Nr 1-2 (127-128) Styczeń -
Luty 2006 r.
ROSJA
REFORMA PRZEMYSŁU WĘGLOWEGO
Mając jedne z
największych
zasobów węgla na świecie, Rosja w dalszym ciągu pozostanie
wiodącym producentem tego paliwa. Największym zagłębiem węglowym
Federacji Rosyjskiej jest Kuzbas , gdzie zasoby szacuje się 14,5 mld
ton.
Około 1/3 węgla produkowanego w Rosji
pochodzi właśnie z Kuzbasu. Z
węgla wytwarza się w Rosji około 26% energii cieplnej. Kraj ten w pełni
zaspokaja swoje własne potrzeby na ten surowiec energetyczny i posiada
znaczny potencjał eksportowy. W latach 1992 -1997 rynek krajowy
pochłaniał 96 do 100% rodzimej produkcji węgla.
Aby stać się rentownym sektorem gospodarki przemysł węglowy przeszedł
znaczący proces restrukturyzacji. Nierentowne kopalnie zostały
zamknięte, a od roku 1997 trwa proces prywatyzacji. Ciągła redukcja
działalności gospodarczej w Rosji doprowadziła do ostrego spadku
krajowego zużycia węgla o prawie 25% w okresie od 1992 roku do 2001
roku: z 368 mln ton do 272 mln ton/rok. W roku 2000 Rosja produkowała
około 63,5 mln ton.
W latach 1992 - 2001 w proces restrukturyzacji
sektora węglowego Rosji zaangażowany był Bank Światowy. W wyniku tego
zniesiono między innymi monopol państwowego przedsiębiorstwa Rosugol,
które zostało zlikwidowane. Obecnie około 77% produkcji
węgla pochodzi od producentów niezależnych. Od roku 1999 przemysł
węglowy Rosji rozpoczął okres swojego wzrostu. W roku 2004 był to
wzrost o 1,2 % w stosunku do roku 2003, a w 2005 o 1,8% w stosunku do
roku 2004.
Zgodnie ze strategią energetyczną Rosji kraj ten ma produkować do roku
2020 od 441 do 496 mln ton węgla rocznie. Eksport, tylko w roku 2003 w
porównaniu do 2002, wzrósł aż o 60%.
Jak Rosja zmieniała
swój sektor węglowy?
W roku 1993 rząd Federacji Rosyjskiej rozpoczął znaczącą
restrukturyzację swojego przemysłu węglowego. Program ten finansowany
był zarówno ze źródeł krajowych jak i z
kredytów
Banku Światowego.
Rozpatrując ten proces obecnie można go podzielić na dwa etapy.
Pierwszy z nich trwał od 1994 do 1997 roku. W tym okresie realizacja
środków na zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego odstawała w
stosunku do procesu likwidacji kopalń i prowokowała niepokoje społeczne
i liczne a akcje protestacyjne.
W drugim etapie, od roku 1998 kluczem do podejmowania decyzji stało się
koordynowanie wsparcia socjalnego wraz z procesem likwidacji kopalń. W
ramach Ministerstwa Energii powołano wyspecjalizowaną agencję Sostuol,
której powierzono zarządzanie procesem restrukturyzacji
sektorowej i wzmocnienie jej wymiaru społecznego.
To nowe podejście
drastycznie zmieniło alokację dotacji budżetowych w sektorze węglowym.
Podczas pierwszego etapu restrukturyzacji większa część dotacji i
wydatków kierowana była na wspieranie nierentownych
przedsiębiorstw, co w rzeczywistości było marnowaniem funduszy.
Tylko mniej niż 10% z tych dotacji przeznaczano na zamykanie
nierentownych kopalń i osłony socjalne dla zwalnianych
górników.
Ale już w 1998 roku 60% , a w roku 1999 - 70 % dotacji budżetowych
kierowano na zamykanie kopalń i osłony socjalne. Wystarczające środki
finansowe pozwoliły na wdrażanie szeregu programów
ukierunkowanych na tworzenie bezpiecznej sieci socjalnej dla
pracowników tracących zatrudnienie w likwidowanych
kopalniach,
ich rodzin i całych miejscowych społeczności górniczych.
Ponieważ około 25% górników osiągnęło w tym
okresie wiek
emerytalny, głównym instrumentem socjalnym stało się
dobrowolne
przechodzenie na emerytury. Nowo powołana przez rząd firma
ubezpieczeniowa „Geopolis” i
„Ugol” (prywatny
fundusz emerytalny) wprowadziły prywatny program emerytalny. Oferuje on
górnikom w wieku emerytalnym dodatkową rentę pod warunkiem
dobrowolnego odejścia z górnictwa. Te dodatkowe kwoty
emerytalne
tworzy się ze składek jakie płacą przedsiębiorstwa na rzecz
„Geopolis” i „Ugol”,
które z kolei
inwestują tak zgromadzone fundusze na rynku kapitałowym. Dodatkowa
kwota do emerytury dla każdego górnika określana jest przez
specjalną komisję (tworzoną w każdej spółce węglowej) i
zależy
od takich czynników jak staż pracy, wydajność oraz
otrzymywane
nagrody i wyróżnienia.
