Nr 3 - 4 (153-154) Marzec -
Kwiecień 2008 r.
MODELOWANIE
KONKURENCYJNEGO RYNKU ENERGII ELEKTRYCZNEJ
ODBIORCY A RYNEK ENERGII
Toczący się od kilkunastu lat proces
transformacji ustrojowej dotyczy wszystkich dziedzin gospodarki
narodowej. Przy czym pewne jej dziedziny ze względu na to, że mają
bardzo istotny wpływ na globalną ekonomię kraju wewnętrzną i zewnętrzną
wymagają dużej rozwagi w zmianach legislacyjnych ich dotyczących. Do
wyjątkowo wrażliwych dziedzin gospodarki należą na pewno energetyka
zawodowa, a pośrednio poprzez aktualną strukturę wykorzystywanych
nośników chemicznych energii w Polsce również
górnictwo węgla kamiennego i brunatnego.
Trochę historii
1997 rok był rewolucyjnym w zakresie
porządkowania całokształtu zagadnień energetycznych (wytwarzania
– przesyłu – odbioru) poprzez Ustawę Prawo
Energetyczne (Ustawa PE). Wejście w życie nowych przepisów
spowodowało lawinę aktów prawnych - rozporządzeń
wykonawczych sygnowanych przez Ministerstwo Gospodarki, Radę
Ministrów, Ministerstwo Środowiska itp.
Odbiorcy uwierzyli, że na bazie tych
aktów prawnych zbudowany zostanie Konkurencyjny Rynek
Energii Elektrycznej, tym bardziej, że UE pracowała nad szeregiem
dyrektyw o udostępnieniu sieci przesyłowych stronom trzecim tzw. TPA.
Dostęp do TPA odbiorców rozłożono na kolejne lata tworząc
bariery poprzez wolumen rocznego zużycia energii elektrycznej. Pierwszy
okres, a więc od 1997 roku do 2000 roku to w zasadzie brak
zainteresowania wolnym rynkiem energii ze strony odbiorców.
Bo po pierwsze nie za bardzo wiedzieli odbiorcy jak to zrobić, a po
drugie ceny hurtowe były na poziomie cen taryfowych i opłacalność
udziału w KREE była znikoma.
To tez pierwszy okres powolnego, ale
bardzo skutecznego psucia Ustawy PE z przynależnymi rozporządzeniami.
Decydenci zmian prawnych zapomnieli całkowicie o odbiorcy, jako
głównego ogniwa w łańcuchu energetycznym od wytworzenia do
zużycia energii elektrycznej. Oczywiście pojawiło się kilkunastu
odbiorców - pionierów, którzy nie
bacząc na zawieruchę prawną i monopolistyczne posunięcia Energetyki
Zawodowej, na przekór postawionym barierom, weszli w tym
czasie na KREE. Do takich odbiorców aktywnie działających na
KREE od 2002 roku zaliczyć trzeba Katowicki Holding Węglowy S.A., a od
2004 roku Kompania węglowa S.A.. W zasadzie giganty w dziedzinie
wolumenu zakupu energii elektrycznej podjęli walkę z energetyką o
zbudowanie Konkurencyjnego Rynku Energii Elektrycznej w Polsce.
Pierwszym poważnym ciosem dla rozwijającego się KREE było wprowadzenie
w dniu 1 lipca 2002 roku nowych zasad zakupu – odsprzedaży
energii rezerwowej na Rynku Bilansującym (RB) administrowanym przez
Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. (PSE). Powstanie trzech cen z
dużym gradientem rozchylenia od rynkowej ceny równowagi,
definitywnie pozbawiło możliwości udziału w rynku odbiorców
zużywających poniżej 300 – 400 GWh energii elektrycznej
rocznie. Model rynku stał się faktycznie Rynkiem Przesyłu. Dystrybucja
i Operator Przesyłu spijali śmietankę korzyści ekonomicznych kosztem
odbiorców i częściowo wytwórców. Do
tego wprowadzona ustawą akcyza w wysokości 20 zł na MWh energii
elektrycznej, w zasadzie po kontraktacji rocznej energii, z automatu
została przeniesiona w 100 % na wytwórców, bez
możliwości odzyskania poniesionych kosztów w następnych
latach. A przecież nadal 99 % energii elektrycznej przez
odbiorców była kupowana wg taryf z cenami i stawkami
zatwierdzanymi przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w Warszawie.
