Nr 7-8 (133-134) Lipiec -
Sierpień 2006 r.
WIELKA BRYTANIA
STAWIA NA WĘGIEL
Główne wyzwania, jakie stoją
przed rządem Wielkiej Brytanii
to zagwarantowanie aby w nadchodzących dekadach zostały zabezpieczone
potrzeby
energetyczne tego kraju, przy jednoczesnym rozwiązywaniu sprawy zmian
klimatu.
Między innymi poprzez redukcję emisji CO2. Z tego powodu rząd
Zjednoczonego
Królestwa zainicjował przegląd polityki energetycznej.
Przegląd ten rozpoczął się w listopadzie 2005 r, kiedy premier Tony Blair i minister ds. handlu i przemysłu Alan Johnson
zwrócili się z zapytaniem o postęp Zjednoczonego
Królestwa w odniesieniu do średnich i długofalowych celów
wyznaczonych w Białej Księdze Energii 2003.
Cele wynikające z tego przeglądu można przedstawić następująco:
- Wprowadzenie Wlk. Brytanii na drogę redukcji
emisji CO2 o około 60% do 2050 roku, przy czym znaczący postęp w tym
względzie musiałby być zauważalny już do roku 2020,
- Utrzymanie niezawodności dostaw energii,
- Promowanie konkurencyjnego rynku w Zjednoczonym Królestwie,
- Podniesienie tempa zrównoważonego wzrostu ekonomicznego i poprawa wydajności pracy w kraju,
- Zagwarantowanie sytuacji, aby każdy dom był
odpowiednio i bezpiecznie ogrzewany.
Zwrócono się z prośbą, aby odpowiednie propozycje w zakresie
polityki energetycznej zostały przedstawiono do lata roku 2006. W
styczniu tego roku opublikowano „Wyzwania stojące przed
energetyką Zjednoczonego Królestwa”, jako dokument
konsultacyjny nawiązujący do spraw, o których mowa.
Niektórzy
komentatorzy postrzegali go jako przegląd problemów związanych z
energią jądrową. Dokument ten jednak nie odnosił się tylko do jednego
paliwa pierwotnego. Biała Księga Energetyczna pozostawia otwartą sprawę
budowy nowych elektrowni jądrowych oraz zwraca uwagę na fakt, że
decyzje o budowie takich elektrowni powinny być podejmowane już teraz.
Biała Księga zawiera jednak jeszcze wiele innych spraw związanych z
zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego, które powinny być
przedmiotem dyskusji podczas zaproponowanego okresu konsultacyjnego. Są
to, między innymi, sprawy obejmujące konkurencję na rynku
energetycznym, sprawność energetyczną, jak i kierunki rozwoju
transportu, które wpłyną na wykorzystanie energii oraz
zapewnienie takiej sytuacji by każdego było stać na oświetlenie i
ogrzanie swojego domu.
Od
pojawienia się Białej Księgi, Wlk. Brytania dokonała prawdziwego
postępu w zabezpieczeniu swojej przyszłości energetycznej. Ostatnie
szacunki pokazują, że całkowita emisja gazów cieplarnianych
spadła o 14,6% poniżej poziomu z roku 1990, co oznacza że Zjednoczone
Królestwo osiągnęło swój cel wynikający z podpisanego
protokołu z Kyoto sześć lat wcześniej. Kraj ten powiększył ilość
energii ze źródeł odnawialnych. W ubiegłym roku ( 2005)
wyprodukowano tu rekordową ilość energii z wiatru. Jest to jedyny z
ośmiu krajów na świecie, który osiągnął próg 1000
MW zainstalowanego potencjału produkcji energii z wiatru. Do 2008 roku
Zjednoczone Królestwo przeznaczy 500 mln £ aby bardziej
rozwinąć długoterminową produkcję energii ze źródeł odnawialnych
i technologię o niskiej emisji CO2. Przez prawie dekadę mieszkańcy UK
cieszyli się z najtańszych rachunków płaconych za energię w
Europie, a 4 mln ludzi nie cierpiało na niedostatek paliwa od 1997
roku. Sytuacja ta uległa zmianie. W Zjednoczonym Królestwie
podaż gazu spadła szybciej niż przewidywano i kraj ten stał się
importerem gazu netto. Prawdopodobne do roku 2010 stanie się
również importerem netto ropy . Sytuacja ta sprawia, że kraj ten
stanął przed większymi wyzwaniami niż przedtem. Nieporozumienia
pomiędzy Rosją a Ukrainą na początku tego roku wyraźnie ukazały jak
ważne jest bezpieczeństwo podaży energii, a jednocześnie doprowadziły
do wzrostu cen tego paliwa na całym świecie, w wyniku wzrostu popytu.
