Nr 1 - 2 (139-140) Styczeń -
Luty 2007 r.
NOWA POLITYKA
ENERGETYCZNA UNII EUROPEJSKIEJ
WĘGIEL TAK, ALE
CZYSTY
Komisja
Europejska przedstawiła 10 stycznia br. tzw. pakiet energetyczny,
zawierający cele polityki energetycznej Unii Europejskiej do roku 2020.
Komisja przewiduje dużą rolę węgla w europejskiej energetyce, ale pod
warunkiem, że będzie on wykorzystywany w sposób bardziej
efektywny i nieszkodliwy dla środowiska.
Głównym
celem pakietu energetycznego jest ustanowienie nowej polityki
energetycznej dla Europy koncentrującej się wokół kwestii
zapobiegania zmianom klimatu oraz zwiększaniu bezpieczeństwa dostaw
energii i konkurencyjności. Komisja proponuje, aby Unia Europejska
zobowiązała się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o co
najmniej 20 proc. do roku 2020.
-
Jest to punkt zwrotny dla Unii Europejskiej. Polityka energetyczna była
kluczowym obszarem polityki od początku powstania projektu
europejskiego. Teraz musi się ona ponownie stać kwestią priorytetową.
Wszystkie państwa członkowskie UE stoją w obliczu wyzwań związanych ze
zmianami klimatu, rosnącym uzależnieniem od dostaw energii i jej
wyższymi cenami. Aby zagwarantować pewne, bezpieczne i konkurencyjne
dostawy energii, potrzebujemy wspólnych rozwiązań na szczeblu
europejskim – przekonuje José Manuel Barroso, przewodniczący Komisji Europejskiej.
Komisarz ds. polityki energetycznej Andris Piebalgs
stwierdził, że jeśli dziś podejmiemy właściwe decyzje, to Europa może
wywołać na świecie nową rewolucję przemysłową, jaką będzie rozwijanie
gospodarki opartej na technologiach niskoemisyjnych.
Zdaniem komisarza ds. środowiska naturalnego Stavrosa Dimasa
zmiany klimatu stanowią jedno z największych zagrożeń dla naszej
planety i dlatego przeciwdziałanie zmianom klimatu jest bezwzględną
koniecznością.
-
Udało nam się uzgodnić szereg ambitnych, ale jednocześnie
realistycznych celów, których realizacja wesprze nasze
globalne wysiłki na rzecz zapobiegania zmianom klimatu i ich
najbardziej dramatycznym skutkom – twierdzi Dimas.
TRZY FILARY POLITYKI ENERGETYCZNEJ
Zdaniem
Komisji Europejskiej, z ponad 50 proc. prawdopodobieństwem można
przypuszczać, że w bieżącym stuleciu temperatura na świecie wzrośnie o
ponad 5 stopni Celsjusza. W świetle prognoz obecna polityka w zakresie
energii i transportu zamiast zmniejszać poziom emisji w UE
doprowadziłyby do jego zwiększenia o około 5 proc. do roku 2030. Według
prognoz KE, jeśli nie zmienią się bieżące tendencje i programy
polityczne, uzależnienie UE od importu surowców energetycznych
wzrośnie w 2030 r. z obecnego poziomu ok. 50 proc. do 65 proc.
całkowitego ich zużycia w UE. Ponadto nadal nie zakończono procesu
formowania rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu, w związku z
czym obywatele UE, jak i gospodarka unijna, nie mogą w pełni czerpać z
korzyści płynących z liberalizacji sektora energetycznego.
Działania
zaproponowane przez Komisję stanowią pakiet rozwiązań odnoszących się
do tych wyzwań i opierają się na trzech filarach:
1. Prawdziwy rynek wewnętrzny energii
Celem
jest zaoferowanie użytkownikom energii w UE, zarówno obywatelom,
jak i przedsiębiorstwom, rzeczywistego wyboru sprzedawcy energii i
gazu, a także pobudzenie znaczących inwestycji w obszarze energii.
Zdaniem Komisji, jednolity rynek przyczyni się nie tylko do większej
konkurencyjności, lecz też do zrównoważonego rozwoju i
zapewnienia bezpieczeństwa.
