Nr 09 - 10
(183 - 184) Wrzesień - Październik 2010 r.
MIĘDZYNARODOWY RYNEK WĘGLA
POPYT I CENY
Analitycy
oceniający tegoroczne obroty na światowym rynku węgla, mówią o
rynku dwóch prędkości. O ile w Europie mamy do czynienia z
nasyceniem popytu, z dużymi zapasami na składach w portach i przy
elektrowniach, o tyle rynek azjatycki od początku br. cechuje się
wielką chłonnością. Dotyczy to zwłaszcza Chin, Indii i Korei
Południowej. Można wręcz mówić o zmianie geografii dostaw.
Czołowi eksporterzy węgla, tacy jak RPA, Kolumbia i Rosja, zamiast do
Europy Zachodniej, swoje dostawy kierowali coraz częściej do
portów azjatyckich.
Ceny
węgla energetycznego w portach wyładowczych Europy Zachodniej (na bazie
CIF ARA) w ciągu trzech kwartałów br., wahały się pomiędzy
poziomem nieco przekraczającym 73 USD/t w marcu br. a notowanym obecnie
98 USD/t (za węgiel o kaloryczności 6000 kcal/kg) i były ponad
dwukrotnie niższe od rekordowych cen z lata 2008 roku.
W
pierwszych miesiącach br. skutki recesji nadal były odczuwalne w
sektorze energetycznym, co rzutowało niekorzystnie na zapotrzebowanie
na węgiel w Europie. Większość odbiorców, mając duże zapasy
węgla, niechętnie sięgała po nowe dostawy w warunkach wzrostu cen na
rynku. We wrześniu br. poziom zapasów w największym europejskim
terminalu węgla EMO w Rotterdamie wzrósł do 3,7 mln ton i
zbliżał się do maksymalnych zdolności składowych.
Znaczący
spadek zapotrzebowania na importowany węgiel w pierwszych miesiącach
br. odnotowano w wielu krajach, największy m.in. w Wielkiej Brytanii i
Hiszpanii.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. średni miesięczny indeks węglowy
na bazie CIF porty wyładowcze Europy Zachodniej (dla węgla o
kaloryczności 6000 kcal/kg) obniżył się z ponad 86 USD/t w styczniu, do
około 73,50 USD/t w marcu.
W kwietniu średni indeks węglowy wzrósł do ponad 79,70 USD/t CIF
ARA. W maju indeks ten wzrósł o ponad 10 USD/t, sięgając prawie
89,80 USD/t, natomiast w czerwcu wyniósł już 93,70 USD/t. W
lipcu i sierpniu ceny w portach wyładowczych utrzymywały się na średnim
poziomie zbliżonym do 92,70 USD/t. W końcu września indeks węglowy
wrósł do 93,40 USD/t CIF ARA. Chłonny rynek azjatycki od
początku roku przyciągał tradycyjnych europejskich dostawców
węgla – przede wszystkim z RPA, a także Kolumbii i Rosji.
Obserwatorzy rynku mówili wprost o przesunięciu się środka
ciężkości z Europy w stronę Azji. W roku 2009 import węgla
energetycznego do Chin wyniósł 82 mln ton.
Ceny
węgla w Azji od początku roku były wyższe od cen w Europie i – w
przypadku węgla z Australii - wahały się między 92 a 109 USD/t za
węgiel o kaloryczności 6150 kcal/kg FOB Newcastle.
W
związku z ogólnoświatowym wzrostem produkcji stali, zwiększa się
zapotrzebowanie na węgiel koksowy. Przewiduje się, że w roku 2010
światowe zapotrzebowanie na węgiel koksowy typu hard wzrośnie o 20 mln
ton i o tyleż samo wzrośnie zapotrzebowanie na węgle typu sami-soft
oraz PCI stosowane w procesach wielkopiecowych.
Ceny
najwyższej jakości węgla koksowego typu hard w okresie od stycznia do
września 2010 na rynkach światowych wahały się między 200 a 225 USD/t
na bazie FOB porty Australii..
Na
poziom cen węgla i innych surowców w portach odbiorczych istotny
wpływ mają ceny frachtu. Na rynku frachtowym stawki na głównych
trasach przewozowych do portów europejskich w tym roku w dalszym
ciągu ulegały spadkowi, który najbardziej widoczny był pod
koniec II kwartału. Wśród głównych przyczyn tej obniżki
wymienia się równoczesne występowanie takich czynników,
jak spadek importu rudy żelaza do Chin, zmniejszenie ilości
statków oczekujących w głównych portach australijskich na
załadunek, czy też oddanie do użytku nowego tonażu statków.
|