Nr 5-6 (131-132) Maj -
Czerwiec 2006 r.
SYSTEM ROZWIĄZAŃ
REGIONALNYCH
WALCZYĆ Z ODPADAMI.
We
wszystkich dziedzinach gospodarki następuje postęp techniczny oraz
technologiczny. Jednakże ani dotychczas, ani w najbliższej przyszłości
nie uda się gospodarce dojść do stanu idealnego, kiedy produkcja będzie
bezodpadowa, nie zagrażająca środowisku naturalnemu.
Ograniczona
jest także,zarówno ze względów technicznych jak i
ekonomicznych, przeróbka odpadów, mająca na celu
ich pełną utylizację. Unieszkodliwienie odpadów jest zatem
ważnym elementem zachowania równowagi w ekosystemie.
Jak wyjaśnia doc. dr Lidia Sieja, kierownik Zakładu
Ochrony Środowiska
Instytutu Ekologii Terenów Uprzemysłowionych w Katowicach,
pierwszy Krajowy plan gospodarki odpadami (KPGO) przyjęty został
uchwałą Nr 219 Rady Ministrów z 29 października 2002 r. z
założeniem iż powinien być aktualizowany nie rzadziej niż co cztery
lata. W roku bieżącym upływa więc termin jego aktualizacji. Plan
obejmuje
pełny zakres zadań
koniecznych
do zapewnienia zintegrowanej gospodarki odpadami w kraju w
sposób zapewniający ochronę środowiska, przy uwzględnieniu
obecnych możliwości i uwarunkowań ekonomicznych oraz poziomu
technologicznego istniejącej infrastruktury.
W programie omówiono główne rodzaje
odpadów powstających w kraju, a w szczególności
odpady komunalne, niebezpieczne, przemysłowe. W trakcie realizacji KPGO
wykorzystane zostały wyniki dotychczasowych prac związanych z
programowaniem gospodarki odpadami. Natomiast znowelizowany plan
uwzględniać musi tendencje we współczesnej gospodarce
światowej, jak również krajowe uwarunkowania rozwoju
gospodarczego, również rozpatrywane w kontekście naszego
członkostwa w Unii Europejskiej.
Przedstawione w planie zadania, cele i przedsięwzięcia priorytetowe
dotyczą okresu 2007-2010 oraz perspektywicznie 2011-2018.
Zgodnie z obowiązującymi aktami prawymi plan gospodarki odpadami
obejmuje:
- opis
aktualnego stanu zawierający m.in.
informacje dotyczące: rodzaju, ilości i źródeł pochodzenia
odpadów, które mogą być poddane procesom odzysku
lub unieszkodliwienia;
- posiadaczy
odpadów
prowadzących działalność w zakresie zbierania, odzysku lub ich
unieszkodliwiania oraz rozmieszczenia koniecznych do tej działalności
istniejących instalacji.
KPGO wyznacza cele
w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich
wdrożenia, rodzaj przedsięwzięć i harmonogram ich realizacji.
Przedstawiono w nim źródła finansowania planowanych działań,
harmonogram rzeczowo – finansowy projektowanych inwestycji
zmierzających do zapobiegania powstawaniu odpadów lub
ograniczania ich ilości. Zwrócono uwagę na
negatywne oddziaływania na ekosystem oraz ograniczeniE ilości
materiałów ulegających
biodegradacji zawartych w odpadach komunalnych kierowanych na
składowiska. Omówiono system gospodarowania odpadami, system
monitoringu i sposób oceny realizacji wyznaczonych
celów.
Obecnie
w Polsce, w sektorze gospodarczym powstaje łącznie 121 mln ton
odpadów w skali roku. Przy czym odzyskowi poddanych zostaje
79 proc. zaś unieszkodliwianiu – 21 proc. z czego
składowanych zostaje ok. 14 proc. Zakłady przemysłowe
prawnie, pod karą wysokich grzywien, obligowane są do zagospodarowania
i odzysku odpadów oraz rekultywacji terenów
zdegradowanych. Górnictwo węgla kamiennego na przykład,
produkuje rocznie ok. 70 mln. ton odpadów, z czego niemalże
90 proc. zostaje wykorzystanych w różnoraki
sposób, na przykład do uszczelniania starych
zrobów kopalnianych czy jako jeden ze składników
w mieszankach stosowanych w podsadzce hydraulicznej. Czyli generalnie
sektor gospodarczy zrobił olbrzymie postępy w dziedzinie ochrony
środowiska w ramach szeroko rozumianej strategii
zrównoważonego rozwoju. Chociaż postały pewne zaszłości, jak
stare składowiska czy hałdy, w tej dziedzinie odnotowano wiele
spektakularnych sukcesów.
