Ostatnia aktualizacja: 2010-10-29
 
 
 

Nr 09 - 10 (183 - 184) Wrzesień - Październik 2010 r.

ANALIZY

MIĘDZYNARODOWY RYNEK WĘGLA
POPYT I CENY

Analitycy oceniający tegoroczne obroty na światowym rynku węgla, mówią o rynku dwóch prędkości. O ile w Europie mamy do czynienia z nasyceniem popytu, z dużymi zapasami na składach w portach i przy elektrowniach, o tyle rynek azjatycki od początku br. cechuje się wielką chłonnością. Dotyczy to zwłaszcza Chin, Indii i Korei Południowej. Można wręcz mówić o zmianie geografii dostaw. Czołowi eksporterzy węgla, tacy jak RPA, Kolumbia i Rosja, zamiast do Europy Zachodniej, swoje dostawy kierowali coraz częściej do portów azjatyckich. 

Ceny węgla energetycznego w portach wyładowczych Europy Zachodniej (na bazie CIF ARA) w ciągu trzech kwartałów br., wahały się pomiędzy poziomem nieco przekraczającym 73 USD/t w marcu br. a notowanym obecnie 98 USD/t (za węgiel o kaloryczności 6000 kcal/kg) i były ponad dwukrotnie niższe od rekordowych cen z lata 2008 roku. 

W pierwszych miesiącach br. skutki recesji nadal były odczuwalne w sektorze energetycznym, co rzutowało niekorzystnie na zapotrzebowanie na węgiel w Europie. Większość odbiorców, mając duże zapasy węgla, niechętnie sięgała po nowe dostawy w warunkach wzrostu cen na rynku. We wrześniu br. poziom zapasów w największym europejskim terminalu węgla EMO w Rotterdamie wzrósł do 3,7 mln ton i zbliżał się do maksymalnych zdolności składowych. 

Znaczący spadek zapotrzebowania na importowany węgiel w pierwszych miesiącach br. odnotowano w wielu krajach, największy m.in. w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. średni miesięczny indeks węglowy na bazie CIF porty wyładowcze Europy Zachodniej (dla węgla o kaloryczności 6000 kcal/kg) obniżył się z ponad 86 USD/t w styczniu, do około 73,50 USD/t w marcu. W kwietniu średni indeks węglowy wzrósł do ponad 79,70 USD/t CIF ARA. W maju indeks ten wzrósł o ponad 10 USD/t, sięgając prawie 89,80 USD/t, natomiast w czerwcu wyniósł już 93,70 USD/t. W lipcu i sierpniu ceny w portach wyładowczych utrzymywały się na średnim poziomie zbliżonym do 92,70 USD/t. W końcu września indeks węglowy wrósł do 93,40 USD/t CIF ARA. Chłonny rynek azjatycki od początku roku przyciągał tradycyjnych europejskich dostawców węgla – przede wszystkim z RPA, a także Kolumbii i Rosji. Obserwatorzy rynku mówili wprost o przesunięciu się środka ciężkości z Europy w stronę Azji. W roku 2009 import węgla energetycznego do Chin wyniósł 82 mln ton. 

Ceny węgla w Azji od początku roku były wyższe od cen w Europie i – w przypadku węgla z Australii - wahały się między 92 a 109 USD/t za węgiel o kaloryczności 6150 kcal/kg FOB Newcastle. 

W związku z ogólnoświatowym wzrostem produkcji stali, zwiększa się zapotrzebowanie na węgiel koksowy. Przewiduje się, że w roku 2010 światowe zapotrzebowanie na węgiel koksowy typu hard wzrośnie o 20 mln ton i o tyleż samo wzrośnie zapotrzebowanie na węgle typu sami-soft oraz PCI stosowane w procesach wielkopiecowych. 

Ceny najwyższej jakości węgla koksowego typu hard w okresie od stycznia do września 2010 na rynkach światowych wahały się między 200 a 225 USD/t na bazie FOB porty Australii.. 

Na poziom cen węgla i innych surowców w portach odbiorczych istotny wpływ mają ceny frachtu. Na rynku frachtowym stawki na głównych trasach przewozowych do portów europejskich w tym roku w dalszym ciągu ulegały spadkowi, który najbardziej widoczny był pod koniec II kwartału. Wśród głównych przyczyn tej obniżki wymienia się równoczesne występowanie takich czynników, jak spadek importu rudy żelaza do Chin, zmniejszenie ilości statków oczekujących w głównych portach australijskich na załadunek, czy też oddanie do użytku nowego tonażu statków.

Opr. HN

Górnicza Izba Przemysłowo - Handlowa; ul. Kościuszki 30; 40-048 Katowice; tel. 32-757-32-39, 32-757-32-52; 32-757-38-21; 32-251-35-59