Nr 3 - 4
(189 - 190) Marzec - Kwiecień 2011 r.
Fundusz walczy o
zdrowe środowisko
Azbest - wróg śmiertelny
Azbest to szczególnie
niebezpieczny surowiec, składający się z włóknistych
krzemianów mineralnych należących do form skalnych grupy
serpentynu i amfiboli. Posiada wyjątkowe właściwości chemiczne i
fizyczne, dlatego jest odporny na wysoką temperaturę, na chemikalia,
kwasy, zasady, wodę morską oraz na ścieranie. Jest bardzo sprężystym i
wytrzymałym mechanicznie izolatorem termicznym i elektrycznym.
Cechy te spowodowały, że uzyskał wielką
popularność i był szeroko stosowany w gospodarce światowej. Duże
znaczenie przemysłowe miał zwłaszcza azbest serpentynowy (chryzotylowy)
zwany azbestem białym. Azbest jest bardzo dobrym materiałem
filtracyjnym, charakteryzującym się znaczną zdolnością wchłaniania,
wynikającą z dużej powierzchni wewnętrznej, tj. stosunku powierzchni
włókien do ich masy. Własność ta ułatwia wiązanie azbestu z
cementem, co zostało wykorzystane do produkcji wyrobów
azbestowo-cementowych.
Jak wyjaśnia dr inż. Marta Rożkowicz,
adiunkt w Zakładzie Oszczędności Energii i Ochrony Powietrza, w
Głównym Instytucie Górnictwa - różne
rodzaje azbestu amfibolowego (krokidolitowy, amozytowy, antofyllitowy,
aktynolitowy, tremolitowy) ze względu na dużą odporność chemiczną były
używane w niektórych procesach, takich jak filtracja lub
procesy elektrolityczne oraz do wyrobu ciśnieniowych rur
kanalizacyjnych i wodociągowych. Przemysłowe znaczenie miały dwa
rodzaje azbestu: amozytowy (gruneryt), zwany azbestem brązowym i
krokidolitowy (riebeckit), zwany azbestem niebieskim.
Do Polski importowany był azbest
chryzotylowy z byłego Związku Radzieckiego, azbest krokidolitowy i
amozytowy z Republiki Południowej Afryki. Azbest pochodzący z uralskich
złóż składał się średnio w 95% z azbestu chryzotylowego i w
5% z azbestu tremolitowego i antofyllitowego. Ze względu na unikalne
własności i niską cenę był wykorzystywany w budownictwie (ok.85%), w
przemyśle: chemicznym (ok. 12%), motoryzacyjnym (ok. 5%), inne
dziedziny gospodarki (ok.1%). Szacuje się, że w Polsce wyprodukowano 14
500 000 Mg płyt azbestowo–cementowych falistych i płaskich,
co stanowi około 1 351 500 tys. m2 tego
materiału. W miastach
zabudowanych jest około 400 mln m2 płyt
azbestowo cementowych, a na
wsiach około 1 mld m2. W Polsce po II wojnie
światowej do produkcji
wyrobów azbestowo cementowych wykorzystano około 2 mln ton
azbestu. Był to głównie azbest chryzotylowy.
Oprócz azbestu chryzotylowego do produkcji
wyrobów azbestowo cementowych wykorzystano azbest amozytowy
(około 8,5 tys. Mg) i azbest krokidolitowy (około 86 tys. Mg). W Polsce
działało prawie 30 zakładów produkujących materiały
azbestowe. Produkcja płyt azbestowo–cementowych w Polsce,
rozpoczęła się w 1908 roku w Krakowie, a następnie w 1910 roku został
uruchomiony w Lublinie zakład „Eternit” (od tej
nazwy przyjęto u nas określenie płyt azbestowo–cementowych,
zwanych do dzisiaj eternitem) zaś w 1920 roku, w Ogrodzieńcu.
Pierwsze informacje o toksyczności
azbestu pojawiły się pod koniec XIX wieku. Były to jednak sporadyczne
stwierdzenia patologów po zgonie osób
przebywających przy tym minerale. Dopiero w latach 80-tych XX w. w
Stanach Zjednoczonych wybuchła „azbestowa panika”.
Rozpoczęto usuwanie azbestu z miejsc, w których przebywali
ludzie.