Proces taryfikacji to kolejna odsłona z niewiarygodnie źle zarządzanego
rynku energii. Kolejne lata taryfikacji to dbanie podobno o odbiorcę
tylko, że bez zauważenia przez Prezesa URE przesunięcia
kosztów z dystrybucji na obrót energią
elektryczną, aby zminimalizować różnicę cen pomiędzy
hurtowymi i taryfowymi, utrzymać w zasobach Spółek
Dystrybucyjnych odbiorców taryfowych, kompleksowo
rozliczanych i obsługiwanych w obrocie i przesyle energii.
Funkcjonujący model rynku, kilkanaście zmian prawnych i zła polityka
cenowa Prezesa URE, to w konsekwencji rachityczny KREE,
który zamiast rozwoju chylił się coraz bardziej ku upadkowi.
A nakazowe ceny i stawki poprzez zatwierdzane taryfy z roku na rok
pięły się dumnie w górę ponad inflację. Tak dalej
„toczyć się” sprawy nie mogły. Odbiorcy wznieśli
larum i poprzez najbardziej aktywnych uczestników KREE
próbowali włączyć się w proces ewoluowania rynku w kierunku
równoważenia interesów energetyki zawodowej i
odbiorców, wprowadzenia zdrowej konkurencji.
I etap walki odbiorców o
nowy model rynku
Górnictwo węgla kamiennego
jak już wspomniano powyżej od 2002 roku aktywnie uczestniczy w KREE
osiągając tylko dzięki wytrwałości i zdobytym doświadczeniu z tego
tytułu korzyści ekonomiczne. Skalę korzyści dla jednego z pierwszych
uczestników KREE, czyli KHW S.A. za lata 2002 do 2007 niech
zobrazuje poniższy wykres.

Wykres 1 - Korzyści ekonomiczne udziału
KHW S.A. w KREE za lata 2002 – 2007
Piętrzące się kłopoty, kłody rzucane
odbiorcom na rynku, a zarazem udział w nim górnictwa węgla
kamiennego, to bezsporne argumenty na poparcie hipotezy, że nikogo z
decydentów rządowych, zarządów energetyki
zawodowej nie zdziwił fakt aktywnego włączenia się Górniczej
Izby Przemysłowo – Handlowej (GIPH) w działalność powołanego
organu doradczego Ministerstwa Gospodarki w zakresie realizacji
polityki energetycznej Polski, a mianowicie Komitetu Rynku Energii przy
Polskim Komitecie Rynek Energii Elektrycznej (KRE PKREE).
Przedstawiciel GIPH –u, w mojej skromnej osobie w działaniach
KRE PKREE, to bardzo poważny uczestnik w modelowaniu konkurencji na
rynku energii elektrycznej. Komitet to, co prawda w ogromnej mierze
przedstawiciele wytwórców, przesyłu, dystrybucji,
ale również aż trzech przedstawicieli ogromnych
odbiorców energii elektrycznej, bo całej branży
górniczej (GIPH), Izby Energetyki Przemysłowej i
Odbiorców (praktycznie skupiającej dużych
odbiorców kilku branż) i KGHM Polska Miedź. Dwa lata
aktywnej walki odbiorców pod patronatem KRE o kolejne zapisy
w ustawie prawo energetyczne i mierne sukcesy.
Tak wstyd przyznać się do porażki, ale
faktycznie zbyt mało z interpelacji do legislacji wnoszonych przez
odbiorców ujrzało światło dzienne, a tylko pierwiosnki z
nich przebiły się przez lód większości - energetyki
zawodowej w KRE. Ale z drugiej strony to pierwszy etap przejmowania
pola walki, pierwsze wygrane potyczki z toczącej się wojny o
konkurencyjność na polskim rynku energii elektrycznej.