Tylko w Chinach popyt na energię wzrósł w ciągu roku o więcej
niż 15%. Z dostępnych informacji wynika , że w okresie ostatnich trzech
lat światowe ceny na paliwa kopalne wzrosły o więcej niż 50%. Tej zimy
zaniepokojenie o podaż energii Zjednoczonego Królestwa, w czasie
kiedy nowa infrastruktura nie została w pełni uruchomiona, doprowadziło
do wysokich hurtowych cen gazu, powodując trudności dla przemysłu,
czyli dużych użytkowników gazu. Pokazuje to jak istotne jest
zapewnienie takiej sytuacji, by informacje dla przemysłu były
przejrzyste i pełne jak tylko jest to możliwe, aby podejmować decyzje
inwestycyjne, dając czas, z odpowiednim wyprzedzeniem, dla
głównych projektów z zakresu infrastruktury i nowych
technologii.
Ubiegła zima
ujawniła również jak cenna jest elastyczność i
zróżnicowana podaż źródeł energii. W ostatnich latach
wytwarzanie energii na bazie węgla zaspokajało 33% popytu na energię
elektryczną W Wlk. Brytanii, przy czym zimą ta wielkość wzrastała do
około 40%. W tym roku węgiel w okresie letnim zaspokoił blisko do 50%
popytu na produkcję energii, szczególnie w dni powszednie. Jak
stwierdza Departament Handlu i Przemysłu elektrownie Zjednoczonego
Królestwa wytwarzające energię na bazie węgla pracowały na około
85% potencjału. Elastyczność jest szczególną siłą rynku
energetycznego Wielkiej Brytanii. Lekcje z tego doświadczenia nie będą
stracone przez producentów rozważających przyszłe opcje
inwestycyjne. Patrząc jednak w przyszłość, udział węgla w mieszance
energetycznej Zjednoczonego Królestwa wg oczekiwań ma zostać
zredukowany do około 16% do roku 2020. Spowodowane jest to w części
Dyrektywą Unii Europejskiej o dużych zakładach spalania. Wymaga to
zakładów wzbogacania, aby zmniejszyć zanieczyszczenia,
szczególnie siarką. Aż ponad 8 GW potencjału, które nie
będą w stanie sprostać nowym normom, będzie zamknięte do końca 2015
roku. Niektóre z tych elektrowni zbliżają się do końca swojej
działalności. W tym samym okresie, zatrzymanie elektrowni jądrowych
zmniejszy udział energii jądrowej z 19% do około 7%. Jaka jest więc
przyszłość dla węgla ?
Rząd
Zjednoczonego Królestwa wierzy, że węgiel będzie odgrywał
istotną rolę jako część zróżnicowanego i zrównoważonego
portfela dostaw energii. Zachęcające jest obserwowanie, jak wielu
wytwórców energii dokonuje znacznych inwestycji w
odsiarczanie gazów spalinowych, pokazując rzeczywiste
zaangażowanie w zapewnienie długoterminowej przyszłości dla produkcji
na bazie węgla w Wielkiej Brytanii. Pilną sprawą staje się redukcja
negatywnego wpływu węgla na środowisko, modernizacja z uwzględnieniem
udoskonalonych technologii spalania w istniejących zakładach, albo
budowa nowych elektrowni opalanych węglem, wyposażonych od samego
początku w wysoko wydajne zestawy wytwórcze, zaprojektowane tak,
aby włączyć kolejną generację czystych technologii spalania węgla.
