Nr 11 - 12
(173 - 174) Listopad - Grudzień 2009 r.
ZA PIENIĄDZE
FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA
LIKWIDOWAĆ NISKĄ EMISJĘ
Jednym z najważniejszych przedsięwzięć
mających na celu poprawę warunków ochrony środowiska w
województwie śląskim, a szczególnie jakości
powietrza atmosferycznego, jest realizacja inwestycji mających na celu
zmniejszenie lub eliminację zagrożeń wynikających z występowania
niskiej emisji.
Należą one do priorytetowych zadań
dofinansowywanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach zgodnie z zasadami
zrównoważonego rozwoju regionu oraz polityki proekologicznej
państwa i województwa. Dofinansowanie zadań długookresowych
i krótkookresowych, zapisanych w wojewódzkim
programie ochrony środowiska, zapewnia absorpcję środków
unijnych dla osiągnięcia w województwie śląskim
odpowiedniego stanu środowiska wynikającego z ustaleń akcesji Polski do
Unii Europejskiej.
W latach 2001-2015 WFOŚiGW przewiduje
finansowanie
zadań polegających m.in. na zmniejszeniu niskiej emisji z
procesów spalania paliw, ograniczeniu emisji z pozostałych
źródeł przemysłowych i komunalnych, zastosowaniu
odnawialnych i alternatywnych źródeł energii oraz
ograniczeniu strat energetycznych obiektów budowlanych.
WFOŚiGW w Katowicach od 2002 roku wspiera m.in. wdrażanie tzw.
obszarowych programów ograniczenia niskiej emisji. W ramach
tego działania gminy z terenu województwa śląskiego mogą
ubiegać się o dofinansowanie z przeznaczeniem na termomodernizację
jednorodzinnych domów mieszkalnych, będących własnością
osób fizycznych. Uzyskane w ten sposób środki są
następnie przekazywane przez gminy poszczególnym
mieszkańcom, którzy zgłosili chęć uczestnictwa w programie
oraz spełniają wymogi formalne. Prekursorem takich inwestycji była
gmina Tychy. Przygotowała ona „Kompleksowy program
zmierzający do obniżenia niskiej emisji w dzielnicach peryferyjnych z
1.500 budynków jednorodzinnych i z indywidualnych kotłowni
węglowych”. W ramach programu realizowanego w latach
2002-2004 spośród ok. 4.500 jednorodzinnych domów
mieszkalnych, zlokalizowanych na peryferiach Tychów, w
większości ogrzewanych starymi, tradycyjnymi kotłami węglowymi,
zmodernizowano kotłownie w 1.500 budynkach. Osiągnięte efekty
ekologiczne i ekonomiczne zyskały powszechne uznanie i rozniosły się
szerokim echem. Kolejni właściciele budynków jednorodzinnych
zaczęli wywierać presję na władze gminy Tychy, czego efektem była
kolejna edycja „Kompleksowego programu...” w latach
2006-2007, Tym razem zmodernizowano kolejne 700 kotłowni. Obydwie
edycje programu ( których koszt wyniósł 24,6 mln
zł) uzyskały wsparcie finansowe ze środków WFOŚiGW o łącznej
wysokości 15,3 mln zł, w tym 1,6 mln zł w formie dotacji i 13,7 mln zł
w formie preferencyjnej, częściowo umarzalnej pożyczki. Tak dobre
rezultaty osiągnięte w omawianym programie pilotażowym sprawiły, że
zainteresowały się nim władze samorządowe innych gmin przy wsparciu
lokalnych społeczności. Efektem-znaczna liczba opracowywanych przez
gminy programów oraz ich wprowadzenie w życie przy wsparciu
finansowym Funduszu. Zakres programów obejmuje
głównie modernizację kotłowni z zastosowaniem
niskoemisyjnych kotłów węglowych, a w ostatnim czasie coraz
częściej także kotłów gazowych. Sporadycznie stosowane są
kotły olejowe, kotły na biomasę i pompy ciepła. Ponadto znaczna część
programów przewiduje możliwość stosowania instalacji
systemów solarnych wspomagających przygotowanie ciepłej wody
użytkowej poza sezonem grzewczym. W niektórych przypadkach
poszerzono programy o możliwość wykonania termoizolacji
przegród budowlanych, wymiany stolarki okiennej oraz
modernizacji instalacji c.o. Do chwili obecnej zrealizowano lub w