2. Przyśpieszenie procesu przechodzenia na rodzaje energii oparte na technologiach niskoemisyjnych
Komisja
zakłada utrzymanie przez UE pozycji światowego lidera w dziedzinie
energii odnawialnej, wytyczając cel, zgodnie z którym do 2020
roku 20 proc. całkowitego zużycia różnych rodzajów
energii pochodziłoby ze źródeł odnawialnych. Oznaczać to będzie
konieczność ogromnego wzrostu we wszystkich trzech sektorach energii
odnawialnej, tj. w sektorze elektryczności, biopaliw oraz ogrzewania i
chłodzenia. Temu zamierzeniu związanemu z odnawialnymi źródłami
energii towarzyszyć będzie realizacja celu minimalnego na poziomie 10
proc. dotyczącego biopaliw. Oprócz tego w 2007 r. pakiet
środków legislacyjnych w obszarze energii odnawialnej obejmie
również szczególne działania mające ułatwić penetrację
rynku w odniesieniu do biopaliw oraz ogrzewania i chłodzenia.
Istotne
znaczenie dla obniżenia kosztów czystej energii oraz zapewnienia
gospodarce UE roli lidera w gwałtownie powiększającym się sektorze
technologii niskoemisyjnych będą miały również badania. Aby
umożliwić realizację tych zamierzeń, Komisja zaproponuje europejski
strategiczny plan w dziedzinie technologii energetycznych. W ciągu
następnych siedmiu lat Unia Europejska ma zwiększyć o co najmniej 50
proc. swoje wydatki na badania w dziedzinie energii.
Obecnie
energia jądrowa stanowi 14 proc. zużycia energii pierwotnej w UE i 30
proc. energii elektrycznej. W swoich propozycjach Komisja podkreśla, że
decyzja o korzystaniu bądź rezygnacji z energii jądrowej jest suwerenną
sprawą każdego państwa członkowskiego. Komisja zaleca, aby w krajach
UE, w których poziom wykorzystania energii jądrowej zmniejsza
się, wprowadzać w zastępstwie korzystanie z innych źródeł
energii niskoemisyjnej, w przeciwnym razie realizacja celu dotyczącego
redukcji emisji gazów cieplarnianych stanie się jeszcze większym
wyzwaniem.
3. Wydajność energetyczna
Komisja
postuluje również zmniejszenie o 20 proc. całkowitego zużycia
energii pierwotnej do roku 2020. Jeśli to się powiedzie, to do 2020 r.
UE zużywałaby średnio 13 proc. mniej energii niż obecnie,
zaoszczędzając każdego roku 100 mld euro i około 780 ton dwutlenku
węgla.
Komisja
proponuje użytkowanie na większą skalę pojazdów o niższym
zużyciu paliwa; wprowadzenie bardziej rygorystycznych standardów
i lepszych informacji i oznaczeń na urządzeniach; zwiększenie
wydajności energetycznej budynków w UE oraz poprawę wydajności
wytwarzania, przesyłu oraz dystrybucji ciepła i energii elektrycznej.
Komisja proponuje również nowe porozumienie międzynarodowe w
sprawie wydajności energetycznej.
KE
podkreśla, że propozycje oparte na trzech filarach wymagać będą
prowadzenia spójnej i wiarygodnej polityki zewnętrznej.
WSPÓLNE STANOWISKO W POLITYCE ENERGETYCZNEJ
Komisja
przyznaje, że Unia Europejska nie jest w stanie sama osiągnąć swoich
celów dotyczących energii i zmian klimatu. Musi ona
współpracować zarówno z krajami rozwiniętymi, jak i
rozwijającymi się, z odbiorcami energii, jak i jej producentami. Unia
Europejska chce opracować skuteczne mechanizmy solidarnościowe, aby
móc sobie radzić z wszelkimi kryzysami w zakresie dostaw energii
oraz będzie aktywnie rozwijać wspólną zewnętrzną politykę
energetyczną umożliwiającą w coraz większym stopniu wypracowywanie
wspólnego stanowiska z krajami trzecimi. Będzie także podejmować
wysiłki na rzecz ustanowienia tzw. partnerstw energetycznych opartych
na zasadzie przejrzystości, przewidywalności i wzajemności.
Komisja
poczyniła już pewne postępy na drodze do bardziej spójnej
zewnętrznej polityki energetycznej, czego dowodem jest stworzenie sieci
koordynatorów ds. bezpieczeństwa energetycznego. Komisja
zaproponowała kilka działań mających wzmocnić porozumienia
międzynarodowe, w tym Traktat Karty Energetycznej, strategię w zakresie
zmian klimatu będącą wynikiem postanowień z Kioto. KE chce także objąć
systemem handlu uprawnieniami do emisji partnerów globalnych
oraz doprowadzić do dalszego rozszerzenia zakresu umów
dwustronnych z krajami trzecimi, tak aby kwestie energetyczne stały się
integralną częścią stosunków zewnętrznych UE. Nowe inicjatywy
proponowane przez Komisję dotyczą budowania partnerstwa pomiędzy Afryką
i Europą, a także osiągnięcia porozumienia międzynarodowego w sprawie
wydajności energetycznej.