Bardziej czyste wytwarzanie energii jest istotne, jeżeli węgiel ma
odgrywać rolę energetyczną w świecie zbudowanym wokół
zrównoważonego rozwoju. To jest to, co napędza rozwój
strategii technologicznej redukcji CO2. Strategia ta będzie rozwijać
mechanizmy, takie jak badanie i podtrzymywanie rozwoju, które
będą zachęcały do rozwijania bardziej wydajnych elektrowni opalanych
węglem, wykorzystania węgla z biomasą i rozwoju technologii wytrącania
CO2 i jego magazynowania. Ta ostatnia technologia może potencjalnie
zredukować do 95% emisji CO2 ze spalania węgla. Nie tylko zresztą w
produkcji energii elektrycznej ale również w innych procesach
przemysłowych. Częścią strategii rządu Zjednoczonego Królestwa
jest przyznanie 35 mln £ na wykazanie sprawności tej technologii.
To źródło finansowania będzie dostępne przez 4 lata od kwietnia
tego roku. Oczekuje się na informacje o innowacyjnych projektach,
które będą przedstawione celem ich wsparcia. Przyszłość sektora
wytwarzania energii na bazie węgla jest oczywiście kluczem do
przyszłości brytyjskiego przemysłu węglowego. Około 85% jego wydobycia
jest sprzedawana wytwórcom energii co sprawia, że producenci są
bardziej uzależnieni od tego rynku, niż rynek od nich. Rząd wykazał
zainteresowanie utrzymaniem przemysłu węglowego poprzez pomoc państwa
dla węgla od 2000 roku w kwocie przekraczającej 220 mln funtów.
Ponad £ 160 mln pomocy operacyjnej było wypłacane pomiędzy 2000 a
2002 rokiem. Rząd spodziewa się, że będzie płacić w przybliżeniu
£ 42 mln pomocy operacyjnej do węgla do końca bieżącego roku
finansowego, z wyrównaniem wypłat na decyzje jeszcze
nierozstrzygnięte w latach 2006-2007. Pomimo wysokiego poziomu popytu
na pomoc inwestycyjną (drugi etap zgłaszania wniosków
przekroczył czterokrotność dostępnego budżetu) Departament Handlu i
Przemysłu uzyskał informacje od głównych inwestorów, że
ta pomoc naprawdę nie zaspokaja potrzeb przemysłu. Dlatego teraz
nadszedł odpowiedni czas, aby na nowo spojrzeć na przemysł i ponownie
stworzyć najlepszy klimat, który przyciągnie długoterminowe
inwestycje dla jego potrzeb. Rząd Zjednoczonego Królestwa
przyznaje, że sektor węglowy w dalszym ciągu ma wielkie znaczenie dla
kraju, szczególnie tam gdzie zapewnia zatrudnienie, często na
obszarach stosunkowo zaniedbanych. Górnictwo utrzymuje
również bazę wiedzy, łącznie ze specjalistycznymi
górniczymi i inżynieryjnymi umiejętnościami o międzynarodowej
wartości. W okresie oczekiwania na wynik przeglądu energetycznego, rząd
brytyjski wierzy w przyszłą rolę węgla jako części zróżnicowanej
i zrównoważonej mieszanki energetycznej. Nie tylko w przyszłość
opartą na węglu importowanym. Zjednoczone Królestwo w dalszym
ciągu ma znaczące zasoby węgla. Istnieją argumenty przemawiające za
utrzymaniem eksploatacji tych zasobów. Pod warunkiem, że będzie
to eksploatacja ekonomicznie uzasadniona. W oparciu o istniejące dane
musimy na spokojnie spojrzeć na wszystkie opcje uwzględniając najnowsze
fakty i liczby. Sprawy te są złożone i powiązane, nie będzie prostych
odpowiedzi ani jednego słusznego rozwiązania. Trzeba będzie rozważyć
szereg opcji, aby wpłynąć na sposób w jaki ten kraj
zarówno produkuje jak i wykorzystuje swoją energię.
