Nr 11 - 12
(173 - 174) Listopad - Grudzień 2009 r.
POLITYKA
ENERGETYCZNA POLSKI DO ROKU 2030 PRZYJĘTA
JAKA BĘDZIE ROLA WĘGLA
Rząd przyjął 10 listopada 2009 r.
„Politykę energetyczną Polski do roku 2030”. Będzie
ona miała ogromne znaczenie dla górnictwa węgla oraz
energetyki opartej na węglu.
Realizacja polityki energetycznej ma
zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju, przy zachowaniu zasady
zrównoważonego rozwoju. Polityka ta wpisuje się w priorytety
„Strategii rozwoju kraju 2007-2015” i odpowiada
celom odnowionych Strategii Lizbońskiej i Strategii
Zrównoważonego Rozwoju Unii Europejskiej. Polityka opiera
się na kilku podstawowych celach.
Poprawa efektywności
energetycznej
Celami szczegółowymi w tym
obszarze są dążenie do utrzymania zeroenergetycznego wzrostu
gospodarczego oraz zmniejszanie energochłonności polskiej gospodarki do
poziomu krajów UE-15. Realizacja tych założeń ma być możliwa
dzięki m.in. przyjęciu ustawy o efektywności energetycznej. Według
deklaracji rządu ustawa ta jest priorytetem i od niej zależy realizacja
wszystkich celów polityki energetycznej. Prace nad ustawą o
efektywności energetycznej trwają od roku 2007, wejdzie ona w życie
najprawdopodobniej w drugim kwartale 2010 r.
W dokumencie założono, że w większym
stopniu będzie wykorzystywana wysokosprawna kogeneracja do produkowania
energii, zaplanowano dwukrotny wzrost produkcji energii elektrycznej
wytwarzanej w tej technologii. Niezbędne będzie dążenie do zmniejszenia
strat sieciowych w przesyle i dystrybucji, co oznacza konieczność
zmodernizowania obecnych i budowę nowych sieci oraz wymianę
transformatorów. Polityka… zakłada także
zwiększenie efektywności wykorzystania energii, w czym mają
pomóc kampanie informacyjne i edukacyjne.
Przewidziano obowiązkowe stosowanie
świadectw charakterystyki energetycznej dla budynków i
mieszkań, a także oznaczanie energochłonności urządzeń i
produktów. Inwestycje energooszczędne będą wspierane
kredytami preferencyjnymi oraz dotacjami ze środków
krajowych i europejskich.
Wzrost
bezpieczeństwa dostaw
W dokumencie zwrócono uwagą,
że niezbędne będzie racjonalne i efektywne gospodarowanie złożami węgla
kamiennego i brunatnego. W Polityce… przypomniano, że Polska
posiada znaczne zasoby węgla, które będą pełnić rolę ważnego
stabilizatora bezpieczeństwa energetycznego kraju, co ma
szczególne znaczenie wobec uzależnienia polskiej gospodarki
od importu gazu (w ponad 70 proc.) i ropy naftowej (w ponad 95 proc.).
Polityka energetyczna ukierunkowana będzie na dywersyfikację dostaw
surowców i paliw, rozumianą również jako
zróżnicowanie technologii, a nie jak do niedawna –
jedynie zróżnicowanie kierunków dostaw.
W dokumencie zapowiedziano, że
wspierany będzie rozwój technologii pozwalających na
pozyskiwanie paliw płynnych i gazowych z surowców krajowych.
Ze względu na stopniowe wyczerpywanie się zasobów węgla
kamiennego i brunatnego w obecnie eksploatowanych złożach, planowane
jest w horyzoncie do 2030 roku przygotowanie i rozpoczęcie eksploatacji
nowych złóż. Z tego względu konieczne jest zabezpieczenie
dostępu do zasobów strategicznych węgla, m.in. poprzez
ochronę obszarów ich występowania przed dalszą zabudową
infrastrukturalną nie związaną z energetyką i ujęcie ich w koncepcji
zagospodarowania przestrzennego kraju, miejscowych planach
zagospodarowania przestrzennego oraz długookresowej strategii rozwoju.