trakcie wdrażania znajdują się programy ograniczenia niskiej emisji,
obejmujące budynki jednorodzinne w 48 gminach. Są to między innymi
gminy: Bestwina, Bielsko-Biała, Bieruń, Brenna, Bytom,
Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój, Imielin, Jaworze,
Krupski Młyn, Krzanowice, Lubliniec, Milówka, Piekary
Śląskie, Pszczyna, Racibórz, Sławków, Szczyrk,
Tarnowskie Góry. Pięć gmin: Tychy, Goczałkowice
Zdrój, Piekary Śląskie, Sławków oraz Bieruń po
zakończeniu pierwszego etapu programu wystąpiło o jego wznowienie i
rozszerzenie. Do chwili obecnej Fundusz udzielił dofinansowania na
realizację programów w łącznej kwocie 102,8 mln zł (w tym
2,7 mln zł w formie dotacji i 100,1 mln zł w formie preferencyjnej
pożyczki z możliwością częściowego umorzenia).W większości
przypadków gminy przekazują właścicielom budynków
środki Funduszu – w tym pochodzące z pożyczek – w
formie dotacji, biorąc na siebie spłatę pożyczki do momentu uzyskania
umorzenia. Wysokość dofinansowania udzielanego przez Fundusz zależy
m.in. od zasad dofinansowania zadań, obowiązujących w WFOŚiGW w roku, w
którym był realizowany program oraz od stopnia
zanieczyszczenia powietrza w danej gminie. Maksymalna wysokość
dofinansowania w różnych latach wahała się od 50 do 75%
kosztów kwalifikowanych inwestycji. W bieżącym roku gminy
województwa śląskiego mogły ubiegać się o dofinansowanie na
wdrażanie programów ograniczenia niskiej emisji w formie
pożyczki do 60% kosztów kwalifikowanych, oprocentowanej w
wysokości 0,6 stopy redyskonta weksli, lecz nie mniej niż 3% (w
bieżącym roku oprocentowanie to wynosi 3,15%). Pożyczka ta może być
umorzona do wysokości 50% wykorzystanej kwoty, pod warunkiem
przeznaczenia umorzonej kwoty na nowe zadanie proekologiczne. Ponadto
niektóre gminy decydują się na zaangażowanie dodatkowo
własnych środków, udzielając uzupełniającego dofinansowania
ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej. W tym zakrojonym na szeroką skalę przedsięwzięciu najważniejszy
jest efekt ekologiczny. Dla zakończonych, bądź obecnie realizowanych
etapów programów, wynosi on: pył - 2.616 ton/rok,
SO2 - 958 ton/rok, NOx - 57 ton/rok, CO - 2.697 ton/rok, CO2 - 116.186
ton/rok, b-a-p - 850 kg/rok. Efekt ekologiczny, osiągnięty w wyniku już
zrealizowanych lub obecnie realizowanych etapów
programów dla 48 gmin, odpowiada rocznemu ograniczeniu
zużycia węgla w wysokości ok. 58.100 ton. W gminach tych zmodernizowano
ponad 11 tys. lokalnych kotłowni w jednorodzinnych budynkach
mieszkalnych (w ponad połowie obiektów połączona z zabudową
instalacji solarnych, w części budynków także z
termoizolacją oraz sporadycznie z modernizacją instalacji centralnego
ogrzewania).
Jak wyjaśnia Piotr Biernat,
rzecznik prasowy WFOŚiGW, poza
niewątpliwymi korzyściami, zarówno w skali makro (odczuwalne
zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na obszarze funkcjonowania
programu), jak i mikro (zwiększenie wygody obsługi oraz poprawa
komfortu cieplnego użytkowników zmodernizowanych
systemów grzewczych), należy zwrócić uwagę
również na problemy związane z wdrażaniem
programów ograniczenia niskiej emisji, narastające zwłaszcza
w ostatnim czasie. Z jednej strony nie ustalono norm emisji dla
stosowanych w budynkach jednorodzinnych kotłów małej mocy,
brak też przepisów narzucających modernizację
źródeł ciepła w celu dostosowania do aktualnych
standardów czy obligujących użytkowników do
spalania paliw dobrej jakości. Nie ma więc możliwości egzekwowania od
użytkowników systemów grzewczych zachowań
mających na celu dbałość o środowisko. Z drugiej strony, problemem jest
wzrastająca cena nośników energii – w tym
najczęściej stosowanych: węgla o sortymencie kwalifikujących go do
