Ostatnia aktualizacja: 2008-04-30
 
 
 

Nr 3 - 4 (153-154) Marzec - Kwiecień 2008 r.

ROZMOWY

FUNDUSZ WSPIERA CZYSTE TECHNOLOGIE

ŚLĄSK JEST ZIELONY
Rozmowa z Gabrielą Lenartowicz,
Prezesem Zarządu
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

-Od niedawna piastuje pani stanowisko prezesa zarządu WFOŚiGW w Katowicach. Ale już od wielu lat uczestniczy pani w życiu publicznym województwa śląskiego działając w administracji samorządowej, będąc radną dwóch kadencji Sejmiku Województwa Śląskiego, przewodniczącą radnych klubu PO. A także od dziesięciu lat zajmuje się pani problematyką infrastruktury oraz pozyskiwaniem funduszy z Unii Europejskiej. Jaką ma pani koncepcję doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego i działań proekologicznych? 

- Przede wszystkim chciałabym podkreślić, że ekologia, w szerokim tego słowa znaczeniu, nie może się kojarzyć tylko z akcjami „Zielonych”, czy innych entuzjastów, lecz powinna być postrzegana jako osobna dziedzina gospodarki. Dlatego konieczna jest edukacja ekologiczna, w propagowaniu której mogą właśnie pomóc nam media. Fundusz jest publiczną instytucją finansową, realizującą politykę ekologiczną województwa śląskiego. Koncentruje się na wspieraniu działań proekologicznych podejmowanych przez administrację publiczną, przedsiębiorców, instytucje i organizacje pozarządowe w pozyskiwaniu i zarządzaniu środkami europejskimi, ukierunkowanymi na ochronę środowiska i gospodarkę wodną . Jesteśmy otwarci na potrzeby partnerów, również „małych” klientów i projektów, jako rzetelny i skuteczny doradca oraz instytucja gotowa do współpracy w procesie przygotowania oraz realizacji inwestycji proekologicznych. Działania nasze prowadzimy w sposób zorganizowany i zintegrowany z polityką jakości, zgodnie ze Strategią zrównoważonego rozwoju. Wdrożyliśmy system zarządzania środowiskowego kierując się zasadą zapobiegania zanieczyszczeniom – czystszą produkcją oraz podstawowymi wymaganiami międzynarodowej normy ISO. W ubiegłym roku na wsparcie finansowe różnego rodzaju działań proekologicznych w postaci pożyczek, dotacji, umorzeń i dopłat do kredytów, a także linii kredytowych, Fundusz wydał 406 mln złotych. Podobnie będzie i w tym roku. 

- Jaka jest rola WFOSIGW w Katowicach w realizowaniu programów ekologicznych Unii Europejskiej.? 

- Świadczą o fakty. Najnowszym, wielkim wyzwaniem jest realizacja Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” dla osi priorytetowych I-Gospodarka wodno- ściekowa oraz II- Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Program ten jest odpowiedzią na szanse i wyzwania jakie wiążą się z przynależnością Polski do Unii Europejskiej. Ma on na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej, przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. 

Główną, odpowiedzialną za jego wdrażanie w całym kraju jest tzw. Instytucja Zarządzająca, której rolę pełni Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które z kolei część obowiązków delegowało do Instytucji Pośredniczącej czyli Ministerstwa Środowiska ( w zakresie programu operacyjnego dotyczący ochrony środowiska. Ono z kolei część zadań przekazała Instytucji Wdrażającej czyli WFOŚiGW. Program finansowany jest z dwóch źródeł UE : Funduszu Spójności (22,2 mld € ) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (5,7 mld € ). Zatem łączna wartość alokacji wynosi 27,9 mld € z funduszy UE na lata 2007 –2013. 

Fundusze będą odpowiadały za wdrażanie projektów o wartości nie przekraczającej 25 mln €. Unia Europejska na inwestycje związane z ochroną środowiska przeznaczyła w skali kraju 4,8 mld €. Pomimo przeznaczenia znacznych funduszy UE na projekty Programu, środki te nie są wystarczające do wypełnienia zadań akcesyjnych Polski w takich obszarach jak ochrona środowiska czy energetyka. Na projekty z tych dziedzin przeznaczane będą również środki krajowe - publiczne i prywatne. Do zadań powierzonych WFOŚiGW ( a tym samym katowickiemu Funduszowi) należą działania w zakresie przygotowania i oceny projektów w tym: monitorowanie przygotowania projektów umieszczonych w „Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych, w tym Dużych”; przedstawianie Instytucji Pośredniczącej (IP) wniosku dla ocenionych pozytywnie projektów w celu podjęcia decyzji o dofinansowaniu; dokonywanie oceny formalnej wniosków składnych w procedurze konkursowej oraz przekazywanie wyników oceny do IP; zawieranie umów z beneficjantami. 

- Czy ma pani własną wizję przekształcenia Śląska, postrzeganego jako region przemysłu ciężkiego, zapylonego i brudnego, w region zielony i czysty ? 