W skład takich komisji z reguły wchodzą przedstawiciele
związków
zawodowych, administracji spółki i służby prawne. Komisje
kontrolowane są przez związki zawodowe i organizacje pozarządowe. Lata
doświadczeń dowiodły o skuteczności tej dodatkowej emerytury
zarówno jako instrumentu restrukturyzacji jak i wsparcia
socjalnego.
Na obszarach gdzie bezrobocie z tytułu likwidacji kopalń miało być
wysokie tworzono programy rozwoju społeczności i zatrudnienia.
Ukierunkowane one były na ułatwianie przechodzenia byłych
górników do innych sektorów
gospodarczych i
obejmowały kursy przekwalifikowania zawodowego, programy pomocy dla
małych i średnich przedsiębiorstw, okresowe roboty publiczne i dotacje
na kredyty wspierające tworzenie miejsc pracy poza sektorem węglowym.
W latach 1998 -2000 z konsultacji przed zwolnieniem z pracy skorzystało
60800 pracowników, którzy uzyskali informacje o
możliwościach zatrudnienia poza sektorem węglowym. W konsekwencji tych
konsultacji na przeszkolenie zawodowe udało się 7300
górników a w tym samym czasie w ramach
programów
rozwoju społeczności lokalnych stworzono 24 tys. nowych miejsc pracy.
Jednocześnie 36200 rodzin skorzystało z możliwości przesiedlenia do
innych społeczności o zdrowszej gospodarce.
W tym samym czasie stworzono zdrowy mechanizm płatności rent z tytułu
niezdolności do pracy z powodów zdrowotnych. Początkowe
zasiłki
takie wypłacano z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zasilanego ze
składek Ministerstwa Energii, a następnie fundusze na odpowiednie
wypłaty rent i innych odszkodowań zdrowotnych zbierane były od
poszczególnych kopalń.
Restrukturyzacja rosyjskiego przemysłu węglowego realizowana była z
powodzeniem dzięki dobrej współpracy wszystkich
zaangażowanych
stron. We wszystkich społecznościach gdzie zamykano kopalnie
uruchamiano programy rozwoju społeczności lokalnej (do roku 2002
programy takie działały na 72 obszarach) a ponadto powoływano specjalne
komitety do nadzoru działalności programów. Do
komitetów
takich należeli przedstawiciele władz lokalnych (miejskich), służb
zatrudnienia, związków zawodowych, pozarządowych
organizacji,
przedsiębiorstw górniczych, handlu, służb finansowych i
innych
organizacji zainteresowanych rozwiązywaniem problemów
sektora
węglowego. Komisje takie powoływano celem zapewniania przejrzystości
alokacji dotacji państwowych i kontroli ich wykorzystania,
monitorowania realizacji projektów rozwoju społeczności,
oceny
skutków społecznych i pomocy w tworzeniu sprzyjającego
klimatu
inwestycyjnego jak i infrastruktury gospodarczej dla małych średnich
przedsiębiorstw.
Chociaż restrukturyzacja jest procesem ciągłym i nadal ma miejsce w
przemyśle węglowym Federacji Rosyjskiej, można już podsumować pewne jej
osiągnięcia.
Przed wszystkim wydajność wzrosła w latach 1994-2000 o 72%. Dotacje
rządowe w okresie od 1998 do 2000 r. uległy redukcji prawie 10-krotnej:
z 2.76 mld USD w roku 1994 do 0,28 mld USD w roku 2000. Stworzono
system osłon socjalnym dla odchodzących z górnictwa. Co
więcej
należne zasiłki socjalne wypłacane były w całości i na czas. Lokalne
społeczności górnicze skorzystały z programów ich
długoterminowego rozwoju, szczególnie tam gdzie natrafiono
na
podatny grunt dla rozwoju przedsiębiorczości i tworzenia nowych miejsc
pracy. Te pozytywne wyniki pomogły ustabilizować sytuację społeczną w
rosyjskim przemyśle węglowym.
Na obecnym etapie restrukturyzacji uwagę skupia się na dwóch
grupach celów. Pierwszą z nich jest zbilansowanie podaży z
istniejącym popytem na rynku krajowym. Mieści się tu również
poprawa skuteczności działania spółek, co związane jest z
wycofywaniem się całkowicie z jakichkolwiek dotacji do przemysłu
węglowego. Drugą grupą celów jest poprawa sytuacji w
zakresie
terminowego gwarantowania pomocy socjalnej dla ludzi odchodzących z
górnictwa z przyczyn po stronie zakładów pracy,
aby nie
dochodziło do obniżania faktycznego poziomu życia tych
pracowników. Rozsądne połączenie wpływów ze
sprzedaży
węgla z dotacjami płynącymi dotychczas z budżetu federalnego stało się
bazą ekonomiczną dla działalności wielu spółek. Jednak
struktura
i wielkość dotacji były optymalizowane poprzez stopniowy wzrost udziału
funduszy wykorzystywanych na inwestycje i osłony socjalne a
zmniejszanie funduszy na pokrywanie strat operacyjnych dotowanych
spółek.
