Nr 11-12 (125-126) Listopad
- Grudzień 2005 r.
SYSTEM ZARZĄDZANIA
TERENAMI
ZDEGRADOWANYMI
FAZA TWORZENIA
W Polsce coraz
większe znaczenie, wynikające również z faktu przystąpienia
do Unii Europejskiej, przykłada się do rozwiązywania
problemów związanych z rekultywacją i rewitalizacją
terenów zdegradowanych, z nowoczesnym zarządzaniem ochroną
środowiska i całym ekosystemem.
Problem ten
dotyczy całego kraju, lecz najbardziej widoczny jest w regionach silnie
uprzemysłowionych, a w szczególności w aglomeracji śląskiej.
Wyrazem tej tendencji jest coraz większa liczba konferencji naukowych,
publikacji oraz projektów naukowo – badawczych
poświęconych tej tematyce.
- System zarządzania
terenami zdegradowanymi jest częścią
sytemu ochrony powierzchni ziemi – wyjaśnia dr Joachim
Bronder z Instytutu Ekologii Terenów
Uprzemysłowionych w Katowicach
– na każdym
etapie podejmowania decyzji środowiskowych
sporządzane są oceny i dokumenty odnoszące się do
poszczególnych nieruchomości. W celu sformalizowania procesu
decyzyjnego oraz nadania mu cech obiektywizmu wykorzystuje się między
innymi narzędzia analizy wielokryterialnej. Narzędzia te pozwalają na
wypracowanie całościowych ocen poszczególnych
obiektów zdegradowanych, które to oceny
generowane są na podstawie danych ilościowych i jakościowych.
Głównym kryterium oceny tych obiektów jest fakt
powodowania przez nie ryzyka zdrowotnego. Istotnym kryterium,
które służy do wyznaczania kolejności zadań rekultywacyjnych
jest ryzyko populacyjne czyli wielkość populacji objętej ryzykiem.
W Polsce i krajach członkowskich Unii Europejskiej nie funkcjonuje
jeszcze sprawny system zarządzania terenami zdegradowanymi, znajduje
się w fazie tworzenia. Jego koncepcja została opracowana, między innymi
przez pracowników IETU w ramach Programu Wieloletniego
„Środowiska a Zdrowie”, a założenia
ogólne wprowadzone zostały przez zespół IETU do
dokumentów Programu Rządowego dla Terenów
Poprzemysłowych.
Celem Programu „Środowisko a
Zdrowie” jest przygotowanie naukowych podstaw do stworzenia
skutecznego systemu przeciwdziałania środowiskowym zagrożeniom zdrowia
przez zintegrowanie działań zmierzających do ograniczenia
zanieczyszczenia środowiska i eliminacji negatywnych skutków
zdrowotnych. Program został przyjęty przez Komitet Ekonomiczny Rady
Ministrów i ustanowiony Uchwałą z dnia 5 czerwca 2001 r.
Realizowany jest przez Ministerstwo Środowiska i Ministerstwo Zdrowia w
systemie otwartego planowania, pozwalającym na bieżące dopasowywanie
zakresu zadań do Europejskiej Strategii Środowiska i Zdrowia oraz
działań WHO. Program trwa trzy lata, od 2003 do 2005 roku.
Głównym wykonawcą części środowiskowej (dofinansowanej przez
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) jest Instytut
Ekologii Terenów Uprzemysłowionych w Katowicach. W
przedsięwzięciu partycypuje także Główny Instytut
Górnictwa oraz Instytut Medycyny Pracy i Zdrowia
Środowiskowego w Sosnowcu, który realizuje zadania resortu
zdrowia.
Realizacja Programu jest ściśle powiązana z procesem
integracji z Unią Europejską oraz współpracą na forum
międzynarodowym w zakresie zagadnień zdrowia środowiskowego. Przyczynia
się do spełnienia przez Polskę wymagań unijnych i zaleceń Światowej
Organizacji Zdrowia. Wanda Jarosz kierownik Zespołu Informacji,
Promocji i Szkoleń IETU podkreśla, że resort środowiska podjął się
włączenia tych zagadnień do strategii zrównoważonego rozwoju
kraju oraz tworzenia i wdrażania nowych instrumentów
zarządzania bazującego na analizie ryzyka zdrowotnego.
