Nr 11-12 (125-126) Listopad
- Grudzień 2005 r.
GIPH wnosi o
nowelizację
Ustawa o
odpadach.
Górnicza Izba
Przemysłowo – Handlowa wystąpiła do Przewodniczącego Sejmowej
Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
posła Krzysztofa Filipka z
wnioskiem o wniesienie poprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie
ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych
ustaw.
Celem tego wystąpienia jest
zapobieżenie poważnym, negatywnym konsekwencjom, jakie przemysł
górniczy może ponieść w związku z wejściem w życie art. 12
ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.05.175.1458).
„Górnicza Izba Przemysłowo – Handlowa w Katowicach wnosi
o wprowadzenie przez Wysoką Komisję poprawki do rządowego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz
niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 129), polegającej na
dodaniu nowego artykułu w brzmieniu: „W ustawie z dnia 29 lipca
2005r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych
innych ustaw (Dz.U. z 2005r. Nr 175 poz. 1458) art. 12 otrzymuje
brzmienie: Art. 12. Decyzje w zakresie rekultywacji z zastosowaniem
odpadów wydane na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o
odpadach, ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów
rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266), ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz innych ustaw
ulegają wygaśnięciu w całości lub części dotyczącej zastosowania
odpadów z dniem 1 stycznia 2007r.”
Uzasadnienie
W
dniu 13 października 2005r. weszła w życie ustawa z dnia 29 lipca
2005r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych
innych ustaw (Dz.U.05.175.1458). Przepis art. 12 tej ustawy powoduje,
że z dniem 13 kwietnia 2006r. wygasną decyzje administracyjne, w
oparciu o które przedsiębiorcy górniczy prowadzą
rekultywację terenów poprzemysłowych wykorzystując do tego celu
odpady górnicze (głównie skałę płonną). Przeprowadzone
przez nas rozeznanie wskazuje, iż termin 6 miesięcy od daty wejścia w
życie w/w ustawy, w którym wygasną przedmiotowe decyzje jest
zbyt krótki aby spółki węglowe i kopalnie samodzielne
przeprowadziły stosowne działania mające na celu uniknięcie negatywnych
konsekwencji jakie niesie za sobą wprowadzenie w życie art. 12 tej
ustawy. W chwili obecnej przeważająca większość kopalń węgla kamiennego
poddaje odzyskowi 95% ogólnej masy odpadów na podstawie
decyzji wydanych generalnie w oparciu o przepisy Prawa Budowlanego,
Ustawy o Ochronie Gruntów Rolnych i Leśnych oraz Prawa Ochrony
Środowiska. Wygaśnięcie tych decyzji spowoduje utratę bezpośredniej
podstawy prawnej do wykonywania obowiązku przeprowadzenia rekultywacji
terenu poprzemysłowego i jego przywrócenia do stanu wymaganego
standardami jakości gleby wynikającego z art. 102 ust. 1 oraz art. 103
ust. 1 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo Ochrony Środowiska
(Dz.U.01.62.627).
Nieposiadanie możliwości
zagospodarowywania odpadów w w/w zakresie, w sytuacji braku
innych rozwiązań, spowoduje konieczność rozpoczęcia przez kopalnie
starań o lokalizację składowisk odpadów, a do czasu uzyskania
zatwierdzenia w tym zakresie, konieczność składowania w miejscach na
ten cel nie przeznaczonych. Ewentualne koszty związane z takim stanem
rzeczy, w skali całego górnictwa węgla kamiennego, szacujemy na
poziomie 3,5 mld zł.
Z poważnymi skutkami
finansowymi będzie się również wiązało odstąpienie z dniem 13
kwietnia 2006r. od prowadzonej już rekultywacji i nie przystąpienie do
niej na terenach, w które zainwestowano znaczne środki finansowe
w celu ich przygotowania technicznego do jej przeprowadzenia.
Pragniemy nadmienić, że w opinii zrzeszonych w Izbie
przedsiębiorców, zastosowanie przepisu art. 2 ust. 2 pkt 1a
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U.01.62.628) dla
wyłączenia spod rządów tej ustawy odpadów
górniczych jest niemożliwe z następujących powodów:
- koncesje posiadane przez kopalnie nie określają
warunków i sposobu zagospodarowania odpadów, a czas na
uzyskanie zmian w tym zakresie (6 miesięcy) jest niewystarczający,
- nie wykonuje się nowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów górniczych.
Wnioskowana poprawka nie pozostaje w sprzeczności z intencją
ustawodawcy, a ma na celu jedynie wydłużenie okresu dostosowania się
przedsiębiorców górniczych do funkcjonowania w nowych
uwarunkowaniach prawnych.
|