Nr 6(48) Czerwiec 1999 | Biuletyn Górniczy |
JAK REALIZOWANA JEST REFORMA GÓRNICTWA PRÓBA OCENY
|
14 stycznia br. weszła w życie ustawa z dnia 26 listopada 1998 o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych. Od tego momentu minęło już pół roku, warto więc pokusić się o próbę oceny stanu realizacji rządowego programu reformy górnictwa.
RESTRUKTURYZACJA FINANSOWA
W roku ubiegłym w ramach restrukturyzacji finansowej górnictwa węgla kamiennego umorzonych zostało 341,3 mln zł zobowiązań wraz z odsetkami oraz dodatkowo, na podstawie ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska umorzeniu uległo 0,4 mln zł. LIKWIDACJA KOPALŃ
Głównym czynnikiem ważącym na wyniku finansowym kopalń jest nadmierna zdolność wydobywcza górnictwa węgla kamiennego. Jej redukcja realizowana jest przez całkowitą lub częściową likwidację kopalń. RESTRUKTURYZACJA ZATRUDNIENIA
W roku 1998 stan zatrudnienia w kopalniach węgla kamiennego zmniejszył się z 243,3 tys. osób do 207,9 tys. osób, czyli o 35,4 tys. pracowników. Jest to liczba o 11,1 tys. większa od założonej w programie rządowym reformy górnictwa. Podczas czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku stan zatrudnienia w górnictwie węgla kamiennego zmniejszył się z 207,9 tys. do 199,3 tys. osób, to jest o 8,6 tys. pracowników. W okresie 16 miesięcy - tj. od początku roku 1998 do 30 kwietnia br.- stan zatrudnienia w górnictwie zmniejszył się o 44 tys. osób. Stanowi to 82 proc. redukcji zatrudnienia założonej w programie rządowym. Według prognoz zarządów spółek węglowych zawartych w biznesplanach, łącznie odejścia z wykorzystaniem GPS w tym roku miały wynieść ok. 16,4 tys. osób. Łatwo więc obliczyć, że braknie środków na odejście dla ok. 8 tys. osób. Jeżeli założyć, że wszyscy zechcą odejść na jednorazowe odprawy, wtedy potrzeba będzie ok. 400 mln złotych na sfinansowanie tego dodatkowego zmniejszenia zatrudnienia. FINANSOWANIE REFORMY W roku 1999 budżet państwa na reformę górnictwa węgla kamiennego przeznaczył 1 527 000 tys. zł, podczas gdy w założeniach programu rządowego przyjęto wielkość dotacji na poziomie 1 792 mln złotych (w cenach 1998r.). W cenach roku 1999 kwota ta wynosi 1 944,3 mln zł i jest o 11,5 procent niższa od przewidywanej w programie. W okresie pierwszych czterech miesięcy roku 1999 na cele reformy górnictwa przekazano z budżetu 448 414,1 tys. zł, co stanowi 29,4 kwoty przewidzianej w ustawie budżetowej na ten rok. USPRAWNIENIE ZARZĄDZANIA
7 spółek węglowych oraz 6 kopalń-spółek opracowało biznesplany na lata 1998-2002, w których zawarte zostały zamierzenia pozwalające na osiągnięcie celów reformy. W oparciu o te opracowania sporządzono plany techniczno-ekonomiczne na rok 1999. Biznesplany i plany techniczno-ekonomiczne (PTE) stanowiły podstawę do zawarcia umów menedżerskich z członkami zarządów spółek węglowych. W maju 1999r. przewodniczący Komitetu Sterującego ogłosił konkurs na kandydatów do rad nadzorczych spółek węglowych. PRYWATYZACJA
W lutym 1998 minister skarbu państwa podjął decyzję o rozpoczęciu procedury prywatyzacji pośredniej kopalni "Bogdanka". Zostały już przeprowadzone procedury wyboru doradcy prywatyzacyjnego. W roku 1999 prowadzono dalsze działania prywatyzacyjne w tej kopalni. Wstępna strategia zaakceptowana przez ministra skarbu państwa zakłada wprowadzenie akcji kopalni "Bogdanka" do obrotu publicznego i sprzedaż na Giełdzie Papierów Wartościowych. WYNIKI EKONOMICZNO-FINANSOWE
Łączna strata netto górnictwa w pierwszym kwartale 1999 roku wyniosła 448,8 mln złotych. Jest to liczba o 70,6 mln złotych mniejsza niż prognozowana w planach techniczno-ekonomicznych spółek węglowych. Zanotowano ujemny wynik sprzedaży węgla - 12,6 zł na tonę. Oznacza to wynik gorszy o 2,81 zł od założonego w planach techniczno-ekonomicznych. Przyczyniły się do tego znacznie niższe wielkości jednostkowej akumulacji od planowanych w dwóch spółkach węglowych. W pozostałych pięciu spółkach wyniki ze sprzedaży węgla były lepsze od planowanych.
Średnia cena zbytu węgla wyniosła 116,11 zł za tonę i była niższa o 17,49 zł na tonę niż to wynika z prognoz zawartych w programie rządowym. Jednostkowy koszt sprzedanego węgla wyniósł 128,71 zł na tonie i był o 12,84 zł niższy od prognoz zawartych w programie rządowym.
|
prof. dr hab. inż. Andrzej Karbownik![]() |
NA POCZĄTEK POWRÓT STRONA GŁÓWNA |