Azbest uznano za groźną substancję
kancerogenną. Jego chorobotwórcze działanie zależy od:
specyficznych właściwości włókien (kształt, rozmiar),
rodzaju azbestu (skład chemiczny, budowa krystaliczna, trwałość w
płynach ustrojowych itp.), współudziału innych
kancerogenów, adsorbowanych na powierzchni struktur
włóknistych, dawki skumulowanej (stężenia azbestu w
powietrzu i czasu trwania narażenia) i odporności organizmu.
Struktury włókniste
azbestowe zwane respirabilnymi, stanowią zagrożenie utraty zdrowia,
ponieważ posiadają odpo¬wiednie wymiary, aby przedostać się do
płuc poprzez drogi oddechowe. Wdychanie owych struktur może doprowadzić
do zachorowania na pylicę azbestową, raka płuc, międzybłonniaka. W
opinii ekspertów pylica azbestowa znacznie utrudnia
oddychanie i może być czynnikiem zwiększającym śmiertelność. Rak płuc
prowadzi do śmierci w 95% przypadków. Rak płuc może być
również następstwem pylicy azbestowej. Międzybłoniak jest
chorobą nieuleczalną i prowadzi zazwyczaj do śmierci w ciągu 12-18
miesięcy od stwierdzenia choroby. Szacuje się, że w Europie szczyt
zapadalności na międzybłoniaka opłucnej, jako skutek stosowania
azbestu, przypadać będzie na lata 2010-2020. Aktualnie szacuje się
liczbę przypadków nowotworów azbestozależnych na
około 65 tys. rocznie ze wzrostem do 100 tys. w kolejnych
latach.
Produkcja wyrobów
azbestowych w Polsce została zakazana Ustawą z dnia 19 czerwca 1997r. o
zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest. Do 28
września 1998 roku została zakończona produkcja płyt azbestowo
cementowych (a wcześniej innych wyrobów zawierających
azbest). Po 28 marca 1999 roku zakazano obrotu azbestem i wyrobami
azbestowymi. Zgodnie z tą ustawą, Minister Gospodarki w porozumieniu z
Ministrem Ochrony Środowiska określał corocznie wykaz
wyrobów zawierających azbest dopuszczonych do produkcji lub
do wprowadzenia na polski obszar celny. Całkowity zakaz stosowania
azbestu na terytorium Polski wprowadzono dopiero na początku 2005
roku.
Z uwagi na skalę problemu, wynikającą z
dużej liczby wyrobów zawierających azbest przewidzianych do
usunięcia, wysokie koszty przedsięwzięcia i ogólnokrajowy
zasięg, konieczne stało się opracowanie długofalowych
programów usuwania tych wyrobów z terytorium
Polski. Terminem planowanym ich całkowitego usunięcia jest rok
2032.
-Obecnie w Polsce największe zagrożenie
skażenia powietrza azbestem stanowią antropogeniczne źródła,
a wśród nich pokrycia dachowe wykonane z falistych płyt
eternitowych, izolacje ścian wszelkiego rodzaju budowli itp.- podkreśla
Marta Rożkowicz.- W kraju użytkowane są wyroby azbestowe,
których wiek wynosi od 10 do 50 lat. Przy zaplanowanym ich
usunięciu do roku 2032, wiele z tych wyrobów przekroczy
wszelkie normy i granice bezpiecznego użytkowania, w tym
również płyty azbestowo cementowe. Producenci płyt azbestowo
cementowych, stosowanych przede wszystkim w budownictwie, określali
czas użytkowania swoich wyrobów na 30 lat pod warunkiem, że
były one prawidłowo położone i zamontowane, pomalowane farbą akrylową
oraz konserwowane co 5 do 7 lat. Na niszczenie płyt
azbestowo-cementowych i ilość emisji struktur włóknistych
azbestu do powietrza duży wpływ mają czas użytkowania, warunki
klimatyczne oraz zanieczyszczenia chemiczne powietrza atmosferycznego,
jak również mechaniczne uszkodzenia płyt. Korozja
materiałów azbestowo-cementowych może być powierzchniowa,
jak również obejmować głębsze partie materiału. W powietrzu
czystym, wiejskim przebiega wolniej i wynosi 0,02-0,1 mm/rok. W
rejonach występowania kwaśnych deszczów przebiega szybciej i
osiąga do 1 mm/rok. Powoduje ona uwalniane się azbestu z płyt. Emisja
struktur azbestu do powietrza o długości większej niż 5 µm
może wynosić od 6000 do 11 000 włókien z jednego metra
kwadratowego w ciągu jednej minuty. Zanieczyszczenie to po wprowadzeniu
do powietrza może unosić się w nim bardzo długo i znacznie się
rozprzestrzeniać. O skali problemu zagrożenia zanieczyszczenia
środowiska azbestem i utraty zdrowia ludzi w Polsce świadczy fakt, że w
nadchodzących dwudziestu trzech latach powinien nastąpić demontaż około
14 mi¬lionów Mg materiałów
azbestowo-cementowych z dachów i elewacji
budynków a na¬stępnie przewiezienie ich na
składowiska odpadów niebezpiecznych lub ich utylizacja w
odpowiednich reaktorach mikrofalowych, które są urządzeniami
przewoźnymi. W urządzeniach tych zachodzi przekształcenie
włóknistych struktur azbestowych w materiał obojętny dla
środowiska. W celu określenia narażenia populacji generalnej w
ekspozycji środowiskowej na pył azbestu prowadzone są kontrole stężeń
azbestu w powietrzu.