Sukcesem dla nas odbiorców
skończył się bój o nowy kształt Rynku Bilansującego, a w
tym:
- wprowadzenie obowiązku zatwierdzania
części dotyczącej zasad bilansowania energii rezerwowej z Instrukcji
Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej oraz Instrukcji Ruchu i
Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnych przez Prezesa URE,
- zgoda na utworzenie jednej
spójnej wirtualnej Jednostki Grafikowej z przyłączy
elektroenergetycznych odbiorcy tzw. rozproszonego, czyli posiadającego
punkty poboru energii elektrycznej u kilku operatorów -
Spółek Dystrybucyjnych
- historyczna zagłada głównej
bariery udziału w rynku odbiorców, a mianowicie wyrażenie
zgody przez energetykę zawodową na tworzenie Grup Bilansujących,
komasację odbiorców w dowolną Jednostkę Grafikową.
II etap walki o nowy model
rynku
Rok 2007, a już na pewno 2008 rok to
apogeum niekorzystnych zjawisk dla odbiorców energii
elektrycznej. To szereg wdrożonych i przygotowywanych aktów
prawnych znacząco wpływających na poziom tempa wzrostu cen energii
elektrycznej, na konkurencyjność i opłacalność funkcjonowania branż w
całej gospodarce kraju. Jedyną rozsądna drogą do poprawy sytuacji
odbiorcy (notabene przecież płacącego za wszystko, co wymyśli się i
wdroży w rynku energii elektrycznej), to powołanie organizacji mogącej
skutecznie go reprezentować na wszystkich szczeblach decyzyjnych nowych
zasad, reguł i aktów prawnych ewoluującego rynku.

Wykres 2 – Spodziewane ceny
energii elektrycznej (bez wpływu pakietu klimatycznego).
W lipcu 2007 roku przy czynnym udziale
Górniczej Izby Przemysłowo – Handlowej oraz
szeregu izb gospodarczych i organizacji, reprezentujących prawie 35 %
zapotrzebowania na energię elektryczną w Polsce, powołano FORUM
Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu (dalej zwanym
FORUM).
Członkami założycielami FORUM
są:
- Izba Energetyki Przemysłowej i
Odbiorców Energii;
- Hutnicza Izba Przemysłowo –
Handlowa;
- Izba Gospodarcza Metali
Nieżelaznych;
- Górnicza Izba Przemysłowo
– Handlowa;
- Związek Pracodawców
„POLSKIE SZKŁO”;
- Związek Pracodawców Ceramiki
Budowlanej i Silikatów;
- Stowarzyszenie Papierników
Polskich;
- Polska Izba Przemysłu
Chemicznego;
- Konfederacja Budownictwa i
Nieruchomości;
- Izba Gospodarcza CIEPŁOWNICTWO
POLSKIE
- Stowarzyszenie Producentów
Płyt Drewnopochodnych w Polsce.
Pierwszy okres funkcjonowania FORUM, to
organizacja wewnętrznej struktury, systemu finansowania, zredagowanie
dokumentów regulujących jego funkcjonowanie, budowa strony
internetowej, powiadomienie wszystkich instytucji mających wpływ na
kształt legislacji i zasad organizacji rynku energii elektrycznej w
Polsce o nowej organizacji na dziś jedynego reprezentanta wszystkich
odbiorców energii elektrycznej i gazu w Polsce. To także
włączenie w nurt działań FORUM Deputowanych do Parlamentu EU oraz
ustalenie najważniejszych, priorytetowych na dziś spraw i
problemów z programu jego działania, które należy
natychmiast podjąć. Przewodniczącym FORUM jest Henryk Kaliś -
przedstawiciel IEPiOE, zaś Zastępcą Przewodniczącego FORUM Tomasz
Chruszczow - przedstawiciel ZP „Polskie Szkło”.