Następna grupa to odpady niebezpieczne, które powstają
zarówno w sektorze gospodarczym, jak i komunalnym. Jak
wyjaśnia dr Lidia Sieja, szacuje się, że w Polsce produkcja
ich 1,7 mln ton rocznie, przy czym procesowi odzysku
poddanych zostaje 36 proc. Zaś składuje się ciągle jeszcze 31 proc., co
jest nadal poważną sprawą, jako że proces ten musi odbywać się przy
zachowaniu bardzo rygorystycznych warunków.
Jednak
najpoważniejsze problemy, które zostały
szczególnie wyeksponowane w Krajowym planie gospodarki
odpadami 2010 stwarzają odpady komunalne, wytwarzane w gospodarstwach
indywidualnych, instytucjach użyteczności publicznej, małych i średnich
przedsiębiorstwach, zakładach rzemieślniczych, placówkach
handlowych. Ich wielkość szacuje się na 12 mln. ton rocznie.
Utylizacja oraz
możliwości recyklingu
sprawiają
najwięcej problemów, które trudne są do
okiełznania, szczególnie w świetle obowiązujących
przepisów prawnych i surowych norm ekologicznych
obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Minimalizacja i
przeciwdziałanie wytwarzania tego typu odpadów jest
priorytetem w hierarchii polityki odpadowej Unii, jako najbardziej
pożądana opcja w tej dziedzinie. W tym celu można stosować
różne metody mające zachęcić mieszkańców miast i
wsi. Obejmują one m.in.: edukację społeczną zachęcającą do ograniczenia
ilości odpadów; kompostowanie przydomowe frakcji
odpadów ulegających biodegradacji; zastosowanie
instrumentów finansowych celem zachęcenia
wytwórców do ograniczania produkcji
odpadów; udzielania wsparcia wytwórcom
produkującym produkty, które generują mniejsze ilości
odpadów.
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym gminy powinny kontrolować stan
zawieranych umów przez właścicieli nieruchomości z firmami
odbierającymi odpady, co powinno obejmować sto procent mieszkance
kraju. Jednak rzeczywistość daleko odbiega od ideału, wręcz
budzi niepokój ekologów. Konieczne jest
uporządkowanie systemu odbierania odpadów komunalnych
poprzez nowe zezwolenia wydane podmiotom – uwzględniające
regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gmin oraz wymogi
określone przez wójtów, burmistrzów i
prezydentów miast – jakie powinny spełniać firmy
tym się zajmujące, a także kontrolowanie sposobów i
zakresów wypełniania ustaleń zawartych w zezwoleniach
dotyczących metod oraz miejsc prowadzenia ich odzysku i
unieszkodliwiania.
Zgodnie
z wytyczonymi celami w zakresie recyklingu i odzysku zużytych
materiałów należy rozwijać
system
selektywnego zbierania
następujących
grup odpadów:
- ulegających
biodegradacji,
- przydatnych do
recyklingu (w tym papier,
szkło, tworzywa sztuczne, metal)
- niebezpiecznych,
- wielkogabarytowych,
- budowlano –
remontowych,
które
gwarantują uzyskanie w możliwie krótkim
czasie znaczący wzrost efektywności i wypromowanie korzystnego
ponownego wykorzystania tych materiałów.
Integralnym
elementem systemu selektywnego zbierania jest sortownia
odpadów, gdzie następuje ostateczne przygotowanie do
dalszego ich wykorzystania. W obecnie stosownym systemie gmina
udzielająca stosowne zezwolenie określa warunki i zakres działalności
prowadzenia przez daną firmę.
Natomiast
koszty ponoszą osoby wytwarzające odpady. Jednakże firmy te,
głównie zachodnie, praktycznie zmonopolizowały rynek i
stworzyły silne lobby, którego nawet nie potrafią rozbić
ustalenia na wysokich szczeblach. I zamiast zadbać o utylizację
odpadów, która wynosi tylko 4 proc., często firmy
te składują je w miejscach do tego nieprzystosowanych, czasami nawet
„na dziko” gdzieś w lasach, nad rzekami. Panuje tu
„wolna amerykanka”. Liczba składowisk w całym kraju
wynosi 1300, z czego ok. 1000 nie spełnia wymogów ochrony
środowiska. Gmina zaś praktycznie nie ma możliwości kontroli i
ingerencji w działalność tych firm. Wyjściem byłoby, co jest zawarte w
nowelizowanym KPOS, aby to gmina pobierała opłaty za gospodarkę
odpadami komunalnymi, dzięki czemu mogłaby skutecznie zadbać o ich
wywóz, utylizację, recykling. Przy okazji miałaby
w swoich rękach narzędzie, które pozwoliło by utrzymać
czystość i porządek na jej terenie oraz możliwość kontroli
producentów odpadów komunalnych.
