Nr 3-4 (129-130) Marzec -
Kwiecień 2006 r.
ODPADY W SŁUŻBIE
EKOLOGII
PROBLEM SKAŁY PŁONNEJ
We
wszystkich dziedzinach gospodarki następuje postęp
techniczny oraz technologiczny. Jednakże ani dotychczas, ani w
najbliższej
przyszłości nie uda się gospodarce dojść do stanu idealnego, kiedy
produkcja
będzie bezodpadowa, nie zagrażająca
środowisku naturalnemu.
Ograniczona jest
także (zarówno ze względów technicznych
jak i ekonomicznych), przeróbka odpadów, mająca
na celu ich pełną utylizację.
Unieszkodliwienie odpadów jest zatem ważnym elementem
zachowania równowagi w
ekosystemie.
Powstawanie
odpadów towarzyszy każdej działalności
górniczej. W myśl przepisów prawnych na
wytwórcy odpadów spoczywa obowiązek
prawidłowego nimi gospodarowania. Zasady gospodarki odpadami zawarte są
w
dwóch aktach prawnych, którymi są: Prawo ochrony
środowiska i Ustawa o
odpadach. Te akty prawne, jak również wydawane do nich
rozporządzenia ulegają
nieustannie nowelizacji, związanej z dostosowaniem polskiego prawa do
dyrektyw
Unii Europejskiej. Podstawowym elementem gospodarki odpadami
pogórniczymi w każdej
kopalni jest ich ewidencja i działania na rzecz minimalizacji produkcji
odpadów, które w znacznym stopniu są kierowane do
wykorzystania.
Ustawa o odpadach
określa zasady postępowania z nimi, w
szczególności zapobiegania ich powstawaniu, usuwania z
miejsca powstania,
wykorzystywania ich oraz unieszkodliwiania. W sposób
szczególny omawia pewne
grupy odpadów tj. masy ziemne, odpady medyczne, zawierające
PCP, oleje
odpadowe, baterie i akumulatory oraz komunalne osady ściekowe.
Dodatkowo ustala
zasady ich składowania oraz termiczne przekształcanie.
Natomiast Prawo
ochrony środowiska ( akt prawny nazywany
często ustawą matką), obejmuje podstawowe zasady i reguły
wspólne dla
wszystkich elementów środowiska. Przedstawiono w nim
ogólne założenia dotyczące
wszystkich rodzajów pozwoleń, zarówno
sektorowych, jak i zintegrowanych.
Ponadto Prawo ochrony środowiska zawiera wiele definicji,
których znajomość
jest niezbędna dla prawidłowego zrozumienia zasad gospodarki odpadami (
emisja,
instalacja, najlepsze dostępne techniki, PCB, prowadzący instalacje,
tytuł
prawny itd. ).
Najważniejsze
zmiany dotyczące gospodarki odpadami zawarte
są w ustawie z dnia 29 lipca 2005 o zmianie ustawy, oraz innych ustaw.
Ustawa
ta spadła na przemysł górniczy jak grom i postawiła resort w
bardzo
niekorzystnej sytuacji, która mogłaby doprowadzić go do
bardzo poważnych,
negatywnych skutków ekonomicznych. Przepis art. 12 tej
ustawy spowodowałby, że
z dniem 13 kwietnia 2006 r. wygasłyby decyzje administracyjne, w
oparciu o
które przedsiębiorcy górniczy prowadzą
rekultywację terenów poprzemysłowych
wykorzystując do tego celu odpady górnicze, a głownie skałę
płonną. Zdaniem
ekspertów termin sześciu miesięcy od daty wejścia w życie
wymienionej ustawy, w
którym wygasną przedmiotowe decyzje, jest zbyt
krótki aby spółki węglowe i
kopalnie samodzielnie przeprowadziły stosowne działania
restrukturyzacyjne,
które ustrzegą je w wielu przypadkach przed katastrofalnymi
skutkami
ekonomicznymi.
W związku z tak
niebezpieczną sytuacją Górnicza Izba Przemysłowo
– Górnicza wystąpiła do Ministra Gospodarki,
Piotra Grzegorza Woźniaka z
wnioskiem o wniesienie poprawki do rządowego projektu ustawy
– Prawo ochrony
środowiska oraz niektórych innych ustaw. GIPH
zwrócił się z prośbą o podjęcie
działań zmierzających do nowelizacji art. 12, która
umożliwiłaby przedłużenie
okresu ważności obowiązujących dotychczas decyzji administracyjnych.
W uzasadnieniu
Janusz Olszowski, prezes GIPH podkreślał, że
przedsiębiorcy górniczy, realizując obowiązek prowadzenia
rekultywacji terenów
poprzemysłowych wykorzystują odpady górnicze,
głównie skałę płonną. W roku 2004
górnictwo węgla kamiennego wytworzyło 35,3 ml ton takich
odpadów, a
powierzchnia terenów wymagających rekultywacji wyniosła 1426
hektarów.
