Nr 1-2 (67-68) Styczeń - Luty 2001 | Biuletyn Górniczy |
KOMENTARZ JEDYNIE SŁUSZNY OFERENT
|
Zamówienia publiczne... Jak państwowe lub samorządowe firmy i instytucje mają zamawiać towary i usługi aby ich dostawcą został ten rzeczywiście najlepszy, najtańszy, a nie najbardziej zaprzyjaźniony, najbliżej związany z jakąś partią polityczną czy wreszcie po prostu dający największą łapówkę. Ustawa o zamówieniach publicznych teoretycznie rozwiązuje ten dylemat- trzeba zrobić przetarg, w którym zwyciężyć ma najlepszy. Jednak praktyka pokazuje, że różnie z tym bywa. GIPH po raz pierwszy w swojej historii zajęła się właśnie sprawami zamówień publicznych. W związku z konkretnym przypadkiem uchybień w tym zakresie zajęliśmy się dokładną analizą przepisów regulujących te sprawy w naszym państwie. Przypadek ten wykazał, że obowiązująca od niedawna ustawa pozostawia bardzo wiele do życzenia. Przedsiębiorcy nie są objęci należytą ochroną w przypadku gdy zamawiający postępują niezgodnie z obowiązującym prawem. Ten stan prawny umożliwia komisjom przetargowym dokonywać różnych manipulacji, tak by zamówienie publiczne otrzymał oferent wcale nie najlepszy lecz z bliżej nieokreślonych względów " jedynie słuszny". Dlaczego akurat ten - można się jedynie domyślać. Podobne czyny trudno jednak udowodnić ,a organy uprawnione do kontroli mają tych spraw tak dużo, że nie są w stanie zająć się każdym przypadkiem. Jak można dokonać takiego manipulowanego pseudopublicznego zamówienie piszemy w tym wydaniu BG na stronie 5., w artykule pt. "Równi i równiejsi". Przy okazji okazało się, że polskie przepisy o zamówieniach publicznych są zaiste unikatowe. Także z tego względu, że uniemożliwiają one przystąpienie takiej organizacji jak nasza Izba do postępowania odwoławczego, gdy pokrzywdzony przedsiębiorca odwoła się od rozstrzygnięcia komisji przetargowej. Przypadek ten ( dotyczący jednego z naszych członków) sprawił, że sprawy zamówień publicznych będą przedmiotem energicznych działań GIPH w najbliższym czasie. Będziemy starali się przekonać posłów o konieczności zmiany przepisów w tym względzie oraz uważnie śledzić zgłaszane inicjatywy ustawodawcze dotyczące tych ważnych problemów. Po to aby wprowadzić rozwiązania najbardziej korzystne dla polskich przedsiębiorców. |
![]() |
NA POCZĄTEK POWRÓT STRONA GŁÓWNA |