Nr 9-10 (87-88) Wrzesień - Październik 2002r. | Biuletyn Górniczy |
Składowisko jakich mało Węgiel na hektary
|
Składowisko robi wrażenie swoim ogromem. Widziało się już niejedną hałdę węgla na przykopalnianych składowiskach, ale tu... Dwa kilometry w jedną stronę, pasem o szerokości 200 m - nic tylko węgiel i węgiel. Jeszcze lepiej widać tę skalę po wdrapaniu się na szczyt kilkupiętrowej wieży załadowczej. 42 hektary węgla! Początki istnienia składowiska w Ostrowie Wielkopolskim sięgają 1959 roku, kiedy to KERM podjął uchwałę o rozbudowie zdolności magazynowych w przemyśle węglowym. Centrala Zbytu Węgla została inwestorem i zarządcą składowiska, które spełniało funkcję centralnego "magazynu" resortu górnictwa. W latach 1960- 68 prowadzone były prace formalno- prawne, przygotowawcze, projektowe oraz roboty inwestycyjne obiektów technologicznych zaplecza. Składowisko zaczęło na dobre funkcjonować w 1968 roku. Od tego czasu spełniało rożne funkcje, choć rzecz jasna zawsze związane z przyjmowaniem, składowaniem i ekspediowaniem węgla. Było więc bazą magazynową krajowych bilansowych nadwyżek węgla. Powodowało to kilkukrotne wykorzystywanie całkowitej pojemności (1,7 mln ton miału) i zdolności ładunkowej. Tworzone tu były rezerwy państwowe węgla w latach 1984 i 1995. Składowisko zajmowało się produkcją mieszanek mułowo - miałowych przeznaczonych dla energetyki zawodowe i ciepłowni, co pozwoliło na upłynnienie sporej ilości mułów, w "czystej" postaci nie nadających się do użycia. W 1976 roku składowisko zostało w pewnej części przystosowane do pełnienia funkcji bazy transportu kolejowo- samochodowego dla odbiorców zlokalizowanych w promieniu ok. 100 km . Rocznie odbierano w ten sposób do 400 tys. ton czarnego paliwa. W latach 1990-98 oraz w 2000r. część składowiska była wykorzystywana do obrotu węglem eksportowym "Węglokoksu". Na podstawie specjalnie zawieranych umów magazynuje się tam także węgiel cudzy - np. należący do spółek węglowych. Ostrowska baza jest przystosowana obecnie do magazynowania i przeładunków węgla grubego, poszukiwanego zwłaszcza przez odbiorców indywidualnych. Wymagało to uruchomienia innej technologii przeładunków i nowych inwestycji: utwardzenia placu, urządzeń do rozładunku, załadunku, przesiewania. Obecnie Ostrów może przyjąć i wyekspediować 200 tys. ton węgla grubego rocznie. Jak informuje dyrektor składowiska Mirosław Goryś - najczęściej kupują u niego węgiel odbiorcy z Gorzowa, Zielonej Góry, Słupska, Leszna, czyli praktycznie z północy i północnego-zachodu kraju. Wychodzi taniej, niż gdyby kupować na Śląsku, doliczając koszt przeszło 200 km trasy dowozu z południa Polski. Orzech II z "Knurowa", "Szczygłowic", "Sośnicy" i "Makoszów" kosztuje - 318,68 zł (z VAT); orzech z "Chwałowic" i "Jankowic" - 364,45 zł, miał z "Kleofasa"- 243,54 zł. Sporą część klienteli stanowią drobni kupcy (zwłaszcza rolnicy) z najbliższych okolic. Wiedzą, że w Ostrowie węgiel jest zawsze, nie trzeba stać w żadnych kolejkach. Po prostu przyjeżdża się i niemal od razu ładuje. Jest tylko jedna ściśle przestrzegana zasada: w węglozbytowym składowisku kupuje się za gotówkę. Tylko najwięksi, ale też sprawdzeni dobrze klienci, dostają paliwo na potwierdzone przedpłaty. Składowisko węgla CZW Węglozbyt w Ostrowie Wlk. zajmuje pow. 42 ha. Usytuowane jest dogodnie- w centralnej części kraju, na obrzeżach dużego węzła kolejowego; w odległości 200 km od Katowic, 127 km od Poznania, 365 km od Szczecina, 359 km od Gdańska. Powierzchnia składowa podzielona jest na 10 placów i wynosi 164 tys. m2. Dwa place o pow. ok. 60 tys.. m2 i 3,6 tys. m2 mają podłoże betonowe i przeznaczone są do składowania sortymentów grubych. Składowisko posiada własną bocznice kolejową zajmującą 54 tys. m2 powierzchni, z wiązką 5 torów o łącznej długości 8762 m. Nominalna pojemność magazynowa wynosi 1,7 mln ton ( dla sortymentów miałowych). Przy pracy na trzy zmiany dobowa zdolność rozładunku węgla w sortymentach miałowych z wagonów na skład lub załadunku ze składu do wagonów wynosi: - na i z placów zachodnich - 7200 t, - na i z placów wschodnich - 10.800 t. Dobowa zdolność rozładunku z wagonów lub załadunku do wagonów w sortymentach grubych wnosi 1800 ton. Składowisko zatrudnia 116 pracowników. Atuty składowiska: - korzystne położenia geograficzne, - bliskość potencjalnych klientów indywidualnych, - brak konkurencji w Polsce pod wzgl. skali i rozmiarów, - możliwość obsługi transportem kolejowym i samochodowym, - możliwość świadczenia usługi uśredniania parametrów węgla, - możliwość świadczenia usług składowania węgla i innych materiałów sypkich, - renoma i tradycja. |
Opracował: Helmut Okoń |
NA POCZĄTEK POWRÓT STRONA GŁÓWNA |