Prawdopodobnie należy dokonać trudnych wyborów aby dojść do
prawidłowych decyzji, ale tylko poprzez zróżnicowania w ramach
mieszanki energetycznej można osiągnąć prawdziwe bezpieczeństwo
energetyczne dla Zjednoczonego Królestwa.
Jeśli
chodzi o energetykę opartą na węglu, to ostatnio firma Scottish Power
zdecydowała się zainstalować urządzenia do odsiarczania spalin w
elektrowni Longannet o mocy 2300 MW. Zwiększy to możliwości spalania
rodzimego węgla. Dwie firmy, Scottish Power i Southern Power,
zapowiedziały przebudowę swoich elektrowni w Ferrybridge stosują w nich
kotły superkrytyczne. RWE i E.On ogłosiły, iż rozważają budowę nowych
elektrowni węglowych z wytracaniem dwutlenku węgla i jego magazynowanie
w Thames i Humber. Propozycja RWE dotyczy technologii superkrytycznej
podczas gdy E.On technologii IGCC. Ogółem 19,6 GW z 28,8 GW
będzie posiadało urządzenia do odsiarczania spalin.
Wszystkie
powyższe propozycje i inicjatywy wynikają z rozpoczętej debaty nad
„Przeglądem Energetycznym” , o którym mowa
powyżej.
Firma
Powerfuel , prowadzona przez byłego właściciela UK Coal R.J.
Budge’a oznajmiła otwarcie kopalni Hatfield. Ten projekt
finansowany będzie z pieniędzy rosyjskich, jak też budowa elektrowni
przy tej kopalni z technologią IGCC o mocy 900 MW.
Na
rynku prognozy cenowe na węgiel i energoelektryczną są stabilne. Węgiel
w dalszym ciągu jest tańszy od gazu do produkcji energii elektrycznej,
pomimo cen emisji dwutlenku węgla i niższej sprawności elektrowni
węglowych.
Kierunki rozwoju sytuacji w gospodarce energią w Wielkiej
Brytanii
|
Rok 2005 |
I kwartał
2006
|
Zmiana do
analogicznego
okresu 2005
|
Zużycie energii pierwotnej
(mln t ek. węgla) |
|
|
|
a) węgiel kamienny |
62,2 |
21,6 |
15,8 |
b) węgiel brunatny |
- |
- |
- |
c) ropa |
114,3 |
27,6 |
-2,6 |
d) gaz ziemny |
138,7 |
45,0 |
-0,3 |
e) energia jądrowa |
27,0 |
7,3 |
-0,8 |
f) energia wodna, en. wiatru |
0,7 |
0,0 |
-25 |
g) inne |
1,0 |
0,7 |
33,3 |
Ogółem |
343,9 |
101,7 |
1,6 |
Podaż energii brutto (TWh) |
362 |
103 |
3,0 |
Poda energii netto (TWh) |
|
|
|
a) węgiel kamienny |
126,1 |
47,7 |
18,9 |
b) węgiel brunatny |
- |
- |
- |
c) gaz ziemny |
134,5 |
26,3 |
-17,3 |
d) ropa |
2,2 |
1,5 |
156,7 |
e) energia jądrowa |
75,2 |
20,5 |
-0,8 |
f) energia wodna |
3,1 |
0,6 |
-53,8 |
g) energia z wiatru |
1,3 |
0,5 |
20,5 |
h) inne |
- |
- |
- |
Ogółem |
342,4 |
97,1 |
2,4 |
Zapasy ogółem ( łącznie z zapasami na kopalniach)
Zużycie przez kopalnie, deputaty węglowe
Dostawy węgla własnego w kraju
Bez elektrowni kopalnianych

Oprac. Sylwia Borkowska
Na podstawie: World Coal / March 2006 , tab. Euracoal’s Country Report
|
|
|
|