Szczególnie ważne jest wprowadzenie nowych
przepisów prawa uwzględniających kryterium zdrowia w ocenach
oddziaływania na środowisko. Przygotowywane są założenia kompleksowego
systemu informacyjnego, umożliwiającego przekazywanie danych o
środowiskowych uwarunkowaniach zdrowia do Komisji Europejskiej. W
ramach Programu realizowane były także zadania wynikające z Karty
„Transport, środowisko, zdrowie” oraz z Protokołu
„Woda i zdrowie” do Konwencji z 1992 r.,
„O ochronie i użytkowaniu rzek i jezior
granicznych”. Popularyzacja problematyki zdrowia
środowiskowego i nadanie odpowiedniej rangi działaniom na rzecz
środowiska i zdrowia jest celem promocji wśród administracji
państwowej i samorządowej, środowisk gospodarczych, naukowych,
organizacji ekologicznych i konsumenckich. Konieczne jest włączanie
aspektów środowiskowych i zdrowotnych w realizację założeń
rozwoju społeczno – gospodarczego gminy przez opracowanie
Lokalnego Planu Działań zmierzających do poprawy jakości życia
mieszkańców. Jego istotę stanowi w pełni demokratyczna
procedura przygotowania planu, której podstawą jest
interaktywne współdziałanie rady i zarządu gminy wchodzących
w skład forum interesariuszy oraz osoby lub jednostki prowadzącej
proces opracowania planu. Zakres LPDŚZ określany jest na podstawie
analizy występujących w danej gminie
„stresorów” oraz tych
elementów, które decydują o niskiej jakości
życia. Bardzo ważnym czynnikiem jego realizacji jest aktywne włączenie
społeczeństwa do procesu przygotowywania planu i podejmowania decyzji w
celu uzyskania społecznego, i co najważniejsze – politycznego
poparcia. Modelowy plan opracowano i wdrożono w gminie Olkusz. Podstawę
do jego przygotowania stanowiły wyniki ankiety przeprowadzonej
wśród mieszkańców Olkusza, diagnoza stanu
środowiska oraz wyniki badań narażenia na ołów i kadm dzieci
w wieku przedszkolnym. Dla mieszkańców miasta oraz gminy
Olkusz najistotniejsze dla jakości życia są następujące czynniki:
zwiększenie powierzchni terenów zielonych, modernizacja
oświetlenia ulicznego, wygodne i funkcjonalne chodniki, poprawa stanu
technicznego dróg, zmian ogrzewania.
Ostatnie szacunki wskazują, iż na stan naszego zdrowia w około 20%
wpływają warunki
środowiskowe, a w 50%styl życia. Zbyt mało uwagi poświęca się
interakcjom różnych czynników w organizmie
człowieka oraz w środowisku. Badania wykazują, że nawet niskie poziomy
długofalowego narażania na złożoną mieszaninę zanieczyszczeń zawartych
w powietrzu, wodzie, produktach konsumpcyjnych i budynkach mogą
wywierać znaczący wpływ na stan naszego zdrowia. Duże niebezpieczeństwo
stwarzają obecne w środowisku substancje chemiczne w środowisku będące
efektem historycznej działalności gospodarczej. Pojawiają się ciągle
nowe czynniki środowiskowe jak promieniowanie, powszechna hermetyzacja
i klimatyzacja pomieszczeń, hałas, silna chemizacja żywności i sfery
organizacji życia, zwiększająca się suplementacja substancjami
czynnymi, żywność modyfikowana. Ryzyko zdrowotne zwiększa także
konsumpcyjny styl życia i brak wiedzy na temat zdrowotnych
skutków czynników środowiskowych oraz zbyt mało
aktywna postawa większości społeczeństwa.
18 października br. w Urzędzie Wojewódzkim odbyło się
seminarium pod hasłem: „Zarządzanie jakością
terenów zdegradowanych” (w ramach Programu
Wieloletniego „Środowisko a Zdrowie”) zorganizowane
przez Instytutu Ekologii Terenów Uprzemysłowionych oraz
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego . Spotkali się tam
przedstawiciele trzydziestu gmin i powiatów,
którzy zapoznali się z opracowaną przez IETU koncepcją
systemu zarządzania terenami zdegradowanymi. Seminarium składało się z
dwóch części. Pierwsza poświęcona była
ogólnokrajowym rozwiązaniom systemowym dla funkcjonalnego
wykorzystania terenów zdegradowanych. Zaprezentowane zostały
m.in. referaty prezentujące koncepcję zarządzania środowiskiem z
zastosowaniem kryteriów zdrowotnych i jej relacje z
działającym już Programem Rządowym dla Terenów
Poprzemysłowych, inicjatywy rozpoznania stanu środowiska czy procedury
zarządzania terenami zdegradowanymi uwzględniające zasadę ryzyka oraz
informatyczny model systemu powiatowego. Druga natomiast - narzędziom
wspomagającym podejmowanie decyzji, wstępnej identyfikacji takich
obszarów, oraz planowaniu badań wstępnych i dokładnych,
procedur i oprogramowania wspomagającego.