Konieczne jest również skorelowanie w tych dokumentach
planów eksploatacji złóż z planami inwestycyjnymi
w innych sektorach, np. dotyczącymi infrastruktury drogowej. Dotyczy to
w szczególności złóż węgla kamiennego
„Bzie-Dębina”, „Śmiłowice”,
„Brzezinka” oraz złóż węgla brunatnego
„Legnica”, „Gubin” i
złóż satelickich czynnych kopalń. Wydaje się jednak, że
zapisy o wykorzystywaniu złóż węgla brunatnego są czysto
deklaratywne, ponieważ istnieje bardzo duży opór społeczny
przeciwko budowie nowych kopalń węgla brunatnego. Dowodem tego była
demonstracja samorządowców pod Sejmem 2 grudnia,
którzy protestowali przeciwko planom realizacji nowych
kopalń węgla brunatnego. Wśród szczegółowych
celów w tym obszarze wymieniono zapewnienie bezpieczeństwa
energetycznego kraju poprzez zaspokojenie krajowego zapotrzebowania na
węgiel, zagwarantowanie stabilnych dostaw do odbiorców i
wymaganych parametrów jakościowych. Zwrócono
uwagę na konieczność wykorzystania węgla przy zastosowaniu sprawnych i
niskoemisyjnych technologiach, w tym zgazowania węgla oraz przerobu na
paliwa ciekłe lub gazowe oraz wykorzystaniu nowoczesnych technologii w
sektorze górnictwa węgla dla zwiększenia konkurencyjności,
bezpieczeństwa pracy, ochrony środowiska oraz stworzenia podstaw pod
rozwój technologiczny i naukowy. Wskazano także na
konieczność maksymalnego zagospodarowania metanu uwalnianego przy
eksploatacji węgla w kopalniach.
W Polityce…
zwrócono uwagę, że w przypadku gazu ziemnego konieczna
będzie dywersyfikacja dostaw. Chodzi o budowę systemu przesyłowego
umożliwiającego dostawy z kierunku północnego, zachodniego i
południowego. W Polityce... zapowiedziano prowadzenie polityki taryfowej,
która zachęci do inwestowania w infrastrukturę liniową
(przesył i dystrybucja). Zbudowany zostanie terminal do odbioru gazu
skroplonego (LNG). Realizowane będą inwestycję umożliwiające większe
wydobycie tego surowca w Polsce.
Przewidziano także zwiększenie
dywersyfikacji źródeł dostaw ropy naftowej oraz budowę
magazynów na ropę i paliwa płynne, zapewniających ciągłość
dostaw w sytuacjach kryzysowych. Zbudowane zostaną rurociągi do
transportu ropy z regionu Morza Kaspijskiego. Zaplanowano rozbudowę i
budowę magazynów na ropę i paliwa płynne (magazyny
kawernowe, tj. podziemne; bazy przeładunkowo-magazynowe).
Niezbędna będzie rozbudowa istniejących
mocy wytwórczych w energetyce. Zachowanie bezpieczeństwa
energetycznego będzie wymagać odtworzenia i zbudowania nowych linii
elektroenergetycznych, umożliwiających wymianę energii z krajami
sąsiednimi. Przewidziano modernizację sieci przesyłowych i
dystrybucyjnych. Podkreślono, że Skarb Państwa utrzyma większościowy
pakiet akcji w PGE Polskiej Grupie Energetycznej oraz kontrolny w Turon
Polska Energia.
W Polityce… wskazano na pozyskiwanie funduszy na
rozwój górnictwa poprzez prywatyzację
spółek węglowych, po uzgodnieniu ze stroną społeczną.
Zasadność prywatyzacji, wolumen akcji i czas debiutu będą analizowane
pod kątem realizacji celów polityki energetycznej.
Dywersyfikacja struktury wytwarzania
energii elektrycznej
W tym obszarze zaplanowano
rozwój energetyki jądrowej, która
oprócz braku emisji dwutlenku węgla, zapewnia niezależność w
pozyskiwaniu energii. W Polityce… uznano, że najważniejsze
będzie przygotowanie infrastruktury dla energetyki jądrowej i
zapewnienie inwestorom warunków do wybudowania i
uruchomienia elektrowni jądrowych działających w oparciu o bezpieczne
technologie. Wszystkie te przedsięwzięcia powinny zyskać akceptację
społeczną i być realizowane z zachowaniem wymogów
bezpieczeństwa.
Przygotowany zostanie program
wprowadzenia energetyki jądrowej w Polsce. Przeprowadzone zostaną
analizy lokalizacyjne dla elektrowni jądrowych i składowiska
odpadów promieniotwórczych. Przewidywana jest
budowa zaplecza szkoleniowego i naukowo-badawczego. Przyspieszony
zostanie proces kształcenia kadr dla instytucji związanych z energetyką
jądrową. Podkreślono, że pierwszy blok w elektrowni jądrowej ma być
uruchomiony w roku 2020.