Stosunek wielkości dotacji do własnych funduszy spółek
dotowanych ulegał ciągłej zmianie. W roku 1993, na początku reform,
dotacje wynosiły prawie 77% funduszy spółek węglowych a w
roku
1999 już tylko 12%. Strategia reformy modyfikowana była przez
rosyjskich specjalistów górnictwa w ścisłej
współpracy z ekspertami z Międzynarodowego Banku Odbudowy i
Rozwoju zaproponowanego Federacji Rosyjskiej przez Bank Światowy.
Obecnie w przemyśle węglowym Rosji działają spółki,
które w dalszym ciągu zamykają swoje nierentowne kopalnie i
działają na warunkach gospodarki rynkowej. Dotyczy to przed wszystkim
Wschodniej Syberii i Dalekiego Wschodu, gdzie 90% produkcji pochodzi z
nowoczesnych kopalń odkrywkowych. W roku 1998 udział produkcji z kopalń
odkrywkowych wynosił 64%; w roku 1999 - 65%; podczas gdy w roku 1993
tylko 57%. W roku 2005 udział ten w skali całego kraju wynosił 75%.
Najwięcej węgla produkowanego metodą odkrywkową pochodzi z Zagłębia
Kuźnieckiego (ponad 51 mln ton), Krasnojarskiego (35 mln ton),
Irkuckiego (14 mln ton) i rejonu Czyta (7,3 mln ton). Transformacja
przedsiębiorstw górniczych Federacji Rosyjskiej w
spółki
akcyjne został zakończona. Obecnie w sektorze działa 207
spółek
akcyjnych, z czego 90% jest w mniej niż 50% własnością skarbu państwa.
Początkowo dla węgla stosowano preferencyjne stawki przewozowe. Obecnie
przewóz węgla odbywa się na zasadach rynkowych, bez
przywilejów dla sektora węglowego.
Powołano też niezbędną infrastrukturę rynkową (firmy inwestycyjne,
konsultingowe, ubezpieczeniowe). Prywatyzacje spółek
węglowych
prowadzone są za gotówkę poprzez zbywanie
udziałów skarbu
państwa. Sektor węglowy Federacji Rosyjskiej był pierwszy,
który
wprowadził leasing na wysokowydajne maszyny i urządzenia. Przy
wyjątkowo ograniczonych zasobach finansowych była to najbardziej
rozsądna droga do przyspieszenia technologicznej modernizacji kopalń.
Podejmuje się wysiłki na rzecz konsolidacji i koordynacji działalności
producentów węgla, producentów energii
elektrycznej,
producentów stali i operatorów
przewozów
kolejowych. Pomysł integracji producentów węgla z
producentami
energii elektrycznej jest mocno wspierany przede wszystkim przez
oligarchów. Nie są to jednak działania w skali kraju.
Powołano
spółkę LUTEK (integracja produkcji węgla i energii).
Połączono
elektrownię z regionu Primorskiego z kopalnią odkrywkową Luczegorki-1.
Obecnie nadal trwa dyskusja nad zaletami i wadami takiej integracji.
Utworzono kolejne przedsiębiorstwa tego typu jak KATEK, w wyniku
połączenia kopalni odkrywkowej Berezovskij i elektrowni regionalnej
Berezovskaja. Przedsiębiorstwo RAO EES Rossii (duży zjednoczony system
energetyczny Rosji) powraca do tej idei łączenia kopalń z
elektrowniami.
Węgiel w Federacji Rosyjskiej stanowi jedynie 11,8% w bilansie energii
pierwotnej a w połowie lat 1970-tych stanowił prawie 25%. W Rosji
udział węgla w produkcji energii elektrycznej stanowi 26%. Większe
zużycie węgla przez elektrownie w samej Rosji jak też w
przetwórstwie węglowodorów może nie mieć miejsca
do roku
2020. Rosyjskie zasoby ropy i gazu są o wiele mniejsze niż przemysłowe
zasoby węgla. Z wyliczeń wynika, że nakłady inwestycyjne na
uruchomienie produkcji węgla są 5 razy niższe od nakładów
inwestycyjnych na uruchamianie nowej produkcji gazu (w
porównywalnych jednostkach wartości opałowej). Niemniej
jednak
do chwili obecnej, i tylko w niektórych regionach, łącznie z
regionami węglowymi, uruchamia się raczej droższą eksploatację gazu
ziemnego.
Proces zamykania kopalń
wg zagłębi produkcyjnych |
Zagłębie |
Kopalnie
przynoszące
straty |
Kopalnie
w
likwidacji |
Kopalnie
zlikwidowane |
Kuźnieck |
38 |
34 |
23 |
Peczora |
8 |
6 |
5 |
Wschodni
Donbas |
27 |
27 |
24 |
Kizel |
13 |
131 |
11 |
Moskiewskie |
22 |
21 |
19 |
OAO
Primorskugol |
18 |
16 |
16 |
OAO
Sakhalinugol |
11 |
11 |
7 |
na podstawie World Coal / 10 / 2005 /
Gordon Feller tłum. Z.Borkowki |
|