GÓRNICZA IZBA PRZEMYSŁOWO-HANDLOWA
 Nr 9-10 (87-88) Wrzesień - Październik 2002r. Biuletyn Górniczy 

Składowisko jakich mało

Węgiel na hektary


Składowisko robi wrażenie swoim ogromem. Widziało się już niejedną hałdę węgla na przykopalnianych składowiskach, ale tu... Dwa kilometry w jedną stronę, pasem o szerokości 200 m - nic tylko węgiel i węgiel. Jeszcze lepiej widać tę skalę po wdrapaniu się na szczyt kilkupiętrowej wieży załadowczej. 42 hektary węgla!

Początki istnienia składowiska w Ostrowie Wielkopolskim sięgają 1959 roku, kiedy to KERM podjął uchwałę o rozbudowie zdolności magazynowych w przemyśle węglowym. Centrala Zbytu Węgla została inwestorem i zarządcą składowiska, które spełniało funkcję centralnego "magazynu" resortu górnictwa. W latach 1960- 68 prowadzone były prace formalno- prawne, przygotowawcze, projektowe oraz roboty inwestycyjne obiektów technologicznych zaplecza. Składowisko zaczęło na dobre funkcjonować w 1968 roku.
Od tego czasu spełniało rożne funkcje, choć rzecz jasna zawsze związane z przyjmowaniem, składowaniem i ekspediowaniem węgla. Było więc bazą magazynową krajowych bilansowych nadwyżek węgla. Powodowało to kilkukrotne wykorzystywanie całkowitej pojemności (1,7 mln ton miału) i zdolności ładunkowej. Tworzone tu były rezerwy państwowe węgla w latach 1984 i 1995. Składowisko zajmowało się produkcją mieszanek mułowo - miałowych przeznaczonych dla energetyki zawodowe i ciepłowni, co pozwoliło na upłynnienie sporej ilości mułów, w "czystej" postaci nie nadających się do użycia.
W 1976 roku składowisko zostało w pewnej części przystosowane do pełnienia funkcji bazy transportu kolejowo- samochodowego dla odbiorców zlokalizowanych w promieniu ok. 100 km . Rocznie odbierano w ten sposób do 400 tys. ton czarnego paliwa.
W latach 1990-98 oraz w 2000r. część składowiska była wykorzystywana do obrotu węglem eksportowym "Węglokoksu". Na podstawie specjalnie zawieranych umów magazynuje się tam także węgiel cudzy - np. należący do spółek węglowych.
Ostrowska baza jest przystosowana obecnie do magazynowania i przeładunków węgla grubego, poszukiwanego zwłaszcza przez odbiorców indywidualnych. Wymagało to uruchomienia innej technologii przeładunków i nowych inwestycji: utwardzenia placu, urządzeń do rozładunku, załadunku, przesiewania. Obecnie Ostrów może przyjąć i wyekspediować 200 tys. ton węgla grubego rocznie.
Jak informuje dyrektor składowiska Mirosław Goryś - najczęściej kupują u niego węgiel odbiorcy z Gorzowa, Zielonej Góry, Słupska, Leszna, czyli praktycznie z północy i północnego-zachodu kraju. Wychodzi taniej, niż gdyby kupować na Śląsku, doliczając koszt przeszło 200 km trasy dowozu z południa Polski. Orzech II z "Knurowa", "Szczygłowic", "Sośnicy" i "Makoszów" kosztuje - 318,68 zł (z VAT); orzech z "Chwałowic" i "Jankowic" - 364,45 zł, miał z "Kleofasa"- 243,54 zł.
Sporą część klienteli stanowią drobni kupcy (zwłaszcza rolnicy) z najbliższych okolic. Wiedzą, że w Ostrowie węgiel jest zawsze, nie trzeba stać w żadnych kolejkach. Po prostu przyjeżdża się i niemal od razu ładuje.
Jest tylko jedna ściśle przestrzegana zasada: w węglozbytowym składowisku kupuje się za gotówkę. Tylko najwięksi, ale też sprawdzeni dobrze klienci, dostają paliwo na potwierdzone przedpłaty.
Składowisko węgla CZW Węglozbyt w Ostrowie Wlk. zajmuje pow. 42 ha. Usytuowane jest dogodnie- w centralnej części kraju, na obrzeżach dużego węzła kolejowego; w odległości 200 km od Katowic, 127 km od Poznania, 365 km od Szczecina, 359 km od Gdańska.
Powierzchnia składowa podzielona jest na 10 placów i wynosi 164 tys. m2.
Dwa place o pow. ok. 60 tys.. m2 i 3,6 tys. m2 mają podłoże betonowe i przeznaczone są do składowania sortymentów grubych.
Składowisko posiada własną bocznice kolejową zajmującą 54 tys. m2 powierzchni, z wiązką 5 torów o łącznej długości 8762 m.
Nominalna pojemność magazynowa wynosi 1,7 mln ton ( dla sortymentów miałowych).
Przy pracy na trzy zmiany dobowa zdolność rozładunku węgla w sortymentach miałowych z wagonów na skład lub załadunku ze składu do wagonów wynosi:
- na i z placów zachodnich - 7200 t,
- na i z placów wschodnich - 10.800 t.

Dobowa zdolność rozładunku z wagonów lub załadunku do wagonów w sortymentach grubych wnosi 1800 ton.
Składowisko zatrudnia 116 pracowników.

Atuty składowiska:

- korzystne położenia geograficzne,
- bliskość potencjalnych klientów indywidualnych,
- brak konkurencji w Polsce pod wzgl. skali i rozmiarów,
- możliwość obsługi transportem kolejowym i samochodowym,
- możliwość świadczenia usługi uśredniania parametrów węgla,
- możliwość świadczenia usług składowania węgla i innych materiałów sypkich,
- renoma i tradycja.
Opracował: Helmut Okoń Pióro


NA POCZĄTEK   POWRÓT   STRONA GŁÓWNA
Opracowanie: oho! Internet (C) Bytom 1997-2002