Członkiem Zespołu ds. Energii Elektrycznej jest autor Daniel Borsucki -
przedstawiciel GIPH.
Utworzone Forum Odbiorców
Energii Elektrycznej i Gazu w swych założeniach ma być:
- miejscem prowadzenia dyskusji i wypracowywania wspólnego
stanowiska odbiorców w kluczowych dla nich kwestiach;
- rzetelnym i merytorycznie kompetentnym partnerem dla
Urzędów Państwowych i sektora energetycznego;
- platformą wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy odbiorcami i
organizacjami odbiorców energii elektrycznej i gazu.
Głównymi celami FORUM jest aktywne uczestnictwo w
kształtowaniu zasad funkcjonowania rynku energii elektrycznej i gazu
opartych o mechanizmy rynkowe i przyjaznych odbiorcom, oraz inicjowanie
i wdrażanie programów na rzecz poprawy efektywności
energetycznej i tworzenia tą drogą najkorzystniejszych
warunków do nieskrępowanego i dynamicznego rozwoju polskiej
gospodarki.
Członkowie FORUM – organizacje branżowe,
zadeklarowały chęć współpracy w następujących kluczowych
obszarach:
- Kształtowania zrównoważonej polityki energetycznej Polski
i Unii Europejskiej.
- Udziału w tworzeniu i nowelizacji aktów prawnych.
- Tworzeniu przejrzystych i korzystnych dla odbiorców
energii procedur regulujących współpracę
podmiotów na rynkach energii elektrycznej i gazu.
- Działaniu na rzecz zrównoważonej polityki energetycznej i
poprawy efektywności energetycznej.
Na dziś bardzo aktywnie FORUM uczestniczy między innymi: w rozdziale
uprawnień do CO2 w ramach II Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień na
lata 2008 – 2012, w konsultacjach społecznych dotyczących
ustaw: o efektywności energetycznej (białe certyfikaty), o akcyzie,
kolejnej trzydziestej pierwszej zmianie ustawy PE oraz kilku
rozporządzeń wykonawczych, kształcie nowego modelu rynku energii
elektrycznej.
FORUM szczególnie aktywnie prowadzi również
rozmowy z przedstawicielami Rządu Polskiego nad skutkami powstałej
zawieruchy z zatwierdzaniem przez Prezesa URE taryf dla
odbiorców grupy „G” (gospodarstw
indywidualnych), niczym nie udokumentowanej drakońskiej fali podwyżek
cen energii elektrycznej, skutków przesunięcia punktu poboru
akcyzy za energie elektryczną z wytwórców na
dystrybucję, trudnej roli odbiorców jednocześnie pełniących
rolę Przedsiębiorstwa Energetycznego z nadanych z urzędu koncesji
energetycznych i tematu niezmiernie ważkiego dla polskiego
górnictwa węgla kamiennego tj. zaliczenia energii
elektrycznej wyprodukowanej z metanu pozyskanego z odmetanowania
pokładów do tzw. energii skojarzonej wyprodukowanej z gazu
(energia żółta).
Zarząd GIPH cyklicznie organizuje spotkania
przedstawicieli poszczególnych spółek węglowych w
celu przekazania w dwóch kierunkach, FORUM –
Spółki oraz Spółki – FORUM, informacji
mogących poważnie wpłynąć na działalność gospodarczą, sytuację
ekonomiczną branży w związku z ewolucją rynku energii elektrycznej w
Polsce. Z działalnością FORUM wszyscy odbiorcy wiążą ogromne nadzieje i
każda uwaga oraz spostrzeżenia przekazane do jej członków
mogą być bardzo cennym materiałem w jego pracy.
Na zadane w tytule pytanie: Czy odbiorcy powinni włączyć się w proces
modelowania Konkurencyjnego Rynku Energii Elektrycznej (KREE)?
– myślę, że po zapoznaniu się niniejszym artykułem odpowiedź
może być tylko jedna „TAK” i to bardzo aktywnie.
Daniel Borsucki
Główny Specjalista ds. Energetycznych KHW S.A.
|
|