Nr 11 - 12 (149-150) Listopad - Grudzień 2007 r.
PROGRAM OPERACYJNY
„INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO”.
SZANSE I WYZWANIA
Wojewódzkie Fundusze Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej poddane zostały nowym wyzwaniom
proekologicznym. 25 czerwca br. minister środowiska podpisał z nimi
porozumienie w sprawie realizacji Programu Operacyjnego
„Infrastruktura i Środowisko” dla osi
priorytetowych I-Gospodarka wodno- ściekowa oraz II- Gospodarka
odpadami i ochrona powierzchni ziemi.
Program ten jest odpowiedzią na szanse
i wyzwania jakie wiążą się z naszą przynależnością do Unii
Europejskiej. Ma on na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej
Polski i jej regionów poprzez rozwój
infrastruktury technicznej, przy równoczesnej ochronie i
poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i
rozwijaniu spójności terytorialnej. PO IiŚ realizowany jest
przez kilka instytucji, tworzących określoną strukturę.
Główną, odpowiedzialną za jego realizowanie w całym kraju
jest tzw. instytucja zarządzająca, której rolę pełni
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Ono z kolei część
obowiązków delegowało do instytucji pośredniczącej czyli
Ministerstwa Środowiska ( w zakresie programu operacyjnego dotyczącego
ochrony środowiska) Natomiast rolę instytucji wdrążającej pełni W FOŚ i
GW. Program finansowany jest z dwóch źródeł UE :
Funduszu Spójności (22,2 mld € ) oraz Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego (5,7 mld € ). Zatem łączna
wartość alokacji wynosi 27,9 mld € z funduszy UE na lata 2007
–2013.
Fundusze będą odpowiadały za wdrażanie
projektów o wartości nie przekraczającej 25 mln €.
Unia Europejska na inwestycje związane z ochroną środowiska
przeznaczyła w skali kraju 4,8 mld €. Natomiast przewidywana
kwota dofinansowania dla województwa śląskiego to około 0,8
mld €. Pomimo przeznaczenia znacznych funduszy unijnych na
projekty Programu, środki te nie są wystarczające do wypełnienia zadań
akcesyjnych Polski w takich obszarach jak ochrona środowiska czy
energetyka. Na projekty z tych dziedzin przeznaczane będą
również środki krajowe-publiczne i prywatne.
Do zadań powierzonych WFOŚiGW ( a tym
samym katowickiemu Funduszowi) należą działania w zakresie
przygotowania i oceny projektów w tym: monitorowanie
przygotowania projektów umieszczonych w
„Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów
Kluczowych, w tym Dużych”; przedstawianie Instytucji
Pośredniczącej (IP) wniosku dla ocenionych pozytywnie
projektów celem podjęcia decyzji o dofinansowaniu;
dokonywanie oceny formalnej wniosków składnych w procedurze
konkursowej oraz przekazywanie wyników oceny do instytucji
pośredniczącej; zawieranie umów z beneficjantami.
WFOŚiGW w chwili obecnej zajmują się
nie tylko monitorowaniem sposobu przygotowania wniosków i
udziałem w ich ocenie. Do ich zadań należy m.in. kontrola zawierania
umów dla zadań objętych projektem, do których
stosuje się przepisy dotycząc zamówień publicznych oraz
kontrola stopnia realizacji projektów oraz sposobu wydawanie
przyznanych środków. Beneficjantami POIiŚ mogą zostać:
jednostki samorządu terytorialnego i ich związki; podmioty świadczące
usługi z zakresu zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego;
wojewodowie, PGL Lasy Państwowe i jego jednostki organizacyjne; urzędy
morskie; wojsko – jednostki organizacyjne podległe Ministrowi
Obrony Narodowej oraz, dla których jest on organem
założycielskim lub nadzorczym; podmioty odpowiedzialne za realizację
zadań wymienionych na liście indykatywnej. PO IiŚ dotyczy
dwóch osi priorytetowych: I-Gospodarka wodno –
ściekowa, II- Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Eksperci
specjalistycznego Zespołu funduszy europejskich WFOŚiGW w Katowicach, Mariusz Dziaćko i Wojciech Mikoda
pod kierownictwem Witolda
Klimzy zajmują się przygotowaniem i wdrażaniem
projektów z tych właśnie dziedzin. Priorytet I jest jednym z
narzędzi współfinansowania Krajowego Programu Oczyszczania
Ścieków Komunalnych, który jest dokumentem
rządowym mającym wypełniać zobowiązania przyjęte przez Polskę w
Traktacie Akcesyjnym w zakresie dyrektywy Rady 91/271/EWG. Program ten
obejmuje inwestycje do końca 2015 r. Zgodnie z jego założeniami Polska
powinna wybudować, rozbudować lub zmodernizować oczyszczalnie
ścieków w 318 aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM a także w
rejonach powyżej 2tys. RLM. To samo dotyczy sieci kanalizacji
sanitarnej w 459 aglomeracjach o łącznej długości ok. 20 tys. km. Tego
typu działanie osiągnięte zostanie poprzez realizację
projektów indywidualnych ze środków EFRR w ramach
16 regionalnych programów operacyjnych. W związku z
powyższym wspierane będą głównie przedsięwzięcia zmierzające
do zapewnienia skutecznych i efektywnych systemów zbierania
i oczyszczania ścieków komunalnych w aglomeracjach powyżej
15 tys. RLM. Dotyczyć będą także wyeliminowania ze ścieków
niektórych substancji niebezpiecznych, bezpośrednio
zagrażających życiu i zdrowiu ludzi, dotrzymywania bezpiecznych
wskaźników emisyjnych w odniesieniu do pozostałych
substancji zagrażającym ekosystemom wodnym. Dodatkowo, w uzasadnionych
przypadkach jako element kompleksowego projektu, w jego zakres może
zostać włączona budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia
w wodę oraz budowa kanalizacji deszczowej.