- Opinie takie, które pokutują na zasadzie zaszłości, są zgoła nieprawdziwe. Kiedy spojrzymy na Śląsk z lotu ptaka- to ujrzymy rozległe tereny zielone. Fundusz wspiera finansowo inicjatywy mające na celu rekultywację i rewitalizację terenów zdegradowanych, również w wyniku eksploatacji górniczej. Dzięki naszemu wsparciu, np. bytomską dolinę dolomitową zrekultywowano i zamieniono w atrakcyjny ośrodek sportowy i rekreacyjny, a na hałdzie po sosnowieckiej kopalni utworzono trasy narciarskie. Ale przede wszystkim wizytówką Śląska jest Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, będący jednym z największych i najatrakcyjniejszych w Europie. A przecież zbudowano go na terenach, przypominających ongiś księżycową pustynię, z zapadliskami po „biedaszybach”, z których w latach wielkiego kryzysu biedni mieszkańcy Śląska wybierali węgiel. Uważam zatem, że powinniśmy dążyć do tego, aby nasz region uczynić również atrakcyjnym pod względem rekreacyjnym i czerpać z tego dochody Oczywiście nie zbudujemy tutaj kolejnego Disneylandu, ale w oparciu o istniejący potencjał można by stworzyć innego typu atrakcyjne obiekty. Nie traktujmy też węgla jako zło konieczne, ale jako to „czarne złoto”, dzięki któremu Śląsk może nadal rozkwitać. Współczesne tzw. czyste technologie węglowe pozwalają na znaczące zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. W województwie śląskim na realizację inwestycji proekologicznych przeznacza się rocznie ok.1,5 mld zł rocznie. W tym ponad 25% stanowi udział środków Wojewódzkiego i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Stopniowo, przez 15 lat, dzięki współpracy z samorządami i pomocy programów Unii Europejskiej zaczęto z sukcesami prowadzić batalię o czystość wody, ziemi i powietrza. Dzięki temu dziś Śląsk nie jest już regionem tonącym w brudzie i toksycznych dymach. To jest nasz wspólny sukces. 

- Poważnym problemem, w rozwiązywaniu którego Fundusz odgrywa znaczącą rolę jest ograniczenie niskiej emisji. Kilka lat temu w Tychach zrealizowano pilotażowy program likwidacji starych pieców węglowych w domach jednorodzinnych, poprzez zastąpienie ich piecami retortowymi, opalanymi ekologicznymi sortymentami węgla. Czy Fundusz nadal wspiera takie inicjatywy i w jakim stopniu można liczyć na jego pomoc? 

- Oczywiście, że partycypujemy finansowo w realizacji takich projektów, których jest coraz więcej. W związku z tym opracowano najnowszy raport dotyczący dofinansowania przez katowicki Fundusz programów ograniczania niskiej emisji. Od 2003 roku do dzisiaj wsparcie finansowe otrzymało 45 programów realizowanych przez gminy województwa śląskiego. W ich ramach zmodernizowano 12 600 źródeł ciepła. Kosztowało to w sumie 250 mln zł, z czego Fundusz udzielił dofinansowania w wysokości 125 mln zł. Od początku tego roku, zgodnie z zasadami obowiązującymi WFOŚiGW w 2008, ograniczono dofinansowanie tych programów wyłącznie do obszarów, dla których stwierdzono przekroczenie pyłu PM10. Podstawą do określenia tych miejsc jest raport Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z 2005 roku. 

- Wielkim problemem jest usuwanie azbestu z domów budowanych w latach PRL-u. Zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej program likwidacji azbestu z budynków, powinien być w Polsce zakończony do 2032 roku. Jaka rola w tym przedsięwzięciu przypadła WFOŚiGW? 

- 14 maja 2002 r. Rada Ministrów Zaakceptowała „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”, na realizację którego szacunkowo koszty określono na poziomie 48.232 mln zł. Na jego bazie opracowane zostały programy dotyczące poszczególnych województw, powiatów i gmin, stanowiące elementy planów gospodarki odpadami na odpowiednich szczeblach. Program obejmuje m.in. budowę składowisk azbestu, monitoring powietrza w szczególnie zagrożonych miejscach publicznych i o dużej koncentracji mieszkańców, działalność informacyjną w mediach. Proces likwidacji azbestu nie może być prowadzony samowolnie przez osoby indywidualne. Musi on być wykonywany przez odpowiednie ekipy specjalistów i monitorowany przez Fundusz. Środki funduszy ekologicznych powinny, zgodnie z założeniami Programu, zostać skierowane na dofinansowanie budowy składowisk (zaplanowano budowę 84 składowisk w kraju, w tym 6 na terenie naszego województwa), oczyszczania miejsc publicznych i wspierania inicjatyw samorządu terytorialnego w tej dziedzinie. Aktualnie w naszym regionie działają cztery takie składowiska: w Knurowie, Świętochłowicach i dwa w Dąbrowie Górniczej. Nasz Fundusz co roku systematycznie zwiększa dofinansowanie dla gmin i wspólnot mieszkaniowych zamierzających usuwać azbest ze swoich budynków. W latach 2004 – 2007 w ramach 50 zadań unieszkodliwiono około 2.900 Mg odpadów zawierających tę szkodliwą substancję. Na realizację tych przedsięwzięć udzielono pożyczek w kwocie ponad 2.800 000 zł oraz dotacji w wysokości ponad 2.800 000zł. Dotychczas 22 razy Fundusz dofinansował gminy prowadzące demontaż, usuwanie i unieszkodliwianie azbestu pochodzącego z domów swoich mieszkańców. W świetle tych danych mogę stwierdzić, że z roku na rok rośnie świadomość konieczności walki z azbestem. Pomoc finansowa Funduszu obejmuje koszty demontażu, transportu i unieszkodliwienia wyłącznie poprzez składowanie azbestu pochodzącego z obiektów budowlanych, zakwalifikowanych do I stopnia pilności usunięcia azbestu. Usuwając azbest z obiektów służby zdrowia, oświaty i opieki społecznej inwestor może otrzymać 60% dotacji. W przypadku innych obiektów, pomoc finansowa to pożyczka preferencyjna, częściowo umarzana.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Mira Borkiewicz

Górnicza Izba Przemysłowo - Handlowa; ul. Kościuszki 30; 40-048 Katowice; tel. 032-757-32-39, 032-757-32-52; 032-757-38-21; 0-32-251-35-59