Mając na względzie zagrożenie życia
ludzkiego przez śmiertelnego wroga jakim jest azbest, rząd Polski
podjął inicjatywę usuwania go ze środowiska naturalnego, uruchamiając
już w 2002 r. „Program usuwania azbestu i wyrobów
zawierających azbest stosowanych na terenie Polski”. W 2009
roku został zastąpiony przez „Program Oczyszczania Kraju z
Azbestu na lata 2009-2032” (POKzA). Zakłada on sukcesywne
usuwanie szkodliwych wyrobów zawierających azbest w
kolejnych latach: - w okresie 2009-2012 – 28%
odpadów tego typu; w okresie 2013-2022 – 35%
odpadów; w okresie 2023-2032 –37 %
odpadów.
Utrzymuje cele poprzedniego Programu
ale jednocześnie określa nowe zadania niezbędne do oczyszczenia kraju z
azbestu, wynikające ze zmian gospodarczych i społecznych, jakie
nastąpiły m. in. w związku ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
W POKzA wsparcie finansowe ze środków budżetowych
ukierunkowane jest głównie na wzmocnienie procesu
inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest przez
dofinansowanie gminnych, powiatowych i wojewódzkich
planów usuwania wyrobów zawierających tę
substancję. Jest również przeznaczane na prowadzenie działań
edukacyjno-informacyjnych oraz szkoleń, między innymi właścicieli
nieruchomości, którzy będą mogli samodzielnie usuwać wyroby
zawierające azbest z terenu swojej nieruchomości przy zachowaniu
odpowiednich środków bezpieczeństwa i higieny pracy.
Oszacowano, że całkowity koszt realizacji Krajowego Programu do roku
2032, wyniesie około 48 mld. złotych, z czego 711 mld. pochodzić będzie
z funduszy ekologicznych
Dostępne w przyszłości instrumenty
finansowania demontażu, transportu i unieszkodliwiania usuniętych
wyrobów zawierających azbest to:
- pożyczki
i dotacje ze środków
krajowych funduszy ochrony środowiska, których
beneficjentami są jednostki samorządu terytorialnego,
- środki
unijne w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz regionalnych
programów operacyjnych, których beneficjentami
mogą być m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
podmioty świadczące usługi z zakresu zadań własnych jednostek samorządu
terytorialnego, jednostki organizacyjne jednostek samorządu
terytorialnego posiadające osobowość prawną, spółdzielnie
mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, gminy wiejskie,
miejsko-wiejskie i miejskie, młodzi rolnicy, rolnicy podejmujący
działalność nierolniczą,
- kredyty
komercyjne i preferencyjne (z
dopłatami wojewódzkich funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej do oprocentowania kredytu).
Jednak eksperci w tej dziedzinie zadają
się pytanie. Czy zaproponowane działania w POKzA przyniosą korzyści
społeczne, ekonomiczne i ekologiczne polegające na zmniejszeniu emisji
włókien azbestu, uzyskaniu poprawy ochrony zdrowia
mieszkańców, poprawie wyglądu zewnętrznego
obiektów budowlanych i ich stanu technicznego?