Kolejny ważny do rozwiązania problem to odzysk i unieszkodliwianie
odpadów. W Krajowym planie gospodarki odpadami 2010
zapisano, iż maksymalizacja odzysku zużytych materiałów
wymaga:
- zapewnienia,
że odpowiednia pojemność
instalacji będzie dostępna, aby przetworzyć wszystkie selektywnie
zebrane odpady, poprzez odpowiednie monitorowanie zrealizowanych i
planowanych inwestycji,
- stymulowania
rozwoju rynku
surowców wtórnych i produktów
zawierających surowce wtórne, poprzez wspieranie
współpracy organizacji
odzysku, przemysłu i samorządów oraz konsekwentne
egzekwowanie obowiązku w zakresie odzysku i recyklingu,
- wydawania
zezwoleń tylko na budowę instalacji realizujących założenia
planów gospodarki odpadami odpowiedniego szczebla i
których celowość została potwierdzona analizą koszty
– korzyści,
- zachęcania
inwestorów
publicznych i prywatnych do udziału w
realizacji inwestycji strategicznych dla krajowego programu zarządzania
odpadami komunalnymi, poprzez tworzenie odpowiednich uwarunkowań
prawnych,>
- wspierania
i promocji badań nad
technologiami odzysku i
unieszkodliwiania odpadów, głównie poprzez
stworzenie instrumentów ich finansowania (fundusze krajowe
i programy badawcze).
Jednym
z zasadniczych zadań strategicznych jest intensywny wzrostzastosowania
zarówno
biologicznych, jak i termicznych metod
przekształcania odpadów komunalnych. Ograniczenie
składowania odpadów ulegających biodegradacji związane jest
z koniecznością budowy linii technologicznych do ich przetwarzania,
czyli kompostowni odpadów organicznych, linii
mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, instalacji
fermentacji
odpadów, zakładów termicznego przekształcania
odpadów komunalnych.
Dla
spełnienia prawnych wymogów dotyczących redukcji
składowania odpadów ulegających np. biodegradacji należy do
2010 r. zwiększyć moc przerobową instalacji biologicznego i
mechaniczno-biologicznego przerobu o 1mln Mg.
Aby
sprostać unijnym wymogom
już
w
chwili obecnej należałoby rozpocząć przygotowania do budowy co
najmniej 10 obiektów tego typu, tak aby w 2013 r. uzyskać
możliwość termicznego przetwarzania dalszego 1 mln ton
odpadów komunalnych przy założeniu, że cykl przygotowania i
realizacji tych inwestycji wynosić będzie ok. 8 lat. Natomiast w
okresie do 2018 r. moce przerobowe należałoby zwiększyć o dalsze 600
tys. Mg. Na inwestycje te znajdą się fundusze, bowiem Unia Europejska
pokrywa 85 proc. kosztów. Jednak w Polsce nie ma
osób czy instytucji, które po te pieniądze
wyciągnęły by rękę. Budowa takich instalacji, których jakość
proekologiczna w świecie dawno już została uznana z najlepszą, w naszym
kraju wciąż budzi społeczny sprzeciw. Każda taka inicjatywa jest
torpedowana, gdy tymczasem w Europie pracuje już 450 takich instalacji,
a w samych Niemczech buduje się kolejne zakłady. Jeśli Polska szybko
nie przystąpi do budowy takich instalacji grożą jej w niedalekiej
przyszłości poważne sankcje w postaci wysokich kar unijnych za
niedotrzymanie zobowiązań przedakcesyjnych dotyczących konieczności
redukcji składowania odpadów.
Ponadto zakłada się, że stworzone zostaną warunki techniczne odzysku i
unieszkodliwiania wielkogabarytowych, w tym odpadów sprzętu
elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z sektora komunalnego
poprzez budowę odpowiednich linii technologicznych przerobu tych
odpadów. Szczególny nacisk położony zostanie na
budowę gminnych i ponadgminnych punktów zbierania
odpadów niebezpiecznych wchodzących w strumień
odpadów komunalnych. Na szczeblu poszczególnych
województw wdrożone zostaną plany związane z budową,
utrzymaniem i eksploatacją instalacji i urządzeń do odzysku oraz
unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych wydzielonych z
odpadów komunalnych. Podstawowym założeniem funkcjonowania
gospodarki odpadami komunalnymi w Polsce jest system rozwiązań
regionalnych, w których uwzględnione są wszystkie niezbędne
elementy tej gospodarki w danych warunkach lokalnych.
Oprac. Mira
Borkiewicz
Kolumna
dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach
|
|