W
ocenie Komisji badania sektorowe, przegląd strategiczny oraz plan
działań stanowią razem podstawę proponowanej nowej europejskiej
polityki energetycznej. Proces ten ma doprowadzić do przekształcenia
zasad w konkretne wnioski legislacyjne. Komisja zabiegać będzie o
wsparcie dla swoich propozycji w zakresie energii i zmian klimatu
podczas wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej, a w następstwie
przeprowadzonych tam rozmów przedłoży wnioski legislacyjne.
MIEJSCE DLA PALIW KOPALNYCH
Ochrona
klimatu wiąże się z możliwie najbardziej wydajnym wykorzystywaniem
dostępnych nam źródeł energii. Dlatego, zdaniem KE,
zarówno w Europie jak i na całym świecie należy prowadzić
badania nad możliwościami zwiększenia sprawności energetycznej węgla
przetwarzanego na elektryczność. Należy także doskonalić i szerzej
stosować technologie wychwytywania i stałego składowania dwutlenku
węgla wytworzonego przez elektrownie.
Komisja zdaje sobie sprawę, że węgiel i gaz
stanowią ponad 50 proc. całości dostaw surowców energetycznych w
UE i pozostaną znaczącym jej źródłem. Jeżeli UE ma zrealizować
swoje długoterminowe cele związane ze zmianami klimatycznymi, konieczne
jest wprowadzenie bardziej ekologicznych technologii spalania węgla
oraz znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Ponadto na szczeblu
międzynarodowym zasadnicze znaczenie ma opracowanie ekologicznych
technologii spalania węgla i wychwytywania oraz składowania dwutlenku
węgla: przewiduje się, że do roku 2030 na całym świecie produkować się
będzie dwa razy tyle elektryczności z węgla, co obecnie. Stworzy to
również nowe możliwości dla europejskiego eksportu.
Aby
od 2020 r. paliwa kopalne rzeczywiście wykorzystywano w
zrównoważony sposób, UE musi ustanowić korzystne ramy
regulacyjne dla opracowania tych nowatorskich technologii, a zatem musi
więcej i lepiej inwestować w badania naukowe, a także podejmować
działania na arenie międzynarodowej. Unijny system handlu uprawnieniami
do emisji będzie też musiał w przyszłości obejmować wychwytywanie i
składowanie dwutlenku węgla.
W 2007 r. Komisja Europejska rozpocznie prace nad:
- opracowaniem mechanizmu zmierzającego do
stworzenia i uruchomienia do roku 2015 do 12 elektrowni doświadczalnych
wykorzystujących zrównoważone technologie paliw kopalnych w
ramach komercyjnej produkcji energii w UE;
- przedstawieniem wyraźnej prognozy dotyczącej
terminu zainstalowania przez elektrownie węglowe i gazowe
systemów wychwytywania i składowania CO2. Komisja uważa, że do
2020 r. wszystkie nowe elektrownie węglowe powinny stosować technologie
wychwytywania i składowania CO2, a istniejące elektrownie powinny
następnie stopniowo wdrażać takie samo podejście.
Komisja
przyznaje, że paliwa kopalne stanowią znaczący element struktury dostaw
energii w Unii Europejskiej, a także w wielu innych krajach. Jej
zdaniem węgiel może przyczynić się do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw
energii oraz rozwoju gospodarki UE i świata wyłącznie pod warunkiem
zastosowania technologii umożliwiających znaczne ograniczenie jego
szkodliwego wpływu na środowisko naturalne.
Ekologiczne
technologie spalania węgla, które zwiększają sprawność i
zmniejszają emisje zanieczyszczeń, są obecnie szeroko stosowane w
sektorze energetycznym przez najbardziej rozwinięte państwa. Do roku
2020 przewiduje się dalszy postęp w zakresie nowatorskich rozwiązań
technologicznych, które obejmą również wychwytywanie i
składowanie CO2 w produkcji energii z węgla, w związku z czym od 2020
r. w UE i na całym świecie możliwa będzie produkcja energii przy
„poziomie emisji bliskim zera”.
|