywane przez członków Zarządu podczas obrad komisji sejmowych, Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie przy WUG, Zespołu ds. nowych mechanizmów ekonomicznych w zakresie ochrony środowiska przy Ministerstwie Środowiska, Rady oraz Komitetu Prywatyzacji Krajowej Izby Gospodarczej, a także innych gremiów.
Jednym z ważniejszych opracowań były przekazane Sejmowej Komisji Gospodarki, uwagi nt. polityki gospodarczej państwa oraz głównych zagrożeń dla rozwoju gospodarczego Polski.. Ponadto, na uwagę zasługuje fakt włączenia się Izby w proces tworzenia ustawy "Prawo działalności gospodarczej", która jest swoistą konstytucją gospodarczą Polski.
W związku ze znacznym wzrostem kosztów zakupu energii elektrycznej, w ostatnich latach kilkakrotnie występowaliśmy do Ministra Gospodarki o spowodowanie sprawdzenia zgodności nowych taryf z regulacjami zawartymi w Prawie energetycznym oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Wystąpienia w tej kwestii kierowano również do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. I choć działania te nie zakończyły się jak na razie powodzeniem - w sprawie tej czynione są dalsze starania.

Wiele uwagi Izba poświęcała inicjatywom związanym z różnorakimi projektami ustawy o samorządzie gospodarczym. Aktualnie przedstawiciele Zarządu włączyli się w dyskusje zainicjowane w Krajowej Izbie Gospodarczej nad projektem zmian w ustawie o izbach gospodarczych lansowanych przez Ministerstwo Gospodarki. Zmierzają one w kierunku stworzenia możliwości wliczania w koszty składek płaconych przez członków takich organizacji jak nasza, a równocześnie nie umniejszają dotychczas posiadanych kompetencji. Stąd wspomniany projekt uzyskał nasze poparcie.
W okresie sprawozdawczym kontynuowano rozbudowę bazy danych zawierającej informacje o potencjalnych kontrahentach. Na jej podstawie systematycznie opracowywano i publikowano dla potrzeb członków GIPH zestawienie ofert współpracy handlowej, finansowej i technicznej, w tym również z firmami zagranicznymi.
W ramach promocji uruchomiono dla wszystkich członków Izby strony internetowe zawierające podstawowe dane o profilu produkcji oraz świadczonych usługach.
Na bieżąco, w zależności od indywidualnych potrzeb członków Izby, świadczy się nadal stałe doradztwo w zakresie prawnym, głównie w sprawach podatkowych.
W okresie sprawozdawczym GIPH po raz pierwszy włączyła się w procedury odwoławcze związane z naruszeniem interesu należącego do Izby podmiotu, spowodowanym łamaniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. W naszej ocenie działania te na pewno przyczyniły się do unieważnienia przetargu.
Izba, za pośrednictwem istniejącego od 1995 roku Zakładu Promocji, Wydawnictw i Ekspertyz GIPH, zintensyfikowała działalność szkoleniową dla pracowników przedsiębiorstw w niej zrzeszonych. W ubiegłym roku w listopadzie, wspólnie ze współpracującymi z GIPH: Hutniczą Izbą Przemysłowo Handlową, Izbą Gospodarczą Odlewnictwa, oraz Izbą Gospodarki Złomem - przygotowano konferencję pt. "Polskie górnictwo, metalurgia i odlewnictwo a integracja z Unią Europejską". Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem środowiska, a udział zarówno gości z zagranicy jak i przedstawicieli rządu świadczy o wysokiej randze tej imprezy.
Dużą uwagę przywiązywano w omawianym okresie do realizacji statutowego obowiązku kształtowania właściwego wizerunku reprezentowanych w GIPH branż. W szczególności Zarząd Izby starał się docierać z tą problematyką do z zasady niechętnych górnictwu mediów.
Mimo poważnych trudności finansowych kontynuowano edycję czasopisma "Biuletyn Górniczy". Dzięki podjętym wysiłkom udało się zapewnić, przyznawane w okresie kolejnych 2 lat, niewielkie dotacje do wydawania Biuletynu ze środków KBN, a ostatnio roku również z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska

Oprócz działań istotnych dla wszystkich członków szczególną wagę przywiązywała Izba do spraw związanych z interesami przedsiębiorców górniczych.
W latach 1999-2000 na bieżąco opracowywano i przekazywano właściwym komisjom sejmowym, ministerstwom, Wyższemu Urzędowi Górniczemu uwagi, opinie i propozycje zmian do aktów prawnych, z którymi nierozerwalnie związane jest prowadzenie działalności górniczej.
We wszystkich wystąpieniach zwracano szczególną uwagę na fakt nadmiernego obciążania wspomnianej branży opłatami budżetowymi i parabudżetowymi, utrudniającymi zarówno przebieg restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego, jak i prowadzenie wydobycia innych kopalin. Proponowano wprowadzenie nowych mechanizmów finansowania ochrony środowiska, polegających m.in. na zniesieniu sektorowego i terytorialnego systemu zróżnicowania Liczne wystąpienia dotyczyły również zablokowania propozycji nałożenia na paliwa stałe opłaty produktowej i podwyższenia opłat eksploatacyjnych.
Do jednych z najważniejszych działań Izby w omawianym okresie było zaangażowanie się w kampanię na rzecz niedopuszczenia do objęcia wyrobisk górniczych podatkiem od nieruchomości. Przygotowano niezbędne opinie prawne i stosowne wnioski oraz pisma procesowe do Naczelnego Sądu Administracyjnego. GIPH została dopuszczona do kilkunastu spraw związanych ze skargami na decyzje podatkowe, a ponadto uczestniczy w postępowaniu prowadzonym przez skład siedmiu sędziów NSA.
Kontynuowano cykliczne spotkania Zespołu ds. ochrony środowiska, a w ostatnim roku także Zespołu ds. podatków. W skład tych gremiów wchodzą przedstawiciele wszystkich Spółek Węglowych oraz samodzielnych kopalń. W trakcie cyklicznych spotkań starano się przede wszystkim wypracować strategię wspólnych działań zmierzających do ograniczenia fiskalizmu wobec producentów węgla i innych surowców.
Przyjęty program działania realizowała Północna Delegatura GIPH w Bydgoszczy. Zrzesza ona obecnie 5 podmiotów zajmujących się eksploatacją kopalin pospolitych. W okresie sprawozdawczym Delegatura m.in. zorganizowała dwa spotkania poświęcone nowelizacji prawa geologicznego i górniczego.
Niezwykle znacząca grupę członków Izby stanowią przedsiębiorstwa funkcjonujące w otoczeniu górnictwa.

GIPH zdając sobie sprawę z ogromnych trudności jakie przeżywa ta grupa członków, starała się być przede wszystkim platformą porozumienia i współpracy z jednej strony - producentów węgla a z drugiej - firm pracujących na ich rzecz.
Zorganizowano także szereg przedsięwzięć mających na celu bezpośrednie wsparcie interesów tych firm. O czym szczegółowo można przeczytać w dostarczonym delegatom pisemnym sprawozdaniu.
Stopień realizacji zadań statutowych Izby był na bieżąco przedstawiany, analizowany i oceniany w trakcie posiedzeń Rady Izby, która w okresie sprawozdawczym zebrała się sześć razy. Ogółem Rada przyjęła 17 uchwał.
Podczas każdego posiedzenia Rada zapoznawała się z aktualną sytuacją finansową Izby i podejmowała - w zależności od potrzeb - stosowne interwencje.
W tym miejscu warto przypomnieć, że izba gospodarcza jest z założenia jednostką "non profit", a głównym źródłem finansowania jej działalności są składki członkowskie. W okresie sprawozdawczym, wpływy z tego tytułu ukształtowały się średnio na poziomie ok.72% kwoty należnej, co zdaniem Rady nie jest wielkością satysfakcjonującą.
Zdajemy sobie sprawę z trudności z jakimi borykają się członkowie Izby, jednak trzeba sobie uświadomić, że ze względu na jej specyfikę zakres bieżącej działalności statutowej jest ściśle uzależniony od posiadanych środków finansowych.
Należy podkreślić, że mimo wspomnianych już trudności finansowych, Izba osiągnęła w okresie będącym przedmiotem sprawozdania niezaprzeczalne sukcesy. Powoli lecz systematycznie rola samorządu gospodarczego, w tym także Górniczej Izby Przemysłowo - Handlowej , wzrasta. Świadczy o tym rosnące zainteresowanie wyrażanymi przez Izbę opiniami. Coraz częściej Izba jest zapraszana do udziału w pracach gremiów decydujących o losach nie tylko polskiego górnictwa, ale i całej gospodarki. Wydaje się, że utrzymanie i rozszerzanie tej pozytywnej tendencji było i będzie jednym z ważniejszych zadań izby.
Musimy podejmować wszelkie działania dla umocnienia pozycji naszej organizacji. Należy ciągle przekonywać ludzi z naszego otoczenia, że izba jest najlepsza płaszczyzną integracji całego środowiska i że tylko działając razem, możemy pokonywać przytłaczające nas problemy i kłopoty.

 autor Pióro


NA POCZĄTEK   POWRÓT   STRONA GŁÓWNA
Opracowanie: oho! Internet (C) Bytom 1997 - 2001