spalania w niskoemisyjnych kotłach węglowych i gazu ziemnego
– oraz coraz większe problemy z dostępnością odpowiednich
sortymentów węgla. Przyczyny te sprawiają, że część
właścicieli budynków, pomimo możliwości uzyskania znacznego
wsparcia finansowego, rezygnuje z wymiany źródła ciepła,
pozostając przy eksploatacji przestarzałych, niewygodnych w obsłudze
kotłów opalanych, umożliwiających spalanie węgla o
różnym sortymencie, a także odpadów komunalnych,
nie bacząc na szkodliwe oddziaływanie emitowanych zanieczyszczeń na
środowisko naturalne i zdrowie ludzi. Średnia cena węgla do
kotłów niskoemisyjnych wraz z dostawą, na przestrzeni
ostatnich lat wzrosła kilkukrotnie – w 2002 roku wynosiła ok.
280 zł, w 2005 roku ok. 320 zł, natomiast obecnie wynosi już ok. 640
zł. Cena gazu ziemnego również znacznie wzrosła –
od kwoty 1 zł/m3 w 2002 roku, poprzez 1,1 zł/m3 w 2005 roku, aż do
kwoty 1,7 zł/m3 w chwili obecnej.
-
Mimo poważnego wzrostu ceny, węgiel jest nadal najbardziej opłacalnym
paliwem do ogrzewania budynków mieszkalnych, choć jego
wykorzystanie jest nieco mniej komfortowe niż wykorzystanie innych
nośników energii – konkluduje Marek Adamus
reprezentujący Zespół Ochrony Atmosfery WFOŚiGW. - Jednakże
dzięki coraz nowocześniejszym konstrukcjom kotłów węglowych
(wyposażanych w zasobniki pozwalające na załadunek paliwa raz na kilka
dni czy automatykę), dostosowującym precyzyjnie warunki pracy
kotłów do wymagań użytkowników i zmian
temperatury zewnętrznej, różnice te zaczynają się zacierać.
Jeszcze tańsze jest spalanie węgla niskiej jakości, a zwłaszcza
mułów i śmieci, w kotłach starszej konstrukcji.
Jednak mając
na uwadze osiągnięcie wymiernych efektów ekologicznych - co
jest możliwe tylko przy zachowaniu odpowiedniej jakości paliwa - od
2009 roku Fundusz dofinansowuje wyłącznie zabudowę kotłów
węglowych retortowych bądź tłokowych, rezygnując ze wspierania zabudowy
kotłów komorowych, pomimo posiadania przez nie
certyfikatów energetyczno-emisyjnych. Do tej pory, w wyniku
realizacji omawianych programów na wielu obszarach
ograniczony został jeden z najbardziej uciążliwych problemów
występujących na terenie województwa śląskiego –
problem niskiej emisji. Jednakże nadal odczuwalny jest,
szczególnie na terenach zurbanizowanych o dużej gęstości
zaludnienia (gdzie źródła niskiej emisji wytwarzają ok. 50%
zanieczyszczeń, a ich oddziaływanie jest szczególnie
negatywne ze względu na ich bezpośredni wpływ na lokalną ludność), a
także-ze względu na specyfikę terenu-w wielu górskich
miejscowościach wypoczynkowych. W ostatnim okresie, z przyczyn
niezależnych od WFOŚiGW, który każdego roku oferuje, na
korzystnych warunkach, wsparcie finansowe dla tego typu inwestycji,
maleje zainteresowanie mieszkańców w programach ograniczenia
niskiej emisji. Jest to zapewne spowodowane głównie wzrostem
cen paliw. Należy jednak żywić nadzieję, że wzrastająca w
społeczeństwie świadomość ekologiczna oraz względy związane z wygodą
wynikającą z posiadania nowoczesnego systemu grzewczego wezmą
górę i pozwolą na dalsze owocne działania w zakresie
zmniejszenia niskiej emisji poprzez wdrażanie obszarowych
programów ograniczenia niskiej emisji, nawet pomimo coraz
mniejszej opłacalności ekonomicznej tego typu przedsięwzięć.
Źródła finansowania
programów ograniczenia niskiej emisji w budynkach
jednorodzinnych:

Efekt ekologiczny programów
ograniczenia niskiej emisji w budynkach jednorodzinnych:

Zmiany cen węgla w ostatnich latach:

Zmiany cen gazu ziemnego w ostatnich
latach:

Koszt wytworzenia energii z różnych nośników z uwzględnieniem sprawności źródeł ciepła:

Mira Borkiewicz
Kolumna
dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach

|
|