Priorytet II „Gospodarka
odpadami i ochrona środowiska” obejmuje projekty mające
zapobiegać oraz ograniczać wytwarzania odpadów komunalnych,
wdrażania technologii odzysku, w tym recyklingu oraz technologii
ostatecznego unieszkodliwiania odpadów komunalnych i
likwidacji zagrożeń wynikających z ich składowania. Ponadto, w zakresie
ochrony powierzchni ziemi, wspierane będą inwestycje dotyczące
rekultywacji trenów zdegradowanych na cele przyrodnicze,
stabilizacji osuwisk oraz ochrony brzegów morskich. Zgodnie
z założeniami, priorytet ma się przyczynić do stosowania nowoczesnych
technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
w tym termicznego ich przekształcania oraz intensyfikacji odzysku,
recyklingu oraz unieszkodliwiania w procesach innych niż składowanie.
Przyczyni się to także do likwidacji zagrożeń wynikających ze
składowania odpadów a tym samym do realizacji zobowiązań
akcesyjnych w omawianym przedsięwzięciu. Rekultywacja będzie miała na
celu przywrócenie naturalnego ukształtowania ternu i, lub
osiągnięcia przez glebę lub ziemię zawartości substancji zgodnych z
wymaganymi standardami unijnymi. W ramach priorytetu mogą być
realizowane wyłączne projekty wielkoobszarowe na terenach
niezurbanizowanych i jedynie w sytuacji, gdy obecny właściciel gruntu
nie jest odpowiedzialny za powstanie zanieczyszczenia lub degradację
środowiska. Te inwestycje powinny zapewnić wzmocnienie pełnienia
funkcji społecznych, m.in. udostępniania zrekultywowanych
terenów w sposób nieograniczony i utrzymanie lub
poprawę ekologicznych funkcji terenu, jego bioróżnorodności
czy też tradycyjnego krajobrazu. Dotacje będą mogły otrzymać projekty
związane z zabezpieczeniem osuwisk. W ramach kompleksowej rekultywacji
przewiduje się również rozminowanie obszarów
popoligonowych i usuwanie zanieczyszczeń gruntowych. Dodatkowo
wspierane będą inwestycje służące stabilizacji morskiej linii
brzegowej, co wiąże się z ochroną i zabezpieczeniem brzegów
morskich przed zanikaniem plaż.
W ramach priorytetu realizowane będą
duże inwestycje według listy indykatywnej, takie jak: inwestycje z
zakresu gospodarki odpadami komunalnymi dotyczące instalacji i
systemów obsługującym minimum 150 tys.
mieszkańców; inwestycje związane z rekultywacją
terenów oraz ochrony brzegów morskich, także
polegające na zabezpieczeniu osuwisk o wartości co najmniej 20 mln
złotych. Ponadto na współfinansowane liczyć będą mogły
również, zarejestrowane prze Komisję Europejską, projekty
zgłoszone w ramach Funduszu Spójności w sektorze środowiska
na podstawie Strategii wykorzystania Funduszu Spójności na
lata 2004-2006, które z uwagi na wyczerpania
środków nie mogły otrzymać decyzji w okresie programowania
2004-2006. W ramach Priorytetu II funkcjonują dwa Działania. Działanie
2.1 obejmuje kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami
komunalnym ze szczególnym uwzględnieniem odpadów
niebezpiecznych. Dotowane będą przede wszystkim zakłady
zagospodarowania odpadów, które powinny mieć
przepustowość wystarczającą do przyjmowania i przetwarzania
odpadów z obszaru zamieszkałego minimum przez 150 tys.