Przyjęty w 2004 r., Program Rządowy dla Terenów
Poprzemysłowych zakłada, że cały system rekultywacji oraz ponownego
zagospodarowania obszarów zniszczonych w wyniku działalności
gospodarczej dla ich bezpiecznego i funkcjonalnego wykorzystania oparty
zostanie o zasady zrównoważonego rozwoju. Ze względu na
związki, jakie występują pomiędzy działalnością gospodarczą i
degradacją powierzchni ziemi a zdrowiem człowieka założono w nim, że
nadrzędnym kryterium uznawania terenu za wymagający rekultywacji będzie
przekroczenie kryteriów ryzyka zdrowotnego. Rekultywacją
obejmowane będą tereny, na których poziom ryzyka zdrowotnego
mierzonego indeksem ryzyka i indeksem zagrożenia jest wyższy od
proponowanej normy. Proces zarządzania ryzykiem obejmuje trzy
podstawowe etapy:
- rozpoznanie ryzyka
zanieczyszczenia;
- potwierdzenie występowania ryzyka poprzez
porównanie z
normami krajowymi i wstępne obliczenie wartości ryzyka oraz wstępne
wyznaczenie zakresu rekultywacji i terminów jej realizacji;
- szczegółową analizę i ocenę
ryzyka zdrowotnego połączoną z
ustaleniem standardów lokalnych z władającym terenem.
Pozostałe obiekty, których rekultywacja lub rewitalizacja
jest konieczna ze względów innych niż środowiskowe
(gospodarcze, społeczne) objęte będą odrębnym trybem
postępowania.
Dla
obiektów wymagających rekultywacji opracowane zostaną
projekty techniczne wraz z planem monitorowania osiągniętych
rezultatów. System zakłada, że pomoc ze środków
publicznych realizowana będzie przez opracowanie programów
rekultywacji stanowiących element programów ochrony
środowiska i stworzenie wniosków do funduszy publicznych
takich, jak na przykład ZPORR, czyli Zintegrowany Program Operacyjny
Rozwoju Regionalnego.
Zaproponowany
przez IETU system wpisuje się w ogólną
koncepcję ochrony powierzchni nakreśloną w dokumentach strategicznych
Unii Europejskiej, a także bazuje na rozwiązaniach stosowanych w
Stanach Zjednoczonych i krajach Europy zachodniej. Wprowadzenie do
zarządzania zasady minimalizacji ryzyka zdrowotnego wymaga nowelizacji
ustawy „Prawo ochrony środowiska”, aczkolwiek cały
system dostosowany jest do polskich rozwiązań prawnych.
W 2004 r.
rozpoczęto prace nad budową wojewódzkiej bazy danych o
terenach poprzemysłowych w województwie śląskim. W IV
kwartale ubiegłego roku Urząd Marszałkowski wysłał do wszystkich gmin i
powiatów województwa opracowaną przez siebie
ankietę – arkusz rejestracyjny trenów
poprzemysłowych. Zwrotnie otrzymał 530 wypełnionych egzemplarzy. Zakres
gromadzonych informacji obejmuje m.in.: rodzaj terenu i przemysłu
który spowodował degradację, istniejące bądź spodziewane
deformacje terenu; krótki opis, powierzchnię, strukturę
własności i jego stan prawny; stan działań w zakresie rekultywacji;
informacje o infrastrukturze technicznej, budynkach i budowlach, stanie
ogólnym i obecnym użytkowaniu terenu; obecność
odpadów, związków powodujących zanieczyszczenia
oraz ich wpływ na zdrowie ludzi bądź środowisko. Przedstawiono
koncepcje przyszłego wykorzystania terenu wynikające z planu
zagospodarowania lub studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z
decyzją Zarządu Województwa Śląskiego wstępne
prace nad częścią graficzną bazy danych wykonane zostały w
Wojewódzkim Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i
Kartograficznej. Dla ok. 400 terenów poprzemysłowych
pozyskano numeryczne granice działek ewidencyjnych wchodzących w skład
danego terenu lub numeryczne granice terenów poprzemysłowych
opracowane przez gminę lub powiat. W wyniku przeprowadzonych ankiet
nakreślone zostały problemy do rozwiązania. W ankietach nie zostały
wymienione wszystkie numery działek ewidencyjnych, dane ich dotyczące
pozyskiwane były ze starych, nieaktualnych materiałów.
Granice badanych terenów zachodziły na siebie a ich zasięg
nie odpowiadały faktycznemu zasięgowi terenu poprzemysłowego bowiem
niektóre z nich zostały już zagospodarowane lub błędnie
zidentyfikowane. Toteż wyciągnięto wnioski stwierdzające, iż konieczne
jest uporządkowanie informacji na poziomie powiatu i gminy oraz ścisła
współpraca poszczególnych referatów i
wydziałów na wszystkich szczeblach administracji publicznej.
Podjęte w województwie prace w zakresie wstępnej
inwentaryzacji oraz stworzenia aktualnej i pełnej bazy danych powinny
stanowić podstawę do dalszych działań.

Problem rekultywacji i rewitalizacji terenów
zdegradowanych dotyczy całego kraju, lecz najbardziej widoczny jest w regionach
silnie uprzemysłowionych, a w szczególności w aglomeracji śląskiej.

Seminarium pod hasłem: „Zarządzanie jakością
terenów zdegradowanych”. Foto Jolanta Brol
Oprac. Mira
Borkiewicz
Kolumna
dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Katowicach
|
|