Przeważająca większość kopalń węgla kamiennego odzyskiwała i nadal
odzyskuje 95
proc. ogólnej masy odpadów na podstawie decyzji
wydanych generalnie w
oparciu o przepisy Prawa budowlanego,
Ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz Prawa
ochrony środowiska.
Wygaśnięcie tych decyzji spowoduje utratę bezpośredniej podstawy
prawnej do
wykonywania obowiązku przeprowadzenia rekultywacji terenu
poprzemysłowego i
jego przywrócenie do stanu wymaganego standardami jakości
gleby wynikającego z
art. 102 ust. 1 ora art. 103 ust. 1 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
Prawo
ochrony środowiska ( Dz.U.01.62.627 ).
W opinii
zrzeszonych w GIPH przedsiębiorców, narzucony im
termin przemodelowania całej gospodarki odpadami i prawno –
administracyjnego
jej uregulowania w tak krótkim czasie jest niemożliwy do
spełnienia z kilku
powodów:
- koncesje posiadane przez kopalnie nie
określają warunków i
sposobu zagospodarowania odpadów, a czas na uzyskanie zmian
w tym zakresie
jest niewystarczający;
- nie wykonuje się nowych miejscowych
planów zagospodarowania
przestrzennego dla terenów górniczych;
- brak rozporządzenia Ministra Środowiska,
regulującego
sprawy wykorzystania odpadów w procesie R14 uniemożliwia
występowanie z
wnioskami o wydanie nowych decyzji związanych z gospodarką odpadami.
Powstałoby zatem
realne zagrożenie, że nieposiadanie
możliwości zagospodarowania odpadów w sytuacji braku innych
rozwiązań,
spowoduje konieczność rozpoczęcia przez kopalnie starań o lokalizacje
składowisk odpadów, a do czasu uzyskania zezwolenia,
konieczność składowania w
miejscach na ten cel nie przeznaczonych. Taka sytuacja mogłaby narazić
kopalnie
nie tylko na ponoszenie opłat za składowanie odpadów (
szacowane miesięcznie na
kwotę ok. 1,2 mln dla jednej kopalni ), ale również na
podwyższone opłaty za
składowanie „na dziko” ( w kwocie ok. 13 mln. zł
miesięcznie na kopalnię. W
skali całego górnictwa węgla kamiennego koszty związane z
takim stanem rzeczy
szacunkowo kształtowałyby się na poziomie 3,5 mld zł.
Z poważnymi, acz trudnymi do określenia,
skutkami finansowymi wiązałaby się konieczność odstąpienia od
rekultywacji
terenów, w które zainwestowano już znaczne środki
służące do ich przygotowania
technicznego. Jedynym wyjściem z tej sytuacji zdaniem GIPH było
przedłużenie
ważności decyzji administracyjnych co umożliwiłoby górnictwu
dostosowanie się
do funkcjonowania w nowych warunkach prawnych wyznaczanych przez
obostrzone
zasady funkcjonowania we Wspólnocie Europejskiej. Wniosek
Izby został
rozpatrzony pozytywnie i przedsiębiorstwa górnicze mogą
patrzeć optymistyczne
w przyszłość.
Zbigniew Zabawa,
dyrektor Biura Przeróbki i Jakości Węgla
Kompanii Węglowej S.A. wyjaśnia, że zgodnie z pkt. 14
preambuły Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego
i Rady w sprawie gospodarowania odpadami pochodzącymi z przemysłu
wydobywczego,
państwa członkowskie powinny sporządzić odpowiednie, dalekosiężne plany
gospodarki odpadami i a do ich realizacji powołać
Operatora, przy jednoczesnym opracowaniu
koncepcji ich odzysku w celu ochrony zasobów naturalnych
kraju.
Kompania Węglowa S.
A. jako największa firma górnicza w
Polsce, jest jednocześnie największym wytwórcą
odpadów. W 2005 r.
wyprodukowano ok.16,5 mln ton odpadów powęglowych z czego
15,9 mln ton w wyniku
wzbogacania węgla. Problem potęguje fakt zalegających na składowiskach
odpadów,
które często ze względu na wysokie koszty nie zostały
dotychczas
zrekultywowane. W świetle aktualnie obowiązujących przepisów
wymagane jest
spojrzenie na ten problem z nowej perspektywy. Kopalina towarzysząca
wydobyciu
i przeróbce węgla, traktowana dotychczas jako odpad, stanowi
naturalny surowiec
naszego kraju, który przede wszystkim należy wykorzystać.
Dotychczasowy trend
degradacji zasobów naturalnych należy zmienić przez
zarządzanie bazą surowcową
w sposób zrównoważony i zintegrowany. Bardzo
ważne jest więc promowanie procesu
odzysku, którego efektem jest uzyskanie pełnowartościowych
kruszyw, które
uzyskiwałyby stosowne certyfikaty wystawiane przez kompetentne
instytucje.