mieszkańców i powinny spełniać kryteria najlepszej dostępnej
techniki. Wsparcie uzyskują projekty obejmujące np. kompleksowe systemy
gospodarowania odpadami komunalnymi, które uwzględniają
działania prewencyjne, selektywne zbieranie i przygotowanie
odpadów do odzysku lub unieszkodliwienia oraz, o ile wynika
to ze stosownych planów, instalacje do odzysku, w tym
recyklingu
oraz unieszkodliwiania. Inne dotyczą budowy punktów
selektywnego zbierania odpadów komunalnych w
szczególności niebezpiecznych czy składowisk traktowanych
jako element regionalnego ZZO. Uwzględniają także budowę instalacji
umożliwiających przygotowanie odpadów do procesów
odzysku, recyklingu, w tym demontażu zużytego sprzętu elektrycznego i
elektronicznego (oraz przetwarzania odpadów z niego
powstałych), mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
sortowania odpadów selektywnie zbieranych, ich mechaniczno -
biologicznego przetwarzania. Działanie 2.2 to: „Przywracanie
terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona
brzegów morskich” o minimalnej wartości
projektów wynoszącej 20 mln zł. Przykładowe rodzaje
projektów to: rekultywacja terenów powojskowych
oraz zdegradowanych przez przemysł i górnictwo (włącznie z
działaniami udostępniającymi tereny do rekultywacji –
usuwanie m.in. zanieczyszczeń ropopochodnych i chemicznych); inwestycje
związane z zabezpieczeniem i stabilizacją osuwisk; modernizacja i
budowa umocnień brzegowych
Program Operacyjny
„Infrastruktura i Środowisko” z poziomu
teoretycznych założeń przechodzi do praktyki. W ostatniej dekadzie
listopada odbyły się pierwsze spotkania pracowników WFOŚiGW
w Katowicach z przedstawicielami gmin przygotowujących projekty
inwestycji w omawianych priorytetach, ubiegających się o dotacje. Gminy
te przeszły pierwszy etap i zostały umieszczone w Indykatywnym Wykazie
Indywidualnych Projektów dla POIiŚ, co pozwala na
kontynuację rozpoczętych przygotowań inwestycyjnych. Na liście znajduje
się 16 projektów. Gmina Konopiska planuje uporządkowanie
gospodarki wodno-ściekowej w zlewni oczyszczalni w Dźbowie, podobnie
jak gmina Lubliniec. Kolejne projekty to: budowa sieci kanalizacji
sanitarnej w gminie Wilkowice w sołectwach Bystra, Meszna, Wilkowice a
także na terenie gminy Kozy; budowa kanalizacji sanitarnej i sieci
wodociągowej w gminie Buczkowice oraz systemu kanalizacji w Łaziskach
Górnych. Ochrona dorzecza Małej Panwi i Liswarty będzie
możliwa dzięki modernizacji i budowie oczyszczalni ścieków
wraz z systemem kanalizacji sanitarnej. Kolejne inwestycje to:
uporządkowanie gospodarki ściekowej w Rybniku; kanalizacja sanitarna
gminy Jasienica wraz z częścią Jaworzna, w ramach zlewni zbiornika
Goczałkowickiego jako zabezpieczenia wody pitnej dla Śląska; III etap
rozbudowy sieci kanalizacyjnej w gminie Wisła. W ramach Priorytetu II
Urząd Miejski w Sosnowcu złożył projekt budowy kompleksowego systemu
gospodarki odpadami w mieście zaś Zakład Gospodarki Odpadami S.A. ma
takie same plany w stosunku do Bielska Białej i gmin powiatu
bielskiego. Zostały również złożone projekty dotyczące
rozbudowy regionalnego zakładu zagospodarowania odpadów
komunalnych dla obsługi północnej części
województwa śląskiego oraz rekultywacji terenów
poprzemysłowych w Zakładach Chemicznych Tarnowskie Góry.
Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. stara się o dotacje na
rekultywację terenów zdegradowanych wydobyciem i
wzbogacaniem węgla, natomiast Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki
Odpadami MASTER Sp.z o. o. na instalację biologicznego
unieszkodliwiania odpadów w Tychach.

I oś
priorytetowa przewiduje dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej
(Gmina Konopiska).

Wizyta ministra środowiska prof. Macieja Nowickiego na stoisku WFOŚiGW
w Katowicach na tegorocznych Targach POLEKO. Fundusz prezentował i
promował realizację POIiŚ na terenie woj. śląskiego.
opracowała
Mira Borkiewicz
Kolumna
dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach
|
|