Rozwój wykorzystania
odnawialnych źródeł
Założono, że w 2020 r. ze
źródeł odnawialnych powinno pochodzić 15 proc. energii
produkowanej w Polsce, ponadto Polska powinna posiadać10 proc. udział
biopaliw w rynku paliw transportowych i znaczące wykorzystanie biopaliw
II generacji. Realizacja tych zamierzeń wymaga m.in. utrzymania
mechanizmów wsparcia dla producentów energii
elektrycznej pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych (OZE) i
zachowania obowiązku stopniowego zwiększania udziału
biokomponentów w paliwach. Niezbędne będzie także utrzymanie
zasady zwolnienia z akcyzy energii pochodzącej ze źródeł
odnawialnych i wsparcie budowy nowych jednostek OZE. Kontynuowany
będzie „Wieloletni program promocji biopaliw i innych paliw
odnawialnych w transporcie na lata 2008-2014”.
Rozwój tej energetyki oznacza również większą
niezależność od importu, niewielką lub zerową emisję zanieczyszczeń, a
także rozwój słabszych ekonomicznie regionów, ale
bogatych w zasoby energii odnawialnej.
Rozwój
konkurencyjnych rynków
W tym obszarze chodzi
głównie o zwiększenie konkurencji między dostawcami paliw i
energii, co powinno przeciwdziałać nadmiernemu wzrostowi ich cen. Aby
osiągnąć ten cel przewidziano m.in. ułatwienia przy zmianie sprzedawcy
energii elektrycznej i gazu oraz wprowadzenie rynkowych metod
kształtowania cen na te produkty. Zakłada się też, że najubożsi będą
chronieni przed skutkami wzrostu cen, Ministerstwo Gospodarki
przygotowało już propozycję rozwiązań na rzecz ochrony tzw. wrażliwych
odbiorców energii elektrycznej.
Ograniczenie oddziaływania na
środowisko
Przede wszystkim konieczne będzie
ograniczenie emisji: dwutlenku węgla, gazów cieplarnianych i
pyłów. Dlatego przewidziano wspieranie rozwoju czystych
technologii węglowych, w szczególności wychwytywania i
składowania dwutlenku węgla. Ważne będzie także gospodarcze
wykorzystanie odpadów oraz ochrona wód
powierzchniowych i podziemnych. W Polityce… zapowiedziano
stworzenie systemu zarządzania krajowymi pułapami emisji
gazów cieplarnianych i innych substancji oraz wprowadzenie
dopuszczalnych produktowych wskaźniki emisji. Realizowane mają być
zobowiązania wynikające z nowej dyrektywy ETS (o europejskim systemie
handlu emisjami), opracowany zostanie system dysponowania przychodami z
aukcji uprawnień do emisji CO2. Bardzo istotnym kierunkiem działań
będzie również wsparcie rozwoju technologii wychwytu i
składowania dwutlenku węgla (CCS).
Zapowiedziano aktywny udział w
realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej, dotyczącej budowy
obiektów demonstracyjnych dużej skali, w zakresie
technologii CCS. Wspomniano także o wykorzystaniu technologii CCS do
wspomagania wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego.
Zadeklarowano także zintensyfikowanie
badań naukowych i prac rozwojowych nad technologią CCS oraz nowymi
technologiami pozwalającymi wykorzystać wychwycony CO2 jako surowiec w
innych gałęziach przemysłu. Zwiększone ma być gospodarcze wykorzystanie
odpadów węgla i zwiększenie wykorzystanie ubocznych
produktów spalania.
Ile polityki w rzeczywistości?
Wiele zapisów Polityki
energetycznej… - jak wzrost efektywności energetycznej czy
zmniejszenie oddziaływania energetyki na środowisko naturalne - jest
oczywista i korzystna. Inne, jak np. zwiększenie wykorzystania energii
produkowanej w odnawialnych źródłach jest efektem realizacji
polityki Unii Europejskiej.
Z prognoz przedstawionych w dokumencie
widać, że - pomimo deklaracji, iż węgiel stanowi podstawę energetyki w
Polsce - jego znaczenie będzie stopniowo malało. Dotyczy to
zarówno węgla kamiennego jak i brunatnego.
Prognoza zapotrzebowania na węgiel
|
Jednostki |
2006 |
2010 |
2015 |
2020 |
2025 |
2030 |
węgiel
brunatny |
Mtoe |
12,6 |
11,22 |
12,16 |
9,39 |
11,21 |
9,27 |
mln ton |
59,4 |
52,8 |
57,2 |
44,2 |
52,7 |
45,7 |
węgiel
kamienny |
Mtoe |
43,8 |
37,9 |
35,3 |
34,6 |
34,0 |
36,7 |
mln ton |
76,5 |
66,1 |
61,7 |
60,4 |
59,3 |
64,0 |
Źródło: Polityka energetyczna Polski do roku 2030
|