W związku z nowo
powstałą sytuacją już w roku 2005 w
Kompanii stworzono funkcję Pełnomocnika Zarządu ds. Gospodarki Skałą
Płonną,
którą obecnie powierzono dyrektorowi Zabawie. Takie
posunięcie ma zdynamizować
kształtowanie polityki gospodarki skałą płonną w Kompanii oraz
zapewnienie
koordynacji działań należących do niej zakładów, poprzez
ustanowionych
Pełnomocników Kopalń w przedmiotowym zakresie. Tworzenie
Planu Gospodarki
Odpadami ( POD ) w Kompanii Węglowej opiera się o jednostkowe plany dla
każdej
kopalni, i każdego zakładu oddzielnie. Wspólny dla całej
Kompanii PGO nie obejmowałby
składowania odpadów, lecz kładł nacisk na ich odzysk pod
kątem dalszego
wykorzystania.
- Realizacje takiego Planu, w
tym również wskazanie
użytkowników odpadów, należałoby zlecić odrębnej
jednostce zarządzającej -
wyjaśnia Zbigniew Zabawa. – Działalność
operatora powinna polegać m.in. na poszukiwaniu optymalnych rozwiązań w
zakresie planowania sposobów wykorzystania skały płonnej,
uporządkowania obrotu
odpadów powęglowych, przy jednoczesnym dostosowaniu się do
warunków formalno –
prawnych oraz niezbędnych zmian technologii, które stosuje
się przy ich
gospodarczym wykorzystaniu. Kolejnym krokiem jest
pozyskanie i utworzenie, po
wcześniejszym uzgodnieniu z władzami samorządowymi, terenów
dla magazynowania
gotowych produktów, różnego
typu kruszyw
oraz odpadów do dalszej przeróbki. Ważnymi
elementami strategii jest stworzenie
systemu monitoringu procesów wytwarzania, magazynowania,
dystrybucji odpadów
powęglowych i uzyskanych z ich przetworzenie kruszyw oraz wyznaczania
stacji
przeładunkowych. Opracowanie Centralnego Sektorowego Programu
Gospodarki
Odpadami Powęglowymi dla Kompanii uwzględnia specyfikę
poszczególnych kopalń w
niej zrzeszonych oraz sposobu dostosowania do zakładów
przeróbki mechanicznej
oraz budowie instalacji stacjonarnych lub mobilnych do produkcji
kruszyw.
Operator kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju, byłby
odpowiedzialny za
gospodarkę odpadami we wszystkich zakładach Kompanii. W kręgu
zainteresowania
operatora musiałby się znaleźć również problem
odpadów zalegających obecnie na
składowiskach. Na operatorze,
którego
działalność powinna podlegać bezpośredniej kontroli Kompani Węglowej,
spoczywałby m.in. także obowiązek kontroli firm odbierających odpady
pod
względem posiadania stosownych zezwoleń i kontroli prawidłowości ich
wykorzystania zgodnie z zadeklarowanym kierunkiem.
Mając na uwadze
szeroko zakrojoną, racjonalną gospodarkę
skałą płonną w Kompanii Węglowej S.A. opracowano ramowe wytyczne.
Obejmują one
m.in. :„produktowe” podejście do problemu, w wyniku
którego nie powstają
odpady lecz surowce wtórne; rozeznanie możliwości i zbytu
alternatywnych
materiałów budowlanych, podsadzkowych, do produkcji cementu
oraz lekkich do
produkcji bloków betonowych; poszukiwanie nowych miejsc
wykorzystania
gospodarczego przy współpracy z lokalnymi samorządami i
jednostkami
administracji państwowej; kampanię informacyjną o przydatności skały
płonnej do
wykorzystania w rekultywacji terenów, robotach
hydrotechnicznych, budownictwie
inżynieryjnym. Już w sierpniu ubr. opracowano Kompleksową Koncepcję
Zagospodarowania Skały Płonnej Kompanii Węglowej S.A. Wcześniej
przeprowadzono
kontrolę obiektów znajdujących się w gestii firm obcych
odbierających odpady z
kopalń Bobrek – Centrum, ZG Piekary, Piast, Ziemowit,
Halemba, Chwałowice, Bielszowice.
Polska – Wirek, Sośnica czy Knurów. Rozeznano
możliwości udziału Kompanii w
procesie budowy dróg i autostrad, przygotowano oraz
opiniowano postępowania
związane z procedurami przetargowymi oraz zawieraniem umów w
zakresie
gospodarki skałą płonną oraz przepalonego łupka.
Szczegółowym badaniom i
analizie poddano odpady górnicze pod kątem produkcji kruszyw
co zostało
zrealizowane przez CZW Węglozbyt wraz z firmą Haldex. Nawiązano także
współpracę w zakresie sprzedaży (kruszyw) kamienia
odpowiadającego wymogom
normy europejskiej i budowniczych dróg ekspresowych oraz
autostrady na terenie
Republiki Czeskiej. Wszystkie podjęte działania związane są z
dostosowaniem
produkcji skały płonnej do obowiązujących norm europejskich i wymagań
indywidualnych kontrahentów.

Kopalinę towarzyszącą wydobyciu
i przeróbce węgla, traktowaną dotychczas jako odpad należy
wykorzystać.
Oprac. Mira
Borkiewicz
Kolumna
dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach
|
|