Prawdopodobnie planowane wprowadzenie systemowego finansowania prac
związanych z usuwaniem wyrobów azbestowych z
różnego typu budynków, poprawi ich wygląd i stan
techniczny. Jednak największe obawy związane są z umożliwieniem
właścicielom nieruchomości, samodzielnego usuwania wyroby zawierające
azbest z terenu swojej nieruchomości. Czy każdy właściciel
nieruchomości, po stosownym przeszkoleniu, na pewno zadba o zachowanie
odpowiednich środków bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie
samodzielnego usuwania tych niebezpiecznych materiałów ze
swojej posesji?
Wpisując się w ogólnopolski
program walki z azbestem, tym śmiertelnym wrogiem dla ludzi i
środowiska naturalnego Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach, uznał to zadanie za priorytetowe. W
związku z tym, z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej została podpisana umowa na wspólne dofinansowanie
zadań związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów azbestowych w
województwie śląskim w latach 2011 - 2012.
Jak podkreśla Gabriela Lenartowicz,
prezes WFOSiGW, daje ona możliwość uzyskania wsparcia ze
środków publicznych na likwidację wyrobów z
azbestem pochodzących z domów i obiektów
należących do osób fizycznych. Umowa zakłada, że samorządy
gminne, posiadające na swoim terenie zinwentaryzowane i objęte gminnym
programem likwidacji azbestu wszelkie obiekty zawierające odpady
azbestowe, mogą na ich likwidację uzyskać- ze środków
NFOŚiGW- dotację w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych.
Pozostałe dofinansowanie może pochodzić ze środków WFOŚiGW w
formie preferencyjnej pożyczki, która w połowie może zostać
umorzona bez konieczności przeznaczenia umorzonej kwoty na nowe zadanie
proekologiczne. Z dofinansowania skorzystać mogą właściciele wszystkich
obiektów objętych gminnym programem usuwania azbestu. W
praktyce daje to szansę na sfinansowanie bezzwrotne w wysokości do 75%
procent kosztów dotyczących zdjęcia azbestu, transportu i
jego unieszkodliwienia. Prace te muszą zostać jednak wykonane przez
firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia na wykonywanie tego typu
zadań, co powinno być stosownie udokumentowane. Na realizację tego
dwuletniego programu przewidziano ok.5 mln złotych, w tym 2,5 mln zł
przekazanych z NFOŚiGW.
Wojewódzki Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach traktuje te zadania jako
poważne wyzwania służące nie tylko dostosowaniu naszych
realiów do norm panujących w Unii Europejskiej ale także
pozwalające nam żyć zdrowo i bezpiecznie w przyjaznym środowisku.
Dlatego od 2004 roku na realizację 130 przedsięwzięć związanych z
likwidacją ponad 9 tysięcy ton odpadów azbestowych udzielono
pożyczek w kwocie ponad 10 mln zł oraz dotacji w kwocie 14 mln zł.
Tylko w 2010 roku ze środków WFOŚiGW w Katowicach na
wsparcie zadań związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem azbestu
wydano w postaci preferencyjnych pożyczek ponad 3,7 mln złotych. Z
dofinansowania skorzystało 17 gmin z woj. śląskiego,
spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe przez
indywidualni przedsiębiorcy. Teraz pojawiła się realna szansa, by z
dofinansowania ze środków publicznych mogli korzystać także
właściciele prywatnych domów.

Foto.
1 Struktury odmiany włóknistej minerału (azbest
chryzotylowy), a - fotografia z transmisyjnego mikroskopu
elektronowego, b - fotografia ze skaningowego mikroskopu elektronowego.

Foto. 2 Struktury odmiany
włóknistej minerału (azbest
krokidolitowy), a - fotografia z transmisyjnego mikroskopu
elektronowego, b - fotografia ze skaningowego mikroskopu elektronowego.

Foto. 3 struktury odmiany
włóknistej tego minerału (azbest
amozytowy) a - fotografia z transmisyjnego mikroskopu
elektronowego, b
- fotografia ze skaningowego mikroskopu elektronowego.
Foto. 4 Budynek na osiedlu
mieszkaniowym z elewacją
azbestowo-cementową.

Foto. 5 Wygląd szczelin
dylatacyjnych pomiędzy płytami
azbestowo-cementowych zamontowanych na budynkach.

Foto. 6 Przekrój
płyty azbestowo cementowej (fotografię wykonano
kamerą umieszczoną w skaningowym mikroskopie elektronowym).
Oprac: Mira
Borkiewicz
Kolumna
dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach

|
|